Første tur: Ny Mini Cooper Electric – karakter, køreglæde og flere kilowatttimer
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Jeep Avenger. Den første elektriske Jeep. Den mindste Jeep – designet i Europa til europæerne. Men danskerne har givet den lille Jeep en kold skulder. Siden Avenger i sommeren sidste år er der indregistreret 87 styk. Det er alarmerende få udgaver af en bil, som har fået stor opmærksomhed.
Det kan være pladsmangel i kabinen. Det kan være priser, der ved introduktionen var fine, men som i dag virker alt for høje. Og det kan være forklaringen, at firehjulstræk slet ikke fås, selv om det er uløseligt forbundet med navnet Jeep.
Vi vidste, at Jeep med tiden ville løse problemet med det manglende firehjulstræk. Det sker, men det sker først ved udgangen af 2024, hvor ordrebogen for den nye Avenger 4xe åbner. Den kan til gengæld være værd at vente på.
Jeep har sluppet nyheden om Avenger 4xe med et enkelt billede, der vel egentlig lige så meget er en tegning. Når der er så længe til, er der ingen produktionsklar model at vise, men lad være med at dømme Avenger 4xe for meget på det, tegningen viser; i bilindustrien er tegninger af kommende modeller altid lig med mere eller mindre overdrivelse.
Vi ved heldigvis allerede nu, hvad der gemmer sig i den første firehjulstrukne Avenger. Og nej, det er ingen elmotor, der primært driver denne Avenger fremad. Som benzinudgaver, der eksisterer i bl.a. Tyskland og England, har Avenger 4xe en benzinmotor. I 4xe yder den 136 hk, og den kommer med en 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse.
Havde man håbet på en fuldelektrisk Avenger med firehjulstræk, er Avenger 4xe en skuffelse. Havde man håbet på benzin, ser den rigtig spændende ud, for den har nemlig også to små elmotorer med hver 29 hestekræfter, som selvstændigt kan drive Avenger. Benzinmotoren kan agere som generator for batteriet, så elmotorerne altid står klar – og firehjulstrækket dermed også altid står til rådighed.
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.