Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Af: Esben Skrumsager / d. 19. september 2018
Der er generelt godt nyt til de bløde trafikanter. Nye biler bliver nemlig stadig bedre til selv at bremse for både cyklister og fodgængere. Også om natten og i nedsat sigtbarhed. Det viser årets tredje test fra Euro NCAP, der tester sikkerheden i nye biler.
Det er dog ikke alle biler, der gør det lige godt. Fire biler, Audi A6, VW Touareg, Ford Tourneo Connect og Suzuki Jimny, er med i den aktuelle test, hvor sidstnævnte skiller sig mest ud med et skuffende resultat. Bare tre ud af fem stjerner bliver det til for den lille firehjulstrækker, hvilket er årets hidtil ringeste resultat.
Den lille offroader har ellers stort set alle de nye sikkerhedssystemer som standard. Systemerne er bare ikke gode nok, mener FDM. Eksempelvis kan nødbremsen ikke bremse på overbevisende vis for cyklister, og den virker heller ikke i mørke.
Dertil kommer, at Suzuki Jimny har en lav kollisionssikkerhed og meget dårlige hovedstøtter, der ikke mindsker risikoen for piskesmældsskader. I førersiden pustede airbaggen sig ikke tilstrækkeligt op, hvorfor testdukkens hoved ramte ratstammen.
– Suzuki skal have ros for at have gjort sikkerhedssystemerne i Suzuki Jimny til standard og ikke noget, der skal tilvælges. Men at kvaliteten ikke er bedre, og at den generelle sikkerhed er så ringe, viser, at Suzuki ikke har arbejdet seriøst med sikkerheden, lyder den hårde melding fra FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.
– Det bør Suzuki kunne gøre bedre, og de bør derfor arbejde på at gøre bilerne mere sikre, inden modellen kommer til Danmark næste forår, udtaler han i en pressemeddelelse fra FDM.
SE OGSÅ: Bilen der får din gamle spand til at virke ny
Bilbasens redaktion har forgæves forsøgt at få en kommentar fra den danske importør af Suzuki.
Mens Suzuki Jimny altså bliver sendt i skammekrogen, er der fem overbevisende Euro NCAP-stjerner til Audi A6 og VW Touareg. De to tyskere har begge et tårnhøjt sikkerhedsniveau med alle de nye sikkerhedssystemer som standard.
Resultatet betyder, at de to biler får et sikkerhedsfradrag, så prisen i sidste ende bør falde med 12.000 kr.
– Der er ikke mange fingre at sætte på sikkerheden på Audi A6 og VW Touareg. Det skulle da lige være den høje vægt, der gør, at især VW Touareg får nogle knubs, når den testes mod sin egen vægt, siger Søren W. Rasmussen.
LÆS OGSÅ: 5 grunde til at købe en SUV – og 2 til at lade være
Til testens fjerde bil, Ford Tourneo Connect, er der fire Euro NCAP-stjerner. Bilen er oprindeligt en varevogn, men den er nu testet med sæder som en personbil.
Det er forresten ikke første gang, FDM advarer mod lavt sikkerhedsniveau i en ny bil. Tidligere i år var det en populær model fra Fiat, der var i søgelyset hos forbrugerorganisationen. Det kan du læse mere om her.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.