Kategorier
Forbrugerstof

10 af de bedste privatleasingtilbud

Hvad kan du lige nu få for de hårdt tjente penge på privatleasing? Her kommer 10 vidt forskellige biler til gode priser – over 3 år med 15.000 kilometer om året

TEKST Morten Bek FOTO PR

Det er ingen nyhed, at privatleasing kan være en rigtig god idé. Det er trygt at kende næsten alle omkostningerne til en ny bil, og det er mindst lige så betryggende, at den kan afleveres igen, uden at man selv skal sælge den bilen videre.

Privatleasing er sjældent den billigste løsning. Tryghed og frihed betaler man for. De fleste kontrakter løber over 36 måneder, men kan opsiges med 1 måned efter 11 måneder – og så er man fri, hvis økonomien har ændret sig, eller bilen ikke lige viste sig at være den, man troede.

LÆS OGSÅ | I tvivl om elbilen er det rigtige? – Start med privatleasing

Bilbasen har kigget dybt i bilmærkernes hjemmesider efter gode privatleasingtilbud. Vi har skåret en lang liste ned til 10 biler, som lige nu er rigtig gode bud på ny bil på privatleasing. Alle biler er på 36 måneders kontrakt og med 15.000 kilometer hvert år, altså samlet 45.000 kilometer.

Faceliftet klæder den tyske crossover. Især på indersiden, hvor der er kommet noget så fint som blød plast til på instrumentbordet

VW T-Roc

Den kompakte crossover fra VW har hidtil været plaget af hård plast. Selvfølgelig hører det hjemme til kofangerne, men ikke på instrumentbordet. Faceliftet og finere – og stadig uden tåbelig indretning af førerens arbejdsområde, som den der findes i Golf og ID’erne – er T-Roc et fint tilbud på en fornuftig bil på privatleasing.

LÆS OGSÅ | VW T-Roc – endelig med blød plast i kabinen

Engangsudbetalingen, ofte også kaldet engangsydelsen, ligger på 10.000 kr. for alle de fem T-Roc-udgaver, der fås på privatleasing; fra basismodellen Life med 110 hk til R-Line med 150 hk. Med 15.000 kilometer om året i 36 måneder er den månedlige ydelse fra 3.999 kr., og den samlede pose penge for hele perioden er fra 154.564 kr.

Med 150 hk og automatgear skal der kun lidt flere midler til: I alt 4.299 kr. om måneden og 165.364 kr. over 3 år.

Hyundai i20
Hyundai i20 er en mini med rigtig mange kvaliteter. Den har fine køreegenskaber, god plads og masser af udstyr – og den er virkelig billig på privatleasing

Hyundai i20

Den næstmindste bil fra Hyundai er i20, og det er en skarp mini med god plads, rigeligt udstyr og nogle af de bedste køreegenskaber i klassen. Og på privatleasing er i20 også noget af det skarpeste i klassen – den er et decideret godt tilbud.

Engangsudbetalingen er 14.995 kr., og det kan virke skræmmende. Men kig nærmere på alle de øvrige beløb, og i20 begynder i den grad at give mening. 15.000 kilometer årligt er inkluderet (her som de fleste andre steder kan flere kilometer købes til), og billigste version kommer med Essential-udstyr, som næsten er komplet. 10,25” digital instrumentering, 8” touchscreen, bakkamera, trådløs Apple CarPlay/Android Auto, varme i forsæderne og rattet.

LÆS OGSÅ | Test: N-Line er sportskrydderi til fornuftig Hyundai i20

Uden turbo og med 84 hk er ydelsen hver måned kun 2.095 kr., og det bliver til bare 91.015 kr. over 3 år. Med 100 hk og turbo er den månedlige ydelse kun 100 kr. mere, og på 3 år bliver det til tillokkende 94.615 kr.

Det bedste der er at sige om grillen på BMW iX er, at den er i stand til at reparere sig selv. Kommer der små stenslag eller ridser i de to nyrer, lapper materialet sig selv over tid

BMW iX

BMW iX er en stor luksus-crossover, som pakker op til fem personer ind i et opsigtsvækkende karrosseri. Interiøret er usædvanligt i valg af former og farver – fedt lavet, BMW.

Mindst 699.000 kr. koster basismodellen iX xDrive40 med firehjulstræk og 326 hk. Prisen er egentlig slet ikke urimelig, men tag et kig på priserne på privatleasing, og elbilen kommer ned, hvor det begynder at ligne et godt tilbud.

LÆS OGSÅ | Test: BMW iX 40 er velkørende som få, men hvorfor er batteriet så lille?

Den månedlige ydelse er nemlig præcis den samme, som hvis man vælger en Skoda Enyaq 80 Sportline med 204 hk – 6.995 kr.  Så faktisk er den store luksus-BMW 4 kr. billigere hver måned end Enyaq, for Skoda tager 6.999 kr. Og med i regnestykket skal man lige have, at Enyaq 80 Sportline koster 441.995 kr. at købe. Næsten 260.000 kr. mindre end iX xDrive40.

Engangsydelsen hos BMW er 40.000 kr., og over 3 år med i alt 45.000 kr. er den samlede belastning af økonomien på i alt 297.715 kr.

En af de bedste elbiler på markedet. Punktum. Ioniq 5 har alt det, der skal til. Også meget tillokkende priser på privatleasing

Hyundai Ioniq 5

Hyundais styrke i privatleasingkampen viser sig også, når vi kigger på elbiler. Den populære og ret så fremragende Ioniq 5 kan privatleases i alle versioner – fra 170 hk med baghjulstræk og Essential-udstyr til 3.495 kr. om måneden til 325 hk med firehjulstræk og Ultimate-udstyr til 4.795 kr. om måneden.

Den populære mellemvariant med 229 hk og rækkevidde på 507 kilometer fås fra 3.895 kr. om måneden.

LÆS OGSÅ | Hyundai Ioniq 5 får større batteri og længere rækkevidde

Ioniq 5 på privatleasing kræver, at man kan stille med 29.995 kr. til engangsydelsen, men så får man altså adgang til de attraktive månedlige ydelser. Samlet over 3 år, med 15.000 kilometer årligt, er man kørende fra 156.415 kr.

Det er nemmere at finde guld på gaden end en stationcar, der er billigere på privatleasing end Kia Ceed SW – fra kun 2.895 kr. om måneden. Og det med guldet er også nemmere end at finde et billede af en ikke-PHEV, så den bruger vi som illustration (den fås fra 3.245 kr. om måneden)

Kia Ceed SW

Bilen skal være rummelig, sikker, fornuftig og veludstyret. Men den skal også være billig. En umulighed? Ikke hos Kia. Det er svært at finde et bedre bud på privatleasing end det, Kia har på den fine Ceed SW.

En stationcar i Golf-klassen med plads til barnevogn (bagagerum op til 1.684 liter) og alt det udstyr, man ikke troede, man kunne få med til den lave pris (alufælge, regnsensor, 8” touchscreen, varme i rattet, bakkamera, aut. klimanlæg).

LÆS OGSÅ | Duel: Kia Ceed SW PHEV og Suzuki Swace Hybrid er strømførende stationcars på et stramt budget

Og prisen. Engangsydelsen er lav – 4.995 kr. Men det er den månedlige ydelse også. Kun 2.895 kr. for Ceed SW 1,0 T-GDI Prestige med 100 hk. Samlet, over 3 år og 45.000 kilometer, kommer man af med 109.215 kr. Det er en lav, lav pris.

Den vil frem i verden, den nye Peugeot 308. Aggressiv front med smalle lygter – og som stationcar og plug-in hybrid til 3.595 kr. om måneden

Peugeot 308 SW Hybrid

Du vil have godt med hestekræfter og en plug-in hybrid, men det skal ikke være en SUV? Den klassiske stationcar kommer hos flere og flere bilmærker med mulighed for at lade op og køre af sted på strøm med familien.

Peugeot 308 Hybrid er en af de nyeste – og en af de bedre. Hvis man kan lade op, kan man måske nå frem og tilbage til job på strøm. Hvis ikke fungerer benzin- og elmotor faktisk helt fint sammen. Selv om hele idéen med en plug-in hybrid så bliver til det rene ingenting.

LÆS OGSÅ | Fin og fransk, den nye Peugeot 308 Hybrid

Med 180 hk og First Selection-udstyr, som forkæler med 17” alufælge, nøglefri betjening, 10” touchscreen og adaptiv fartpilot, er engangsydelsen godt nok høj (25.000 kr.), men den månedlige ydelse er med 3.595 kr. helt sikkert rimelig. 3 år og 45.000 kilometer senere har man betalt i alt 155.020 kr. for den fine Peugeot.

Den er god nok. Det er den sjældne Camry fanget i faceliftet form. Den er ikke set siden

Toyota Camry Hybrid

Et wild card eller bare en misforståelse? Toyota Camry Hybrid. Det skulle have været et comeback for den store sedan i Danmark, men det Camry er endt med at blive, er en bil, du vender dig om på gaden efter. På den dårlige måde. Du ved ikke, hvad det er, for du har aldrig set den før. 283 styk har Toyota sat plader på siden 2019. Den fik et mindre facelift i 2021, men det har tilsyneladende gjort det rene ingenting for salget.

Desto mere interessant, hvis man vil stikke ud i en komfortabel hybridbil, at den store Camry med 218 hk og lavt forbrug (18,9 km/l) er billig på privatleasing. Så billig, man skulle tro, der stikker noget under. Men det gør der ikke.

LÆS OGSÅ | Test: Toyota Mirai er den bedste bil, ingen tror på

Med 24.995 kr. i hånden (bare på kort, tak) til engangsydelsen slipper man med en månedlig ydelse på bundskrabende 3.995 kr. Det er altså for en stor sedan med lædersæder med el-betjening, adaptiv fartpilot og meget, meget andet.

På 3 år, med i alt 45.000 kilometer, har man kun overført 168.815 kr. til leasingselskabet. Det kan godt være, Peugeot 508 Hybrid er en federe bil (og den kan lades op), men den koster mindst 223.415 kr. over 3 år, og komforten som Camry har den slet ikke.

Jogger er en forlænget Sandero med plads til op til 7 personer. Den er prisbillig, selvfølgelig, og på et senere tidspunkt vil den endda kunne fås som hybrid

Dacia Jogger

Joooo, Kia Ceed SW er hele pakken og mere til. En prisbillig favorit til familien. Men for nogle familier vil den være for trang. Der skal PLADS til. Lad os derfor se nærmere på den nye Dacia Jogger. En balsal (eller lade) på hjul. Den er kun 455 cm lang, men femsæders-udgaven har plads i bagagerummet til 607-1.819 liter. Og den fås med syv sæder, hvor der faktisk er plads til voksne på alle siddepladser.

LÆS OGSÅ | Dacia Jogger løber foran med 7 sæder til 184.990 kr.

Hvis Jogger skal have plads til fem, og luksus ikke er noget, man går op i, så er den månedlige ydelse for basismodellen 2.795 kr. Engangsydelsen er, uanset, variant, 9.995 kr., med mindre man vælger basisudgaven: den fås nemlig også med 0 kr. i udbetaling, men så koster den 3.295 kr. om måneden, og så er den noget dyrere over 3 år.

Med 45.000 kilometer og 36 måneder er den samlede pris for Jogger 1,0 TCe Essential med 110 hk på 111.215 kr. Men måske den skal have 7 sæder, sådan en rumænsk familiebus (og mere udstyr)? Så koster den som Comfort 3.295 kr. om måneden og 129.215 kr. over 3 år.

Volvo C40 er meget billigere end en lejlighed på Aarhus Ø, hvor billedet er taget. Den svenske model giver også langt mere for pengene end konkurrenten Audi Q4 E-Tron

Volvo C40

Forfriskende svensk stil i en elbil med 408 hk. Lyder dyrt. Alt er relativt, og hvis den direkte konkurrent til Volvo C40 Twin Engine Recharge er Audi Q4 E-Tron 50 Quattro Sportback med 299 hk til en månedlig ydelse på 7.895 kr. (engangsydelse 25.000 kr.), så er prisen for svenskeren en øjenåbner: 5.295 kr. om måneden (engangsydelse også 25.000 kr.).

LÆS OGSÅ | Duel: Volvo C40 og XC40 er ikke helt den samme

Hvor man efter 3 år med 45.000 kilometer betaler i alt 314.815 kr. hos Audi, betaler man næsten 100.000 kr. mindre hos Volvo. Man får ikke bare langt flere hestekræfter, men også en langt lavere samlet ydelse.

På 3 år (med i alt 45.000 kilometer) har man betalt i alt 215.620 kr. hos Volvo for C40 Twin Engine Recharge med Plus-udstyr. Rækkevidden er opgivet til 441 kilometer, og der giver Audi’en på papiret mere: 488 kilometer.

Det er meget muligt, der ikke er åbent hele vejen rundt i Fiat 500e Cabrio, men der skulle være rig mulighed for både vind i håret og solstik

Fiat 500e Cabrio

Cabriolet og elbil er to biltyper, som åbenbart svært lader sig forene. Fiat 500e Cabrio er ikke det, de fleste vil opfatte som 100 procent en cabriolet, men stoffoldetaget er stort og kan køres langt ned bagtil. Frisk luft til alle ombord! Den er elektrisk, og på privatleasing er den lille cabriolet ganske opnåelig.

På privatleasing får man ikke adgang til basismodellen Action, som har et lille batteri med rækkevidde på 190 kilometer, og det giver god mening. 500e Cabrio kommer i udstyrsvarianterne Red, Icon og La Prima med større batteri og rækkevidde omkring 300 kilometer.

LÆS OGSÅ | Test: Fordele og ulemper ved Fiat 500e som Cabriolet

Red og Icon er fint udstyrede, og en kontrakt på 3 år med 45.000 kilometer koster de hver måned 3.495 kr. Engangsbetalingen er rimelig med 9.995 kr., og totalomkostningen for de 3 år er 136.965 kr.

Forskellen mellem Red og Icon ligger i mindre forskelle i udstyret (Red har ikke varme i sæderne, som er en gave i enhver cabriolet) – og det faktum, at man med Red-versionen automatisk støtter projektet Red (Global Fund), som bekæmper globale kriser som Covid-19 og AIDS.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.