Test: Opdateret Mercedes EQB står (næsten) alene som elbil med syv sæder
Er du på udkig efter en elbil med syv sæder? Så er dine muligheder stærkt begrænsede! Der er heldigvis Mercedes EQB, der med et 2024-facelift er et rigtig fint valg.
Har man brugt adskillige timer på bilspillet Gran Turismo, er det nu, man skal læse med. En af legenderne, Nissan GT-R, er nemlig på trapperne i en hidtil uset kraftfuld version. Nissans tuning-division, Nismo, har nemlig fået fingrene i den nye GT-R og resultatet er skræmmende.
Allerede tidligere på året præsenterede Nissan en opdateret udgave af drengedrømmen GT-R. Udover et sporty facelift har standardversionen anno 2017 fået flere hestekræfter, et mere aerodynamisk karrosseri og titanium udstødninger. Men det er tilsyneladende ikke nok. Derfor er 2017 GT-R kommet i kyndige hænder hos Nismo.
Og traditionen tro, når der står Nismo på kølergrillen, er der ikke sparet på kræfterne. GT-R Nismo er ingen undtagelse. Det er lykkedes Nissan at presse 600 hestekræfter ud af GT-R’ens twin-turbo 3,8L V6 motor. Og var den det ikke før, er GT-R med hjælp fra Nismo i stand til at bide skeer med lynhurtige europæere som Lamborghini Huracan, Ferrari 488 og Porsche 911. Topfarten for GT-R Nismo forventes at ligge nord for 320 km/t, mens 0 – 100 km/t klares på godt og vel 3 sekunder.
BILBASEN: Tjek vores eneste eksemplar af Nissan GT-R
Udvendigt er GT-R Nismo naturligvis klædt i kulfiber, mens frontgrillen har fået vokseværk for bedre at kunne køle motoren. Og selvom Nismo er synonym med rendyrket performance, så har kabinen og interiøret fra standardversionen fået lov til at leve videre i den nye Nismo. Det betyder blandt andet lædersæder, air condition og en helt ny 8” touch screen.
Det her er eftersigende det sidste, vi ser til Nissan GT-R i sin oprindelige form. Det forlyder nemlig, at fremtidens GT-R bliver udstyret med den fremragende twin-turbo 3,0L V6 hybrid-motor, der også sidder i Nissans Le Mans racer. Lamborghini, Ferrari og Porsche; tag jer i agt.
Er du på udkig efter en elbil med syv sæder? Så er dine muligheder stærkt begrænsede! Der er heldigvis Mercedes EQB, der med et 2024-facelift er et rigtig fint valg.
Mercedes’ mindste elbil – EQA – er frisket op med små stjerner i grillen, længere rækkevidde og mere udstyr, men det får den ikke op i toppen af klassen.
Mere end halvdelen af nye biler, som indregistreres i Danmark, har forbrændingsmotor. En af de vigtigste af de biler er Peugeot 208, som vi tester i faceliftet form.
Næste elektriske skridt fra Kia er den kompakte EV3. Forud for premieren den 23. maj giver Kia en forsmag på den kantede elektriske crossover.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.