Første tur: Ford Capri træder på minderne
Ford Capri er tilbage! Nej, Ford Capri er IKKE tilbage. Der er en ny elbil med navnet Capri, en storebror til Explorer, men den har absolut intet med den klassiske model at gøre.
AF: Zacharias Lund
FOTO: Salgsbilleder
Der er altid en større fisk, som man siger, og når en ganske luksuriøs Mercedes-Benz S-klasse ikke er nok, må man sigte lidt højere.
Denne Ugens fund er bestemt et trin op i forhold til en standard S-klasse, og jeg vil næsten vove pelsen og sige, at den er på niveau med et vis britisk luksusmærke.
Champagnen er på køl (i bilen) og denne Ugens fund skriger af rigdom, så det halve kunne være nok. Den koster 1.099.900 kr. og skal man have den fulde oplevelse kræver det en chauffør.
Jeg får fat i Michael fra Poul Larsen A/S, der har denne fine Maybach til salg. Han fortæller, at bilen de seneste to år har været i Danmark, men at den inden det, er blevet brugt til at fragte en rigmand rundt på de tyske veje.
Michael hentede selv bilen ved den danske kunde, der nu har den til salg og kan bekræfte, at komforten ikke er til at tage fejl af. Hvis man, som den tidligere tyske ejer, er til at sidde bagi og blive fragtet, kan man uden problemer arbejde samtidig med at man bliver ført afsted.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Flotteste Alfa efter 1996
Han lægger også vægt på, at affjedringen er noget nær perfekt, hvis man er til komfort og hader bump på vejen. Denne Maybach scanner vejen forud og kan tilpasse affjedringen efter vejens beskaffenhed.
Maybach har efterhånden cementeret sig i toppen af luksusklassen og som en del af Mercedes’ ypperste og mest ekstravagante biler. Mercedes lancerede sidste år “Mythos”, der skulle være niveauet over Maybach, men det har man ikke hørt meget til siden, hvilket også viser, hvor stærkt Maybach brandet er.
Motor: V12, 5.980 cm3, benzin
Ydelse: 530 hk / 830 nm
0-100 km/t: 5,0 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 8,5 km/l
Mål (L/B/H): 545/190/150 cm
Køreklar vægt: 2.335 kg
Lige som man troede, at det ikke kunne blive meget bedre i Mercedes-regi, så topper Maybach-divisionen den af med en champagnekøler, nattesyn og infrarødt glas.
Det smarte SPD-glas, der skærmer for UV og infrarøde stråler, eller Magic Sky som det også hedder, kan ved tryk på en knap, ‘tone’ ruderne så det skarpe lys ikke trænger igennem og så kabinen ikke varmes op af solen på samme måde. Hvis det ikke er en ekstravagant-feature, så ved jeg ikke hvad.
Champagnekøleren er for nogen overflødig, men har du pengene til at rulle i en Maybach S600, tvivler jeg på, at du nøjes med at drikke en lunken cola på bagsædet. Køleren finder man mellem de to yderst luksuriøse splitsæder bagi, hvor der selvfølgelig er mulighed for massage, køl og varme. Som om det ikke var nok, medfølger der selvfølgelig også to specielle Maybach-champagneglas. En sjov detalje er, at bilens farve (champangemetal) matcher den glitrende drik.
Maybach S600 er selvfølgelig en bil, hvor chauffør er kærkommen. Den bedste plads i bilen er højre bagsæde, hvor man kan læne sædet tilbage, få den fulde benplads og så blive fragtet rundt på den mest behagelige måde. Livet som chauffør i en S600 er nu heller ikke så skidt.
Er man så heldig at få chaufførtjansen kan man starte den tunge V12-motor, der ligger solidt plantet ude foran, og ellers nyde de 530 hk den producerer.
I sådan en bil handler det ikke om at komme hurtigst frem, men på den mest behagelige facon. Skulle det dog være tilfældet, at passageren skulle hurtigt frem, så præsterer den 2,3 ton tunge slæde at ramme 100 km/t på 5 sekunder rent. Sådan en acceleration bemærkes knap nok på bagsædet, hvor man hurtigt flyder ud i sædet af ren nydelse.
Når de sene nattetimer byder sig og mørket falder på, kan det til tider være svært at navigere den tunge luksusslæde rundt, men det er der selvfølgelig tænkt på.
Ved tryk på en lille knap popper en skærm op i instrumentbrættet, hvor man kan se fremad ved hjælp af nattesyn. Det kan godt virke som en yderst overfladisk feature, men 40% af alle uheld sker om natten og ved hjælp af denne feature, kan man undgå at ramme dyr eller mennesker og dermed komme i uheld, når mørket falder på.
Når man kommer op i disse højder er der kun et mærke, der kan måle sig, og det er selvfølgelig Rolls Royce. Hvor Rolls Royce for mig fremstår en del mere klassisk, sofistikeret og fornemt, er Maybach lidt mere moderne og nytænkende.
Denne Maybach S600 er et meget godt eksempel på, hvordan Mercedes altid nytænker og optimerer deres biler.
Denne bil er fra 2015, men har alligevel utallige features, som de færreste biler her otte år senere kommer i nærheden af. Det er selvfølgelig også det ypperste indenfor Mercedes, men hvor mange biler har du hørt om, der har infrarødt glas og nattesyn?
Nu når det er dét ypperste indenfor Mercedes kommer det selvfølgelig også med en pris. Skal du have en champagnekøler i din bil og samtidig have en V12 under kølerhjelmen, skal man op og slippe 1.099.900 kr. for netop denne champagnemetal Maybach S600. Du kan blive klogere på den luksuriøse slæde her.
Mercedes S-klasse til salg på Bilbasen
Find flere Mercedes S-klasser på Bilbasen her.
Ford Capri er tilbage! Nej, Ford Capri er IKKE tilbage. Der er en ny elbil med navnet Capri, en storebror til Explorer, men den har absolut intet med den klassiske model at gøre.
Har du mistet overblikket? Vi er gået markedet igennem for at finde de billigste elbiler i Danmark lige nu.
Der er nu flere end 14.000 brugte elbiler til salg på Bilbasen, og det er ny rekord for de fuldelektriske biler. En del af dem er kommet til Danmark fra udlandet.
Tesla overrasker positivt, mens MG og Nissan er presset på pålideligheden. Se hvilke bilejere, der har størst anledning til grå hår i denne store undersøgelse.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.