Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 20. juni 2018
Den sidste Saab 9-5 er en af de biler, der er sikret klassikerstatus, selvom den ikke er ret gammel. Og selv om onde tunger vil sige, at den bare er en Opel Insignia i svensk folkedragt, så er klassikerstatussen sikker for den store sedan, der kun er produceret i 11.280 eksemplarer. Og én af de mere grove varianter er til salg her. Hvis ikke den allerede er solgt.
LÆS OGSÅ: 8 ting der var bedre i gamle biler
Okay, kabinens plastmaterialer kunne måske være lidt bedre kvalitet, og vægten er lidt til den høje side, men de ydre linjer spiller da fuldstændig som en skurkebil i en dystopisk sci-fi-film. Desværre kom produktionen af stationcar-varianten aldrig rigtig op at stå, så der findes kun meget få på verdensplan.
Jeg indrømmer, at jeg har et blødt punkt for Saab med alle de særheder, der følger med. For eksempel er Nightpanel, der slukker alt lys undtagen speedometeret fuldstændig genialt.
LÆS OGSÅ: Sådan spotter du en civil politibil
Det er helt modsat næsten alle andre bilmodellers irriterende lysorgier med ambient-belysning og store skærme, der ikke kan slukkes. Knappen til Nightpanel sidder lige til højre for rattet, hvor mange har Start/stop-knap, men en Saab skal jo naturligvis startes mellem forsæderne.
Motormæssigt har Saab i mange år været synonym med turbomotorer, og sidste aftapning af Saab 9-5 er ingen undtagelse. I bilen på billederne er vi i Grand Cru-land med en turboladet V6-motor med 300 hk og 400 Nm (tænk Opel Insignia OPC). Motoren er hidset lidt ekstra op med et Hisrsch-kit, der hæver ydelsen til 330 hk. Fuldt lovligt selvfølgelig.
LÆS OGSÅ: Porsche Cayenne Turbo: 550-hestes V8-monster til tre millioner
Saab er desværre lagt i graven, selvom der efter sigende stadig ruller gamle 9-3’ere ud fra fabrikken i Trollhättan – de hedder bare ikke Saab og kører i øvrigt på strøm. Men det er en helt anden historie.
TIL SALG: Søg efter Saab 9-5 på Bilbasen
Motor: 6 cylindre, Turbo, 330 hk
Gear: 6 (automat)
Acceleration: under 6,9 sek
Tophastighed: mindst 250 km/t
Forbrug: 9,4 km/l
Vægt: 1.795 kg
Nypris: ca. 930.000 kr.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.