Tiguan Allspace er navnet på den nye model, der – som efternavnet antyder – vitterligt kan rumme det hele, når familien skal på tur. Esben Skrumsager har kørt den friske familiebil i Frankrig.
Med mere end tre børn i familien er livet forbi for enhver familiefar med hang til interessante biler. Indtil afkommet er flyttet hjemmefra, må transporten foregå i en kastrerende minibus med et gråt interiør og en symaskine som motor. Hvil i fred, farmand…
…med mindre du har fået øjnene op for nogle af de interessante biler, der faktisk gør det muligt at få hele familien med på tur, uden at du behøver at efterlade din værdighed derhjemme.
Skoda Kodiaq har allerede fået masser af opmærksomhed, og Peugeot har med 5008 også skabt en yderst interessant familiecontainer, der hverken ser ud eller kører som en container. Men nu melder Volkswagen sig altså ind i kampen med en forvokset udgave af den populære Tiguan, som har fået navnet Tiguan Allspace.
Derfor skal du købe din Tiguan Allspace i Danmark
For en gangs skyld er der noget særligt ved de danske modeller, og det er, at de selv i den billigste variant altid har syv sæder. Tiguan Allspace produceres godt nok også med fem sæder, men her har den danske importør besluttet, at hvis man kun vil have fem sæder, så må man snuppe den almindelige Tiguan, og dermed vil enhver Allspace på de danske landeveje altså være med syv sæder.
Merprisen i forhold til den almindelige Tiguan er ca. 50.000, men så får du altså også 21,5 cm og to sæder ekstra med i pakken. Skal du kun lejlighedsvist bruge de bagerste sæder, kan de med et enkelt tryk foldes helt ned i gulvet, så bagagerummet vokser fra 230 til 700 liter.
Hvordan er køreegenskaberne i Tiguan Allspace?
Selvom motorprogrammet går op til 240 hk, og du derfor sagtens kan få fingrene i et eksemplar, der kan få børnene til at skrige på bagsædet, når du lægger speederen vandret, så må du ikke forvente, at køreegenskaberne så generelt er i den dynamiske ende af skalaen.
VW Tiguan Allspace er fremragende til at køre ligeud. I sving er det dog tydeligt at mærke, at tyngdepunktet ikke ligefrem er som en gokart. Foto: Esben Skrumsager
Det er en stor, høj og tung bil, så det er naturligvis præmissen, når køreegenskaberne skal bedømmes, og med det in mente må jeg sige, at det trods et højt tyngdepunkt er en meget velkørende bil – på samme måde som den almindelige Tiguan, som den teknisk er fuldstændig identisk med.
Med muligheden for at vælge mellem forskellige køreprogrammer kan undervogn, styretøj og gearing justeres relativt meget. På de snoede bjergveje er alt andet end den sportslige indstilling til at blive køresyg af, og selv på motorvejen foretrækker jeg den mest faste indstilling, fordi den som den eneste giver en snert af respons fra styretøjet. Men jeg kan sagtens forestille mig, at nogle af de blødere muligheder kunne være interessante på en grusvej eller et slidt stykke asfalt af den heftige slags, som man trods alt finder i enhver dansk by på alle andre tidspunkter end op til et kommunalvalg.
Hvad er det bedste ved VW Tiguan Allspace?
Bilen er rummelig og praktisk. Bortset fra den – som forventet – begrænsede plads på tredje sæderække kan jeg ikke sætte en finger på noget negativt i forhold til bilens egenskaber som familiebil. Muligheden for at forskyde og indstille den midterste sæderække øger anvendeligheden markant, og prissætningen fra 389.995 kr. (til sammenligning koster Skoda Kodiaq fra 406.200 kr.) betyder, at den er inden for rækkevidde hos mange danske familier.
Hvad er det værste ved VW Tiguan Allspace?
Der er syv sæder i bilen, og det er fedt, men det betyder ikke, at træerne vokser ind i himlen. For du kommer til at skylde en omgang, hvis du inviterer seks af dine venner på tur og selvsikkert lader dem vide, at du har en bil med masser af plads til jer alle. Det har du ikke.
Bagerste sæderække er kun beregnet til små børn. De må dog heller ikke være så små, at de skal bruge et stort monstrum af en barnestol til at sidde i, for så er det ikke kun højden, der er en hindring.
Alternativer: Familiebiler med syv sæder
BMW 2-serie Gran Tourer ligger designmæssigt langt fra alle andre BMW-modeller, og det har måske været en del af forklaringen bag det relativt begrænsede salg, men den store tysker er både særdeles velkørende og rummelig som bare pokker.
Den nye Peugeot 5008 er efter min mening en overset perle i en verden af kedelige familiebiler. Den er både ind- og udvendigt interessant designet, og så er den overraskende billig. Selvom Tiguan Allspace lanceres med en skarp pris under 400.000 kroner, så begynder priserne på den nye Peugeot 5008 helt nede ved 279.990 kroner. Her kan de færreste konkurrenter følge med. Til gengæld kræves der ikke den store friværdi, før hele familien kan stoppes ind i en spritny bil.
Renault Grand Scenic med syv sæder er et bud, hvis bilen bare skal være praktisk og relativt økonomisk, men så er der heller ikke meget andet at sige om den. Selv i den seneste udgave er der ikke meget respekt at hente på parkeringspladsen foran vuggestuen, børnehaven, skolen, eller gymnasiet – eller hvor du nu skal læsse alle ungerne af.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
I 2021 blev denne Mclaren F1 solgt for lige over 142 millioner danske kroner. Nu er den til salg igen, men kilometertælleren er kun steget med 21 kilometer siden sidst.
Mercedes-Benz GLB er nu diskret opdateret til at tackle fremtidens pladsbehov med enten børn eller forbrydere på bagsædet. Vi kører Mercedes-Benz GLB 220 d.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder.
Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er Esben på trods af sine blot 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.
Esben har en forkærlighed for de tyske bilmærker. Porsche er blandt favoritterne, og privat fragter han familien rundt i en BMW 3-serie fra 2014 (F31). Når vejret tillader det, foretrækker han dog ofte sin motorcykel.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.