Den første generation af Evoque blev en umådelig succes, da den trillede ud fra fabrikken i 2011. Ikke alene var det en Range Rover til folket. Okay, den mere velhavende del af folket, men stadig kom vi ned i en prisklasse, hvor ingen Range Rover havde været tidligere.
Designet var på samme tid klassisk Range Rover og noget man aldrig havde set før. Derfor er det ikke så mærkeligt, at den nye generation af Evoque til forveksling ligner den gamle. Men tag ikke fejl. Der er store nyheder under den kantede karosse. Eller faktisk er den største nyhed, at prisen er faldet med over 100.000 kr. afhængig af variant. Priserne starter lige over 550.000 kr. for den mindst kraftigere dieselmotor med 180 hk.
Teknisk set er der også sket noget.
For det første er akselafstanden længere, hvilket kommer bagsædepassagererne til gode. Vægten er også reduceret en anelse. Og så er motorrummet forandret.
Nye motorer
Motorerne har altid været det svage punkt i Range Rover Evoque. Der fås stadig kun 4-cylindret motorer, men nu er de med et mildt hybridsystem på 48 volt. Det er klassestandarden for de helt milde hybrider, men Range Rover slipper ikke helt så heldigt fra implementeringen i den 200 hestes turbobenziner.
Systemet består af et lithium-ion batteri og en kombineret starter-generator-motor, der kan opsamle energi ved påløb samt nedbremsninger og bruge energien igen ved i gangsætning. Desværre giver det et ryk i bilen, når du bremser ned. Systemet begynder at lade ved 17 km/t og der giver det et ryk i karossen, som om du bremser hårdere. Det kan gøres mere elegant.
Kører fint – men!
Du sidder højt i en Range Rover. Det gælder også i Evoque, hvor du har et godt overblik. Det højere karosseri medfører, naturligvis, at tyngdepunktet ligger højere. Det taget i betragtning, kører Evoque fint med en okay fornemmelse for underlaget.
Men det er uundgåeligt at en lavere bil er både mere retningsstabil og præcis. Den høje SUV-form har en anden bagside og det er brændstoføkonomien. Bilen er opgivet til 11,1 km/l og hvis du kører pænt og fornuftigt, så er det cirka der, du lander.
Bluetooth og infotainment
Infotainment-systemet er ikke på højde med det bedste fra Tyskland, men på positivsiden skal det siges, at det er en af de få biler, der rammer rigtigt med titel og kunstner, når jeg spiller over Bluetooth fra forskellige apps på min Samsung-telefon. Bortset fra at der hverken er hastighed eller betjenings-venlighed så velsmurt som i en Audi eller en Mercedes-Benz. Her mærker man, at Land Rover er en mindre spiller på markedet.
Skøre sæder – hvis du er høj
Bilen er øjensynlig ikke gennemtestet af personer med lange ben. Jeg tænker ikke på pladsen, men en dag, da jeg kører ned over kantstenen, begynder sædet at køre frem mod rattet og pladsen bliver meget trang. Engelske biler og elektronik tænker jeg, men det er faktisk ikke en fejl som sådan.
Mit knæ har ramt memory-knapperne til forsædet, der sidder i døren. Ikke nogen gennemtænkt placering.
Konklusion
Land Rover har stadig en stor stjerne hos mig, men det er ikke Range Rover Evoque, der lyser klarest på himlen. Køb den, hvis du bare elsker designet, for så lærer du nok at leve med de små irriterende ting ved den. Det positive er, at prisen er kommet længere ned. Men hvis du bare klikker af på listen over ekstraudstyr, kommer du sagtens over millionen.
VW California rykker fra varevogn over til personbil, og omstillingen til den nye generation giver mulighed for PHEV-drivlinje med firehjulstræk. California er også større end før og kommer i fem varianter.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.
Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.
Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.