Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Alle typer biler kommer med plusser og minusser. Men når det kommer til elbiler mod biler med traditionelle benzin- og dieselbiler er linjerne trukket klart op. Et minus ved en benzinbil behøver ikke være det ved en elbil.
Når der skal vælges kan det være svært at afgøre, om det igen skal være en bil med benzintank eller en bil med batteri. Rækkevidde, opladningsmuligheder og -tider spiller en stor rolle med elbilen. For de fleste med en benzinbil er det ting, som slet ikke vil dukke op i overvejelserne. Kort rækkevidde er et minus ved en elbil, mens det ikke vil fylde noget i forhold til benzinbilen.
LÆS OGSÅ | Stor opgradering af lademulighederne for danske elbilister på vej
Usikkerheden er nem at komme omkring. I stedet for at købe den første elbil, kan man snuppe den på privatleasing. Det vil give ekstra omkostninger til en ladeboks, hvis man har plads til sådan en. Men den kan altid bruges til en plug-in-hybrid, hvis det viser sig, at elbilen bliver en engangsfornøjelse.
Privatleasing af en elbil er som privatleasing af en benzin- eller dieselbil. Betal en engangsydelse, som man kan kalde et opstartsgebyr, derefter en månedlig ydelse – og kør i bilen op til 36 måneder. Hvor mange kilometer der er med i pakken, kan man som regel vælge. 10.000 eller 15.000 kilometer om året er typisk med. Alt derover koster nogle hundrede kroner ekstra om måneden.
Udbuddet af elbiler på privatleasing er stort, for det er udbuddet af elbiler generelt. For at gøre det nemmere, har vi fundet 10 gode bud på elbiler, du kan privatlease lige nu.
Audi har med Q4 E-Tron på kort tid etableret sig med en meget populær elbil. På privatleasing fås den i udgaverne 35 E-Tron, 40 E-Tron og 50 E-Tron Quattro. 40 E-Tron er den gode mellemvare med 204 hk og 508-509 kilometer rækkevidde. Q4 E-Tron kommer med en engangsydelse på 25.000 kr. og månedlig ydelse fra 5.595 kr. med Attitude-udstyr. 15.000 kilometer om året følger med.
LÆS OGSÅ | TEST: Kampen er tæt mellem Audi Q4 E-Tron og Volvo XC40 Recharge
Aiways U5 er en af de første kinesiske elbiler i Danmark, og den mellemstore SUV er en meget billig måde at komme i gang med elbilen på. En veludstyret Aiways U5 Plus kræver en engangsydelse på 19.995 kr., men det er den månedlige ydelse på kun 3.295 kr. (10.000 kilometer om året), der er opsigtsvækkende. Over 36 måneder er den samlede udgift kun 139.215 kr., som er lavere end for en elektrisk minibil.
Opel Corsa-e er sådan en elektrisk mini. 136 hk og en rækkevidde på 334 kilometer. Den lille Corsa-e fås med udbetaling på 24.995 kr., som absolut er i den høje ende. Månedlig ydelse fra 3.295 kr. og 10.000 kilometer om året i 36 måneder.
Hyundai Kona Electric var en af de første kompakte og prisbillige elbiler med lang rækkevidde. Kona Electric imponerer stadig i dag med op til 484 kilometer på en opladning. Den fås med 136 hk/305 kilometer rækkevidde til 3.195 kr. om måneden (engangbetaling 14.995 kr., 15.000 kilometer årligt) og med 204 hk/484 kilometer rækkevidde til 3.595 kr. om måneden (engangbetaling 14.995 kr., 15.000 kilometer årligt).
Mercedes-Benz EQB er helt ny i Danmark – og søstermodel til EQA. EQB er større end EQA og er en af de første fuldelektriske biler med mulighed for syv sæder (koster 100 kr. ekstra om måneden. EQB fås på privatleasing som 300 4Matic (228 hk, firehjulstræk og 420 kilometer rækkevidde) og som 350 4Matic (299 hk, firehjulstræk og 420 kilometer rækkevidde). Med en udbetaling på 35.000 kr. og månedlig ydelse fra 6.295 kr. er den ikke billig, men bilen er praktisk og veludstyret.
LÆS OGSÅ | VIDEO: Danmarks billigste elbil – hvad kan den?
BMW iX3 er en luksus-elbil med 286 hk og rækkevidde på 460 kilometer, men til trods for det er iX3 i et prisleje, som langt fra er urimeligt. Engangsbetalingen for den nyligt faceliftede version er 40.000 kr., og iX3 Charged koster derefter rimelige 6.295 kr. om måneden. Årligt er der 15.000 kilometer med.
Volvo XC40 Recharge er tilgængelig på privatleasing som både P6 og P8. Hvis det ikke siger dig noget, så er P6 med forhjulstræk og 231 hk (rækkevidde cirka 422 kilometer), mens P8 er lig med firehjulstræk og hele 408 hk. Begge XC40 Recharge-versioner fås med engangsydelse på 40.000 kr., og P6’eren fra 4.395 kr. om måneden. Men opgraderingen til P8 med 408 hk koster bare 200 kr. om måneden – det er en handel, der vil noget.
Skoda Enyaq er en rummelig og meget komfortabel elbil, som er oplagt til familiebrug. Enyaq fås i mange versioner på privatleasing – fra 60 Plus-versionen med 179 hk, baghjulstræk og 409 kilometer rækkevidde til 80x Sportline med 265 hk og firehjulstræk (485 kilometer rækkevidde). Engangsydelsen starter ved 24.995 kr. og den månedlige ydelse på 4.999 kr. – med 15.000 kilometer årligt inkluderet.
Kia EV6 er fra starten blevet et hit. Den danske importør kæmper derfor med at få biler, og leveringstiden kan strække sig et år frem. Det forstår man godt, når man ser privatleasingpriserne. EV6 fås med en engangsydelse på 19.995 kr. og fra kun 3.995 kr. om måneden (15.000 kilometer årligt) med omfattende udstyr (for Standard Range-version med 170 hk, 394 kilometer rækkevidde).
En Performance-version med 325 hk, firehjulstræk og 506 kilometer rækkevidde fås med engangsydelse på 29.995 kr. – og samme månedlige ydelse på 3.995 kr. som basismodellen. Hvis man har tid til at vente, er det en fremragende tilbud. Topmodellen EV6 GT med 585 hk er endnu ikke introduceret, så den er der ingen privatleasingpris på.
LÆS OGSÅ | Kia EV6 GT sprinter fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder
Polestar 2 tilbydes endnu ikke på privatleasing fra den danske importørs side. Den fås dog bl.a. hos LeasePlan, som tilbyder den velkørende Polestar 2 fra kun 4.195 kr. om måneden med 15.000 kilometer om året. Udbetalingen er ekstremt lav med 3.995 kr., og opgradering fra basismodellen med 64 kWh-batteri og 224 hk til topmodellen med 78 kWh-batteri og 408 hk er 600 kr. om måneden – og engangsydelsen ligger så på 9.995 kr.
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hvornår kan det egentlig betale sig at reparere på en gammel bil, man gerne vil sælge? Læs med her og find ud af det.
Føler du, at livet bag rattet af din Golf eller Focus er lidt langtrukkent? Vi har samlet tre bud på biler med over 250 hk, der kan gøre livet lidt sjovere, uden det koster spidsen af en F-35.
Det ser ud til, at Volvo EX90 bliver præcist den strømførte luksusssvensker, vi alle regner med. Vi har fået første kig på flagskibet.
EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.
Volkswagen har premiere på sit nye elektriske flagskib – ID.7. Den store model kommer med ny elmotor med 286 hk og rækkevidde op til 700 km.
Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.
Launch control. To ord du nok ikke havde forventet at høre i sammenhæng med en Volkswagen Lupo, men den er god nok. Ugens fund er et komplet sindssygt et af slagsen.