Den store sedan Toyopet Crown var i 1955 den første masseproducerede bil fra Toyota, og i en periode omkring 1960’erne blev sedanen også importeret til Danmark.
Crown findes stadig efter næsten 70 år på markedet i Japan, og med en helt ny og anderledes Crown vil Toyota introducere modellen på mange flere markeder. Nærmere bestemt mere end 40 markeder i verden. Amerikanerne vil igen kunne købe den – for første gang siden 1972.
Den nye Crown er fundamentalt anderledes end nogen Crown før den. Selv om den er en crossover-sedan med forhøjet undervogn er der umiddelbart ingen tegn på, at Vesteuropa og Danmark er på radaren og blandt de mere end 40 markeder.
Crown kommer med et nyt hybridsystem med i alt cirka 345 hk, som også er på vej i den nye Lexus RX, hvor ydelsen er 371 hk.
Fire forskellige karrosserier til Crown
Før den nyeste Camry blev genintroduceret i Europa var det svært at forestille sig, at Toyota ville forsøge sig igen med en stor sedan. Salget i Danmark er forsvindende lille, så Camry ville uden større modvilje fra vores side kunne udgå igen.
Da den nye Crown ikke bare kommer som crossover-sedan, der i øvrigt er cirka 10 cm højere end Camry, men senere også som crossover-stationcar og SUV/crossover (en almindelig sedan kommer også), kan Crown i teorien godt stå overfor en europæisk introduktion. Man skal aldrig sige aldrig.
Kabinen minder om det, kunderne møder i ES fra luksus-søstermærket Lexus
Den første af de nye Crown-modeller introduceres i to hybridvarianter. THS-udgaven (Toyota Hybrid System) kører med et gennemprøvet system med 2,5-liters sugemotor og firehjulstræk med en ydelse i omegnen af 222 hk. Det er systemet, vi kender fra bl.a. RAV4 Hybrid.
Crown Hybrid Max er modellen, hvor det bliver rigtig interessant. I den 345 hk stærke hybrid er en 2,4-liters turbomotor parret med to elmotorer. Den bageste elmotor, som trækker baghjulene (eAxle), er med højere ydelse end den forreste for at give Crown mere vejgreb og mere interessante køreegenskaber.
SUV-udgaven af den nye Crown kunne være en mulighed for europæiske kunder
VW California rykker fra varevogn over til personbil, og omstillingen til den nye generation giver mulighed for PHEV-drivlinje med firehjulstræk. California er også større end før og kommer i fem varianter.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.