Der er ikke mange, der gør noget ved det, men moderne biler kræver ofte efterfyldning af olie mellem olieskift. I dag kører de fleste biler 15.000-30.000 km mellem værkstedsbesøg, og på den tid kan selv en nyere motor bruge så meget olie, at det er skadeligt for indmaden. Kører motoren tør for olie på en nyere bil, kan det let koste 50.000 kr. i reparationer og i nogle tilfælde mere. For at hælde mere grus i maskineriet gælder garantien ikke, hvis skaden skyldes, at du ikke har tjekket olieniveauet.
Se vores videoguide her:
En del motorer har sensorer, der fortæller dig, om niveauet er lavt – nogle skal du selv aktivere med tændingen slået til, mens andre passer sig selv og advarer i tide. Det kan du læse om i din instruktionsbog. Den sikreste metode er at tjekke olien manuelt med jævne mellemrum. Gerne for hver 1.000 eller 2.000 km. Når du først har gjort det en gang, så er det noget af det nemmeste i verden. Her er trinene:
1. Parker bilen på et vandret underlag og vent fem-ti minutter med motoren standset.
2. Find oliepinden – den er ofte markeret i orange eller gul.
3. Træk den op og tør olien af med en klud eller et stykke papir.
4. Sæt oliepinden helt i igen.
5. Træk oliepinden op – og se om olien når op mellem de to streger/fortykninger eller huller, der markerer minimum og maksimum.
6. Er niveauet tæt (få millimeter) på maksimum så undlad efterfyldning.
7. Er niveauet ikke tæt på max, så efterfyld. Der er oftest cirka en liter mellem min og max.
8. Tjek olien igen, når du har efterfyldt og sørg for at dækslet og oliepinden sidder forsvarligt fast.
9. Hæld ikke for meget på, det kan også beskadige motoren.
Det er naturligvis bedst at være forberedt. Så hav altid en liter olie af den rigtige slags liggende i bilen – hvis du er i tvivl om hvilken type, du skal have, kan du købe olien på dit værksted, den rigtige type står også i din instruktionsbog. Det er meget vigtigt, at olien har de rigtige godkendelser. Det kan fx være VW 504 00. Den forkerte type olie kan i sjældne tilfælde ødelægge vigtige motordele. Særligt vigtig er olien til biler med partikelfilter, der ikke kan tåle olie med højt indhold af svovl og aske. De skal have såkaldte low-SAPS-olie
Når olielampen lyser, er det for sent
I en del moderne biler er der en olieniveaumåler, men i ældre biler er der kun en olietryksmåler. Olietryksmåleren er en rød lampe med en smørekande. Hvis den lyser er der ofte allerede sket skader på motoren, men hvis du skal have en chance for at redde den – så kobl ud og hold ind til siden og sluk motoren med det samme. Den må ikke startes igen, før der igen er fyldt olie på.
På mange nyere biler samt en del ældre BMW, Citroën og Peugeot er der olieniveaumåler. Som regel er måleren forbundet til kørecomputeren, og du kan se i instruktionsbogen, hvordan den bruges. Her skal bilen som regel holde på et plant underlag med motoren slukket. Med olieniveau-måler er du bedre sikret, men vi anbefaler, at du stadig tjekker manuelt ind i mellem. Med mindre du har en næsten ny Volvo eller BMW – her er der slet ingen oliepind – kun elektronisk måler.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
I 2021 blev denne Mclaren F1 solgt for lige over 142 millioner danske kroner. Nu er den til salg igen, men kilometertælleren er kun steget med 21 kilometer siden sidst.
Mercedes-Benz GLB er nu diskret opdateret til at tackle fremtidens pladsbehov med enten børn eller forbrydere på bagsædet. Vi kører Mercedes-Benz GLB 220 d.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.
Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.
Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.