Rapport: Danmark i top 3 med den grønne omstilling af bilparken
Hvilke lande går forrest, når det kommer til elektrificering af biler? Det svarer en stor, tysk rapport på, der for første gang rangerer den globale indsats for elektrisk mobilitet. Vi kigger nærmere på tallene samt på Danmarks placering.
Endelig er der lavet en rapport om elektrificerede biler, hvor det ikke kun er vores norske naboer, der klarer sig godt. Det er det tyske bilindustriforbund, der forud for deres årlige internationale messe, IAA Mobility, har lavet en rapport, der rangerer de globale præstationer i forhold til elektrisk mobilitet over det forgangne år.
Kort sagt giver det tyske forbund overblik over, hvilke lande der har været bedst til at udbrede elbiler og plug-in hybridbiler. Det er den første globale e-mobilitets rangering af sin slags, og den giver nogle interessante indsigter i, hvilke lande der er med længst fremme i forhold til den grønne omstilling af bilparken.
Som overskriften afslører, ligger Danmark udmærket til og er over det europæiske gennemsnit, når det kommer til elektrisk mobilitet. Men vi får stadig baghjul af nordmændene på visse punkter. Vi kigger nærmere på tallene fra den store rapport fra IAA Mobility.
10 millioner elektrificerede biler
Det samlede antal plug-in hybridbiler og elbiler anslås til at være passeret 10 millioner på verdensplan. Her er det Kina, der trækker det tungeste læs med 4,2 millioner indregistrerede plug-in og elbiler, mens Europa følger efter med 3,2 millioner og USA med 1,7 millioner. Det giver lidt sig selv størrelsen taget i betragtning. Vi går dybere i tallene længere nede.
Kina ligger i spids, men Europa haler samlet set ind i løbet af 2020. For første gang nogensinde indregistrerede Europa nemlig flere elektrificerede biler end Kina. Europa indregistrerede 1.368.167 plug-in og elbiler i 2020 som ligger over Kinas 1.246.289 biler.
På europæisk plan plejer det at være Norge, der scorer højest på nærmest alle parametre, men i 2020 tog Tyskland sejren for flest indregistrerede grønne biler med 394.943 styk.
For at sætte tallene lidt i perspektiv indregistrerede Kina 338.359 plug-in og elbiler i 2016, mens Tyskland indregistrerede 25.214 samme år. For fem år siden indregistrerede Europa samlet 210.150 plug-in og elbiler. Det betyder, at det europæiske salg er mere end firedoblet på de fem år fra 2015 til 2020.
Selvom vi herhjemme stadig er håbløst efter vores norske naboer samlet set, brugte vi 2020 fornuftigt på at hale godt ind. På globalt plan var Danmark nemlig det land, der oplevede den 3. største salgsvækst i plug-in og elbiler fra 2019 til 2020, kun overgået af Italien og Tyskland. Se hvordan salgsvæksten fordeler sig globalt i procent i tabellen nedenfor.
Antal indregistrerede elektrificerede biler
Land/region
2019
2020
Vækst i %
Tyskland
108.839
394.943
263
Italien
17.238
59.792
247
Danmark
9.410
32.534
246
Frankrig
61.434
185.785
202
Europa Gns.
562.049
1.368.167
143
UK
72.993
177.022
143
Sverige
40.327
93.879
133
Rusland
317
591
86
Verden Gns.
2.136.036
3.089.221
45
Norge
79.642
105.709
33
Australien
2.915
3.414
17
Kina
1.088.214
1.246.289
15
Sydkorea
43.908
48.279
10
USA
321.702
302.949
-6
Antal indregistrerede elektrificerede biler
Land/region
Indregistreringer 2019
Indregistreringer 2020
Vækst i %
Tyskland
108.839
394.943
263
Italien
17.238
59.792
247
Danmark
9.410
32.534
246
Frankrig
61.434
185.785
202
Europa Gns.
562.049
1.368.167
143
UK
72.993
177.022
143
Sverige
40.327
93.879
133
Rusland
317
591
86
Verden Gns.
2.136.036
3.089.221
45
Norge
79.642
105.709
33
Australien
2.915
3.414
17
Kina
1.088.214
1.246.289
15
Sydkorea
43.908
48.279
10
USA
321.702
302.949
-6
Antal indregistrerede elektrificerede biler
Land/region
Indregistreringer 2019
Indregistreringer 2020
Vækst i %
Tyskland
108.839
394.943
263
Italien
17.238
59.792
247
Danmark
9.410
32.534
246
Frankrig
61.434
185.785
202
Europa Gns.
562.049
1.368.167
143
UK
72.993
177.022
143
Sverige
40.327
93.879
133
Rusland
317
591
86
Verden Gns.
2.136.036
3.089.221
45
Norge
79.642
105.709
33
Australien
2.915
3.414
17
Kina
1.088.214
1.246.289
15
Sydkorea
43.908
48.279
10
USA
321.702
302.949
-6
Norge slår alt og alle… Igen
Det var ikke tilfældigt, at vi startede med at bringe statistikken, hvor Danmark ligger foran Norge. Vi er nødt til at tage de sejre, vi kan. For i stort set alle andre datasæt, der behandler salget af plug-in og elbiler, banker vores norske naboer alt og alle.
Hvis vi ser på antal plug-in hybrid- og elbiler pr. 1.000 indbyggere, sørger det norske salg for at trække Europa godt op i statistikken. Det globale gennemsnit er 1,4 elektrificeret bil pr. 1.000 indbyggere, mens Norge har 81 elektrificerede biler pr. 1.000 indbyggere. Island ligger på andenpladsen med 36,8 bil pr. 1.000 indbyggere og Sverige med 20,6.
Dette viser en tendens til, at det er Europa, der lige nu sætter tempoet for udviklingen af elektrisk mobilitet. Tendensen stadfæstes yderligere i nedenstående tabel, hvor Europa (med Norge i spids) ligger klart i front, når det kommer til el-og plug-in hybridbilernes samlede markedsandel af det totale personbilsalg.
Her befinder Danmark sig på en respektabel sjetteplads på globalt plan, selvom den svier lidt, da både Norge, Sverige og Finland ligger foran. Det er en pæn stigning på 12,2 procentpoint fra 2019 til 2020, der gør, at Danmark kan holde sig i top-10 med 16,4% markedsandele til plug-in og elbilerne.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
I 2021 blev denne Mclaren F1 solgt for lige over 142 millioner danske kroner. Nu er den til salg igen, men kilometertælleren er kun steget med 21 kilometer siden sidst.
Mercedes-Benz GLB er nu diskret opdateret til at tackle fremtidens pladsbehov med enten børn eller forbrydere på bagsædet. Vi kører Mercedes-Benz GLB 220 d.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.
I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.