Test Skoda Kamiq
januar 28, 2020

Test: Skoda Kamiq er i top på plads og komfort

Den nye Kamiq står med et hjul i flere SUV-klasser og har væsentlig mere at byde på end mange mini-SUV’er i samme prisklasse. Vi tester den nye Skoda med 1-liters benzinmotor med 115 hk.

Af: Morten Bek / d. 28. januar 2019

Skoda bruger en smart metode, som skiller det tjekkiske bilmærke ud fra mængden. Med biler som Octavia og Superb har tjekkerne lavet biler, som målt i centimeter ligger mellem forskellige størrelser biler. Priserne ligger for det meste tæt på konkurrenterne i den mindre af de to klasser. Du får derfor mere plads for pengene end hos de andre bilforhandlere. Hvis først du har prøvet at sidde på bagsædet af Superb, så glemmer man aldrig, hvor imponerende benpladsen er.

Den nyeste model fra Skoda er Kamiq. Og selvom den i princippet er den første mini-SUV fra Skoda, så er der ikke meget mini over den. Holdt op mod de to sammenlignelige modeller fra samme bilkoncern, Seat Arona og Volkswagen T-Cross, er Kamiq en markant længere bil. Alligevel koster Kamiq mindre end T-Cross.

Vores testbil ligger midt i på prislisten, udstyret med en benzinmotor på 1 liter, trecylindret med 115 hk, automatisk dobbeltkoblingsgearkasse med 7 trin og Ambition-udstyr.

Er der god plads i den nye Kamiq?

Kamiq er tæt på at være lige så lang som Volkswagen Golf, og da Skoda brillerer i at “udhule” karrosseriet for at give god plads, så får man rigtig meget brugbar plads i Kamiq. Fire voksne får ikke problemer med at sidde sammen i bilen over længere tid, uden at komme op at skændes.

Bagagerummet på 400 liter (op til 1.395 liter, hvis man er en eller to i bilen) er både stort og gennemtænkt. Fra midterste af de tre udstyrsniveauer, som testbilen kommer i, er der bl.a. lys i siden af bagagerummet, som kan tages ud og bruges som lommelygte. Smart og typisk Skoda.

Der er så god plads i den tjekkiske SUV, at den uden problemer kan sammenlignes med større biler. Biler som principielt er helt sammenlignelige, fx Hyundai Kona og Mazda CX-3, virker som forkrampede mikrobiler ved siden af Kamiq.

Hvordan kører den?

Skoda vægter typisk ikke dynamikken højt, når de skal justere køreegenskaberne i bilerne. Det lader man søstermærket Seat om. Kamiq er mere afslappet end Seat Arona, og det har både fordele og ulemper. Her er færre stød gennem undervognen op gennem bil og sæder, så affjedringskomforten er meget fornuftig, men styretøjet er upræcist omkring midterstillingen.

Testugen bød på masser af hård vind, og mens undervognen føles stabil, så giver styretøjet indtrykket af en vindfølsom bil. Styringen kan heller ikke levere varen, når undervognen folder sig ud med godt vejgreb og stabilitet i svingene. Så hellere tage den lidt mere med ro.

LÆS OGSÅ | Test: Ny BMW 1-serie kan mere end den gamle

115 hk er passende til Kamiq. Vi har endnu til gode at prøve basismodellen med 95 hk, men meget siger os, at benzinmotoren i testbilen med 115 hk er minimum til SUV’en. 1-liters motoren er klar med solide muskler fra lave omdrejninger, hvorefter kræfterne ret hurtigt ebber ud.

Vi jagter alligevel ikke høje omdrejninger, for et godt stykke før det røde felt begynder den trecylindrede motor at støje og vibrere. Igen, så hellere tage den lidt med ro og nyde komforten.

Hvilke konkurrenter har Kamiq?

Tre af de vigtigste biler i klassen er Volkswagen T-Cross, Ford Puma og Hyundai Kona. Ford Puma har vi endnu til gode at prøve, mens både T-Cross og Kona er gode bud i klassen. I kraft af sin rummelighed kan Kamiq uden videre konkurrere med modeller som Nissan Qashqai — altså en bil i det, der i princippet hører til i klassen over.

Hvad koster Skoda Kamiq, og hvad koster en 3 år gammel udgave?

Den billigste Kamiq er udstyret så sparsomt, at prisen på 194.995 kr. skal tages med stor skepsis. Til den pris får man hverken aircondition, fartpilot eller varme i sæderne. Udstyr som stort set alle biler i klassen har som standard.

Kamiq er en af de mest rummelige og komfortable i klassen, men de færreste vil undvære aircondition i en ny bil, så det kan ikke veje op for det manglende udstyr. Det fås i en pakke med læderrat og varme i sæderne til 15.000 kr., og så er man tæt på den langt bedre udstyrede Kamiq Ambition til priser fra 219.995 kr.

LÆS OGSÅ | Test: AMG C 43 Coupé og det billige medlemskab

Kamiq er helt ny og uden en direkte forgænger. Så vi skal tre år tilbage i tiden for at finde en lille SUV fra Skoda i form af den spændende Yeti. I Danmark er den næsten lige så svær at finde som den afskyelige snemand, som har lagt navn til bilen.

I mange lande var Yeti et stort hit. Hvorfor danskerne aldrig er faldet for det ekstremt fleksible interiør og de gode køreegenskaber, kan være svært at forstå. De første Yeti er ved at være 10 år gamle, og der er kun 38 eksemplarer til salg, da vi tjekker på Bilbasen.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS