Det er ikke fordi, at bilelskere vælter sig i bilmodeller, der er bygget med tanke på dem – og snart bliver der én mindre. Vi kører den allersidste version af Audi TT, som vi kender den.
En bil for bilentusiaster. Sådan præsenterede Audi i 1995 sin nye konceptbil på bilmessen i Frankfurt. Bilen skulle hedde TT; opkaldt efter det ikoniske og halsbrækkende motorcykelløb Isle of Man TT.
Konceptbilen trak opmærksomhed nok til, at Audi realiserede TT bare tre år efter. Siden er det blevet til tre generationer, og Audi TT kan i år fejre sit 25 års jubilæum – men det er en fejring med vemod. Næste gang vi ser TT-navnet, er det nemlig på en elektrisk crossover…
Fortjener entusiastbilen at blive lagt i graven, eller har den aldrende tredje generation det, der skal til for at bevise modellens værd? Det finder jeg ud af, når jeg kører den sidste Audi TT.
Ny gammel bil
Nok er denne Audi TT 40 TFSI Limited Edition fra 2023, men der er ret beset intet nyt ved den. Audi TT kører på den samme tredje generation, der så dagens lys for ni år siden i 2014 med et (meget) mildt facelift som eneste opdatering i 2018.
Audi bruger denne ‘Limited Edition’ som det sidste hurra herhjemme, før stikket trækkes på produktionen i slutningen af året. Alligevel er det som om, at alderen ikke rigtigt trykker.
Så lidt som muligt
Under udformningen af TT i midten af 90’erne arbejdede Audi efter filosofien om, at kabinen skulle indeholde “så meget som nødvendigt, men så lidt som muligt”. Alt skulle være simpelt og førerorienteret, og den filosofi følges stadig i Audi TT i dag.
Den spartanske indretning, der blandt andet mangler en infotainmentskærm, føles med andre ord helt rigtigt til bilen. Desuden er der en 12,3” skærm i instrumenteringen, der har alle de informationer, man skal bruge, og som stadig passer på visionen om førerorientering.
Tag dertil at Audi var en tand mere kompromisløse i deres kabinebygning i 2014, end de er i dag. Det er eksempelvis tydeligt, når man sammenligner en Audi A3 i tredje generation, der er bygget samtidigt med TT, med den nye fjerde generation. I Audi TT er der med andre ord ikke et panel, der føles billigt.
Audi TT bærer ikke skyggen af pianolak og er forskånet for touchknapper. Her er analoge tryk- og drejeknapper, der giver det rigtige klik, når de benyttes. Så selvom den spartanske filosofi fra 90’erne lever i bedste velgående, er det med en stor kvalitetsmæssig tyngde i TT.
Så lidt (plads) som muligt?
Selvom den spartanske filosofi officielt kun vedrører indretningen, har den smittet af på pladsforholdene i den lave sportsvogn.
Det er føreren, der er i centrum, hvorfor kørepositionen er intet mindre end genial. I den store sportsstol sidder jeg lavt nok til, at jeg får sportsvognsfornemmelser fra det øjeblik, jeg skruer mig ned i bilen, ligesom alle de lækre knapper ligger inden for armslængde.
På passagersædet nyder man godt af samme pladsforhold, mens bagsædet er forbeholdt folk uden ben. Selv en autostol er svær at bakse ind, og i virkeligheden bør bagsædet nok holdes til firbenede venner. Bagagerummet rummer 305 liter i en stor og bred åbning, der virker som skabt til to små kufferter.
Kunsten at skynde sig langsomt
Det er måske en stramning, at kalde Audi TT for langsom, men i sportsvognsregi er der ikke meget i vejen. Under hjelmen ligger en benzinkværn på 2 liter med turbo og 197 hk, der tidligere også har været at finde i Skoda Octavia.
Accelerationen fra 0 til 100 km/t på 6,6 sekunder er kvik uden at være hurtig, og det betyder ikke noget. Elbilerne har for længst taget luften ud af accelerationsballonen, og det er ikke et partytrick, som det var engang. Det er lav vægt til gengæld blevet, og TT vejer under 1.400 kilo.
Den lave kampvægt betyder, at Audi TT lever op til den oprindelige vision om at være en bil til bilentusiaster. På kringlede veje blandes letbenet agilitet med stabilitet, fordi det præcise styretøj lader chaufføren placere bilen i sving med akkuratesse.
Styretøjet skal dog ikke have al æren, da sportsundervognen, som er standardudstyr, står helt stramt og plant på vejen nærmest uden krængning.
Det er en sand fornøjelse at kaste den lidt rundt, og det behøver ikke blive (særlig) ulovligt, fordi der ikke ligger en bidsk 400-hestes sag under hjelmen. Når vejene er sjove nok, kan man nyde dynamikken på sikker facon med kørekortet i god behold.
På de mere lineære stykker asfalt står TT som et tog på skinner, mens de syv trin i automatgearkassen sikrer behageligt lave omdrejninger. Dørene er rammeløse, hvilket kaster lidt vindstøj af sig, men her sørger B&O-lydanlægget til 18.470 kr. for at overdøve.
Ingen aber dabei?
Automatgearkassen er en S-tronic med dobbeltkobling, der ikke begår sig synderligt godt ved lave hastigheder og igangsætninger. Det bliver næsten altid en staccato omgang.
Skiftene er omvendt sømløse på motorvejen og ved mellemaccelerationer, mens de er pivhurtige, når man kører friskt – og det har man, som nævnt, ofte lyst til.
Et andet aber dabei er, at testbilen, en Audi TT 40 TFSI, kun har forhjulstræk. Selvom der er rigeligt med greb, har forhjulene alligevel et yderpunkt, som man finder hurtigere frem til, end hvis man vælger en firehjulstrukken 45 TFSI Quattro.
Beslutningen er truffet …
… det ER slut med TT, som vi kender den. Sikkert er det, at den næste bliver elektrisk, ligesom der er vedvarende rygter om, at den bliver højbenet. Audi skal kunne bedrive reel magi, hvis en høj og tung TT på strøm skal blive bare tilnærmelsesvist så velkørende som denne tredje generation.
Den sidste rigtige Audi TT er uddateret, upraktisk og forresten også dyr med en startpris på 599.990 kr. Alligevel kan jeg sige med det samme, at jeg hellere vil have den, end jeg vil have dens efterfølger, der ikke er lanceret endnu.
Nok er den sidste Audi TT aldrende, men den gør sin alder til en bagatel med rendyrket køreglæde. Den er en entusiastbil, der beviser sit værd og fortjener en værdig efterfølger, der ikke er en fætter højben.
Audi TT Limited Edition 40 TFSI
Motor: R4, 1.984 cm3 Ydelse: 197 hk / 320 Nm 0-100 km/t: 6,6 sekunder Tophastighed: 246 km/t Forbrug: 14,7 km/l CO2-udledning: 155 gram/km Mål (L/B/H): 476/185/146 cm Køreklar vægt: 1.355 kilo Bagagerumsvolumen: 305 liter
Pris: 599.990 kr. Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 40.000/6.595 kr. Beskatningsgrundlag, firmabil: 500.000 kr.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Er du på udkig efter en elbil med syv sæder? Så er dine muligheder stærkt begrænsede! Der er heldigvis Mercedes EQB, der med et 2024-facelift er et rigtig fint valg.
Mercedes’ mindste elbil – EQA – er frisket op med små stjerner i grillen, længere rækkevidde og mere udstyr, men det får den ikke op i toppen af klassen.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.
I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.