Børn kræver plads, og har du mere end tre af slagsen, indsnævres mulighederne markant, når du står hos bilforhandleren. Men lad være med at gå i panik, hvis den fjerde positive graviditetstest er en realitet. Livet med flotte og velkørende biler er ikke nødvendigvis fortid.
Da 5008 første gang blev præsenteret for mere end 10 år siden, var den med sit deforme MPV-design om muligt en endnu større trussel mod familiefarens fertilitet end en Berlingo. Men bare rolig. Bortset fra navnet og muligheden for syv sæder er der ikke meget tilbage af forgængeren.
Vi har testet den friske franskmand, og her får du svaret på fem ting, du har brug for at vide, hvis du er på udkig efter rummelig familiebil med plads til det hele.
Hvordan kører den?
Formidabelt. Køreegenskaberne i Peugeot 5008 er absolut en af bilens største styrker. Det lille rat giver en fin føling med underlaget, og selv med den 3-cylindrede motor er der tilstrækkeligt moment til at levere en hæderlig acceleration.
Affjedringen er ikke så blød, som man kunne frygte i en fransk bil med et højt tyngdepunkt. Og automatgearet er en fornøjelse – særligt mår man tænker på, at franskmændene lidt for længe og lidt for stædigt har holdt fast i en billigere løsning med manuel gearkasse med en skifterobot.
Så uden at have lavet en direkte sammenligning er det næppe at tage munden for fuld at sige, Peugeot 5008 leverer en af de bedste køreoplevelser i klassen.
Hvordan er kabinen?
Minimalistisk, moderne og meget rummelig. Peugeot har med succes skruet ned for mængden af knapper, og i stedet betjenes eksempelvis klimaanlægget også via infotainment-systemet. De få resterende knapper er tydeligt cockpit-inspirerede i deres design, som giver et futuristisk look. Det kræver dog tilvænning at bruge skærmen, og funktionaliteten er ikke helt i top. Bogstaverne i tastaturet er små, og responsen er generelt til den sløve side.
Komfortniveauet er højt! Forsæderne har masser af støtte i siderne, så du sidder afslappet og fast – også i skarpe sving. For en velvoksen fyr på 193 centimeter mangler nakkestøtterne justeringsmuligheder. Den sidder en anelse akavet, og særligt en mulighed for at justere den i dybden ville gøre underværker for komforten.
Anden sæderække består af tre reelle sæder, der kan justeres frem og tilbage for enten at tilgodese benpladsen eller bagagerums-kapaciteten. Vinklen kan justeres i fem trin, og alle tre ryglæn kan foldes helt ned, så gulvet bliver plant. Så med en luftmadras og en sovepose i bagagerummet er der intet til hindring for at snuppe en vandret, udstrakt lur i bilen, hvis trætheden melder sig.
Tredje sæderække er nærmest et par klapstole, som hverken byder på egentlig plads eller polstring, men de er der, og de kan sagtens bruges til ungerne på kortere ture.
Den digitale instrumentering bag rattet er meget futuristisk. Men det går ikke ud over brugervenligheden. Mulighederne for selv at fremhæve udvalgte funktioner og informationer fungerer fint. Ingen steder kan du dog permanent få vist forbrug og resterende rækkevidde i tanken. Det kan du få frem ved at trykke ind på højre stilk, men informationen forsvinder igen øjeblikkeligt. Det er en skør prioritering.
Generelt er Peugeot 5008 knap så praktisk indrettet som eksempelvis Skoda Kodiaq, som vi tidligere har testet under ekstreme forhold. Der er færre aflægningsrum, og bagagerummet er mindre, men den franske model kommer trods alt også med en noget lavere pris. Den vender vi tilbage til.
Hvad er det bedste?
Foruden køreegenskaberne er designet det største fremskridt på den nye generation af Peugeot 5008. Udvendigt rummer det alle de moderne SUV-kendetegn med en lang flad motorhjelm, en lodret front og en frihøjde på 236 mm, mens den indvendigt er både futuristisk og komfortabel. Og så er rummeligheden i denne type bil naturligvis et kæmpe plus for enhver familie.
Hvad er det værste?
Med priser fra 279.990 er Peugeot 5008 ufatteligt skarpt prissat. Men desværre stiger prisen hurtigt, hvis du gerne vil have nogle af de interessante detaljer. Adaptiv fartpilot koster 9.500, elektrisk bagklap koster 17.000, nøglefri betjening står til 8.000, mens du må slippe 5.000 for en parkeringssensor på bagenden. Og i de billigste varianter kan du slet ikke få klimaanlæg men må nøjes med aircondition.
Det meste af ekstraudstyret er naturligvis heller ikke standard hos konkurrenterne, men du må ikke se dig blind på den lave basis-pris, for du skal gribe dybere i lommerne, hvis du vil have den lettere luksuriøse oplevelse ud af bilen.
Hvad er priserne på Peugeot 5008?
Alle udgaver af Peugeot 5008 er i Danmark udstyret med syv sæder. Og i det perspektiv er det ret imponerende, at priserne begynder ved 279.990 for en 1,2-liters benziner med 130 hestekræfter og manuelt gear i udstyrsvarianten Acces.
Til sammenligning koster Skoda Kodiaq fra 395.980, men til dens forsvar skal det siges, at den både har flere hestekræfter, automatgear og væsentligt mere standardudstyr. På Bilbasen kan du søge specifikt efter Peugeot 5008-modeller under 300.000 her.
Fra Acces-niveauet stiger priserne gennem Active, Allure, GT Line og GT, der prismæssigt topper med 489.990 med en 2-liters dieselmotor, der med 180 hestekræfter og en 6-trins automatgearkasse, der giver et teoretisk forbrug på 20,8 km/l.
Konklusion
Den er flot, den er velkørende, og den praktisk. Den er også både billig, sikker og relativt grøn. Og særligt når man sammenligner med den deforme forgænger må man sige, at den franske familieslæde nu er i så formidabel form, at man formodentlig bander den langt væk hos konkurrenterne.
Hvis du tænker, det er et bud på familiens næste bil, kan du søge blandt mere end 100 eksemplarer af 5008 til salg på Bilbasen.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder.
Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er Esben på trods af sine blot 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.
Esben har en forkærlighed for de tyske bilmærker. Porsche er blandt favoritterne, og privat fragter han familien rundt i en BMW 3-serie fra 2014 (F31). Når vejret tillader det, foretrækker han dog ofte sin motorcykel.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.