Hvis bare det var så nemt at vælge den helt rigtige Mazda MX-5, som et flygtigt blik på prislisten lægger op til: MX-5 1,5 med 132 hk koster 295.100 kr., og MX-5 2,0 med 184 hk koster 385.100 kr. Så stort et spring for 52 ekstra hestekræfter?
Præcis som det kræver en god landevejstur i MX-5 for at forstå, at den japanske roadster som koncept, en bil meget kortere end selv den lille Mazda 2, er en genistreg, så kræver det et dyk ned i prislisten og grundig sammenligning for at se, at forskellen på 90.000 kr. mellem 1,5’eren og 2,0’eren går dybt.
Bilbasen har testet MX-5 flere gange, end jeg kan huske. Hvert år, så godt som, laver Mazda noget om ved sin roadster, og der er også sket noget med 2023-udgaven, hvorfor Simon Hallenslev tidligere på sommeren testede MX-5 2,0 – du finder hans bevingede ord i linket herover.
1,5’eren har været en mere sjælden gæst i test, og jeg er nysgerrig for at se, om den lille legendariske sportsvogn kan levere sit bedste med den lille motor.
Små justeringer før det store brag
Endnu et år, endnu en lille justering af MX-5 generation ND. Jeg har ikke vundet i lotteriet, når det kommer til at forudse, hvornår Mazda er klar med generation NE. Det er nemmere, jeg bare holder mig til de små, årlige justeringer.
2023 og endnu en omskiftelig sommer bringer nye udstyrsniveauer, nye farver både inde og ude, små dynamiske finesser og… Ja, det var det. Zircon Sand er en ny metalfarve, som har taget pladsen fra Polymetal Grey, og den røde kaleche er ude til fordel for en brun. De dynamiske finesser er Kinematic Posture Control (KPC), som ved hjælp af et lille bremsetryk ved baghjulet i hurtige sving skal undertrykke krængning.
Udstyrsniveauer er der pludselig overraskende mange af. Fem er mange trin for en simpel sportsvogn. Men to af dem – Kazari og Kizuna – er da også særudgaver, hvor farven på læderindtrækket og kalechen er de største forskelle. Laveste MX-5-niveau hedder nu Prime-Line, og det niveau følges af testbilens Exclusive-Line, Homura og så de to specialmodeller.
90.000 kr. skrumper til 35.000 kr.
Det lovede dyk ned i prislisten udvisker en meget stor del af den monumentale forskel på 90.000 kr. mellem MX-5 1,5 og MX-5 2,0. Den lille motor er ene om at kunne fås med Prime-Line-udstyrsniveau. Den store motor starter på Exclusive-Line-niveau, og mens prisforskellen mellem de to motorer begynder at give mening, sker det IKKE med forskellen på de to udstyrsniveauer.
295.100 kr. for MX-5 1,5 Prime-Line er en pris, jeg næsten ikke forstår. Fordi den er lav, og fordi 300.000 kr. giver meget lidt andet på markedet, der er værd at tale om. Problemet opstår, fordi jeg ikke synes, det er fedt at undvære sædevarme og automatisk klimaanlæg i en cabriolet. Læder, som gerne måtte være kunstlæder for min skyld, er også en god ting i en åben bil, som kan gå hen og blive våd på indersiden. Prime-Line kommer uden de tre nødvendige ting.
Mazda slår til, når de tre ting skal være med i MX-5. 55.000 kr. mere for Exclusive-Line med de manglende ting er dyrt. Nøglefri betjening, bakkamera, regnsensor, kurvelys, sporassistent og Bose-lydanlæg – unødvendigheder – gør opgraderingen dyr.
Det efterlader et hul på 35.000 kr. mellem direkte sammenlignelige udgaver af 1,5 og 2,0. Rimeligt for ekstra slagvolumen, 52 hestekræfter og en tomme op i fælgstørrelse fra 16 til 17?
Må den bedste motor vinde
Mantraet har fra starten været simpelt: MX-5 har ikke brug for en svulstig motor, for den vejer meget lidt. Det holder i 2023, som jeg er sikker på, det også gjorde i første årgang fra 1989. Men det er et emne i sig selv, om MX-5 bare skal have tilstrækkeligt med kræfter eller et rigtig godt overskud.
1,5’eren yder sine 132 hk ved 7.000 omdrejninger, og 2-liters motoren yder sine 184 hk ved 7.000 o/min. På drejningsmoment trækker den store motor fra med 205 Nm ved 4.000 o/min, hvor 1,5’eren trækker 152 Nm ved 4.500 o/min.
8,3 sekunder fra 0-100 km/t er en frisk tid, men 8,3 sekunder i MX-5 1,5 tåler ingen sammenligning med 6,5 sekunder i MX-5 2,0. Men fordi MX-5 vejer omkring 1.100 kilo, er den fænomenalt sjov med begge motorer. MX-5 handler ikke om hurtigst fra 0-100 km/t eller topfarten, men om den sjov man har i svingene selv ved 50 km/t.
Fordi MX-5 er så præcis, og den altid fortæller dig, at du med sikkerhed kan presse på og presse på, er det belejligt med de ekstra kræfter fra en motor med mere end 152 Nm. 1,5’eren mangler fylde ved lave omdrejninger, og den skal have tæsk for at gøre overhalinger smidige.
Det er en lækker motor med god lyd. Den er god i MX-5. Men 2-liters motoren er tæt på at være den perfekte motor til MX-5. Overhalinger på landevejen er en leg, og hvis der er kort afstand mellem de fine sving, er det solide bundtræk en stor fordel. 1,5’eren liver op ved meget høje omdrejninger, men 2-liters motoren er livlig i alle situationer – den gør faktisk kun bilen 26 kilo tungere. Den er, på alle parametre, den bedre motor til MX-5 – langt mere end 35.000 kr. bedre.
En tomme op, en tomme ned
Man kan trygle og pive så meget man har lyst – MX-5 1,5 kommer kun med 16” hjul og ikke med tårnstiver, Bilstein-undervogn, 17″ hjul og Brembo-bremser, som Homura-udgaven af MX-5 2,0 er beriget med. Det heldige er så, at MX-5 ikke har brug for så meget forstærkning for at være som en atlet i perfekt balance. En smule krængning er en del af charmen i MX-5, og den får man mest i ikke-Homura-versionerne.
1,5’eren har med sine 16” hjul en smidighed i affjedringen, som jeg ikke havde forventet. Hvis man, rent fysisk, kan finde plads i MX-5 til mere end 800 kilometer på danske motorveje, som jeg ender med at køre, er komforten længder bedre i MX-5 1,5 end i MX-5 2,0 med Bilstein-undervogn. Bilstein og tårnstiver fjerner krængning og filer præcisionen til, men så stor er forskellen heller ikke, at et liv uden bliver ubærligt.
Det er ikke den ideelle situation for MX-5, at være på motorvejen, for interiøret er et inferno af støj fra vind og vej. Det, at den meget lille roadster er retningsstabil som en stor sedan giver næsten ikke mening, men det bygger på i en allerede ekstremt karismatisk, vellykket bil.
Hvis man kun lige kan skrabe penge sammen til den billigste MX-5 til 300.000 kr., så gør det. Køb den, nyd den. Klar dig uden sædevarme. Men 90.000 kr. mere til 52 hk, men også både nødvendigt og unødvendigt udstyr, giver den ideelle MX-5 med kræfter i alle omdrejningslag. Så kan man, så skylder man sig selv, at de mange hundrede timer i MX-5 på landevejen bliver med 2-liters motoren.
SPECIFIKATIONER
Mazda MX-5 1,5 Roadster Exclusive-Line
Motor: R4, 1.496 cm3 Ydelse: 132 hk/152 Nm 0-100 km/t: 8,3 sekunder Tophastighed: 204 km/t Forbrug: 15,9 km/l CO2-udledning: 142 gram/km Mål (L/B/H): 392/174/123 cm Køreklar vægt: 1.076 kilo Trækvægt: 0 kilo Bagagerumsvolumen: 130 liter
Pris: 350.100 kr. (MX-5 fås fra 295.100 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 24.995/4.395 kr. (MX-5 fås fra 24.995/3.595 kr.) Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.