“Med overflader med underskum og fremhævede syninger bringer det nye instrumentpanel moderne design og topkvalitet ind i interiøret i T-Roc.”
Ordene er nogle af de første i pressemeddelelsen fra Volkswagen, hvor den faceliftede T-Roc er omdrejningspunktet. Det er en usædvanligt start, men lige præcis når det gælder T-Roc, er det med god grund. Lige siden introduktionen i 2017 af den kompakte crossover har VW fået tudet ørerne fulde om, at plastkvaliteten i kabinen var pinlig.
Vi har endnu til gode at røre ved det nye instrumentpanel og de nye materialer, men bare ud fra billederne ligner det en stor forbedring. Tyskerne gør endda opmærksom på, at dørsiderne nu også er af blød plast. Volkswagen har med al tydelighed lyttet til kritikken.
Ommøbleringen omkring førerpladsen er mere omfattende, end den typisk er, når VW laver facelift af sine biler. Når der nu skulle bedre materialer til, kunne designerne lige så godt gå til den.
Infotainmentsystemet er derfor rykket ud af midterkonsollen og sidder som en “tablet”. Skærmstørrelsen er enten 8″ eller 9,2″, og styresystemet er skiftet til den nyere MIB3-variant, som kendes fra bl.a. Golf.
Digital instrumentering har hidtil været ekstraudstyr i de fleste T-Roc-versioner, men nu har alle udgaver det som standard. Instrumenteringen fås i to udgaver med en 10,25″ skærm som mulig opgradering.
LED-forlygter rykker til standardudstyret
Mens indersiden af T-Roc med faceliftet har fået en stor opgradering, har designerne kun justeret eksteriørdesignet. Af de dele, som vil gøre en forskel for kunderne er, at LED-forlygter nu er standard. Tidligere betalte man i basismodellerne mere end 14.000 kr. for at opgradere fra halogenforlygter.
Det er muligt at opgradere til de mere avancerede IQ Light-forlygter med adaptive funktioner. De vil sandsynligvis blive standard på nogle danske udgaver af T-Roc.
Grillen er “blødere” i bunden, og forlygterne flugter med en ny LED-liste, som går på tværs af fronten. I forbifarten vil man kunne overse, at det er en faceliftet T-Roc, der kører forbi.
I maskinrummet på T-Roc er det business as usual. Der er ingen nye motorer, og mens VW brugte faceliftet af Tiguan til at tilføje en plug-in-hybrid, sker det samme ikke denne gang. T-Roc fås udelukkende med traditionelle forbrændingsmotorer.
Som solid basismotor indsætter VW fortsat den trecylindrede benzinmotor på 1 liter. Med 110 hk og manuel gearkasse gør den det, erfaringsmæssigt, rigtig fint i T-Roc.
Der er to firecylindrede benzinmotorer. 1,5-liters motoren har 150 hk, mens 2-liters motoren igen har 190 hk og 4Motion-firehjulstræk som standard. Dieselsiden dækkes af en 2-liters motor med enten 115 eller 150 hk.
T-Roc fortsætter også i den hurtige topudgave R, som med sin 2-liters benzinmotor med 300 hk hører til i GTI-afdelingen af crossover-segmentet. Faceliftet gælder også for den eneste åbne bil i segmentet, T-Roc Cabriolet.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.