Salget af kinesiske elbiler brager frem i Danmark
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
At anse Volvo for et svensk bilmærke bliver sværere og sværere. Det svenske mærke er stadig svensk af fremtoning og fokus, men siden 2010, hvor kinesiske Geely overtog Volvo, er svenskheden i stigende grad blevet blandet med det kinesiske.
Det kinesiske islæt startede for alvor med produktion af udvalgte modeller i Kina. Med introduktionen af den lille EX30 er Volvo klar til at sende en bil på markedet, som kører med en Geely-platform – og som produceres i Kina. Designet er 100 procent Volvo, selv om bilen ikke er det.
Med EM90 går Volvo 99 procent kinesisk. EM90 er den første MPV nogensinde fra Volvo, og fordi det ville være umuligt for Volvo alene at udvikle en MPV, har den mere end teknisk relation til en anden Geely-model; den kinesiske Zeekr 009 er modellen, Volvo har overtaget og givet noget skandinavisk islæt med på vejen.
EM90 lanceres i dag i Kina, hvor kunderne også allerede kan bestille den. Hvornår EM90 kommer videre ud i verden, og om det indbefatter Danmark, lukker svenskerne ikke op for.
Volvo trykker under det live-streamede pressemøde fra Kina på alle de rigtige knapper for at lancere EM90 som en rigtig Volvo. Sikkerhed. Et hjem på hjul. En dagligstue med skandinaviske luksusmøbler. Et typisk Volvo-design. Det er helt sikkert meget om snakken. Volvo har uden tvivl indflydelse på ting som affjedring, aktiv og passiv sikkerhed, støjisolering og meget andet.
Men som selv den mest naive Volvo-fan kan se med det samme, er det største aftryk på EM90, for Volvo-designernes vedkommende, fronten. Forlygterne er Volvo-typiske, og EM90 har et mere traditionelt udtryk end originalen fra Zeekr; men fra siden er de to kinesiske biler så godt som identiske. Ikke engang vingen over skydedørene har Volvo haft mulighed for at ændre på (Zeekr 009 er den hvide bil placeret foran et bjerg på billedet).
Med den fælles platform og design som kræver få ændringer i produktionsapparatet får Volvo mulighed for at få fat i kunder, som betaler store summer for luksus, ro og plads. I Kina er den store MPV et symbol på rigdom, og kinesiske kunder køber flere og flere af dem. I Europa prøver mærker som Lexus og Maxus sig frem med luksuriøse MPV’er, og for Volvo er det et næsten gratis forsøg, hvis de vælger at lancere EM90 i vores del af verden.
EM90 er 100 procent elektrisk, som alle nye modeller fra svenskerne fremover vil være det. Med et batteri på hele 116 kWh – mere end dobbelt så stort som batteriet i basisudgaven af EX30 – kan den store MPV køre op til 738 kilometer på en opladning. Men det er et tal, som følger den kinesiske forbrugsnorm, CLTC, og ikke den europæiske WLTP, som er noget strengere.
Måling af hestekræfter er der ingen forskel på, om bilen kører i Kina eller Europa, og EM90 kommer i første omgang i en version med samme elmotor som EX30; den yder 272 hk og elmotoren trækker på baghjulene. Her finder vi en vigtig forskel (indtil videre) mellem EM90 og Zeekr 009: 009 har to elmotorer og en ydelse på 544 hk, som svarer til to elmotorer med samme ydelse som den enlige motor i EM90. Zeekrs bil har også et batteri, der er endnu større – 140 kWh.
LÆS OGSÅ | Test: Volvo XC40 Recharge i 2023-udgaven
Et kig rundt i interiøret afslører, hvis man i forvejen har kigget rundt i Zeekr 009, at Volvo heller ikke her har haft store muligheder for at lave om. De store sæder på anden række (der er to mere bagest) med massage, sammenklappelige borde og meget andet gør godt nok EM90 til en kørende dagligstue, men det er samme kinesiske dagligstuemøbler som i originalen. Zeekr kalder konceptet en penthouse-lejlighed – Volvo kalder det et rum til at leve i. Til at skabe i. Og til at slappe af i.
Der lader ikke til at være hverken toilet, bad eller køkken i den store MPV fra Volvo, så selv om EM90 lyder til at kunne mange ting, så er der stadig aktiviteter, man er nødt til at stige ud af bilen for at foretage sig.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.