Test: Nissan X-Trail gør sig bedst som hybrid
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
TEKST Morten Bek FOTO Morten Bek/Simon Hallenslev
En ulykke kommer sjældent alene. Ordsproget passer desværre helt perfekt på situationen i samfundet – og helt perfekt på salget af nye personbiler i Danmark. I 2022 var bilbranchen allerede fra første åbningsdag i januar presset af leveringsvanskeligheder, og med krigen i Ukraine blev det kun meget værre.
Leveringsvanskelighederne fortsatte hos mange bilmærker gennem 2022 (og de fortsætter i 2023), og dem kunne man så krydre med voldsomme prisstigninger, rentestigninger og manglende lyst til at bruge penge.
LÆS OGSÅ | Nytår bringer besparelser på nye biler
Det er en cocktail, som betyder, at der i 2022 blev indregistreret 148.295 nye personbiler. I 2021, som er et år, mange bilforhandlere helst vil glemme, var tallet langt højere: 185.312 nye personbiler.
37.017 færre indregistrerede nye personbiler fra et år til et andet er et fald på 20 procent. Store fald er set før. Men ikke desto mindre er faldet så stort, at det er sjældent, bilbranchen oplever så store udfald.
Tallet for nye personbiler i 2022 er det værste siden 2009, hvor finanskrisen rasede og raserede. 2009-indregistreringerne faldt med mere end 25 procent i forhold til 2008 til bare 112.436 personbiler.
LÆS OGSÅ | Gode tilbud på privatleasing lige nu
Men alle år siden 2009 har budt på højere indregistreringstal end 2022. I 2019 toppede salg og indregistreringer med 225.566 nye personbiler. I forhold til 2019 har har forskellige kriser i 2022 “ædt” mere end 77.000 nye biler.
Elbiler, elbiler, elbiler. De fylder meget, og i Danmark er vi nu oppe på over 100.000 fuldt elektriske biler, som kører rundt med nummerplader på. Men det er ud af en bestand på 2.794.048 personbiler, så omtalen af elbilerne står ikke helt mål med den reelle situation.
Biler med forbrændingsmotor fylder stadig absolut mest i salget af nye biler. Der er da også kun to dedikerede elbiler i top 10 i 2022: Skoda Enyaq med 2.431 eksemplarer på plads nummer 9 – og VW ID.4 på plads nummer 10 med 2.322 eksemplarer. En placering som den deler med Kia Ceed.
LÆS OGSÅ | Meget få nye biler til under 150.000 kr.
Takterne for elbiler er positive. Af det samlede salg/indregistreringer i 2022 står elbilerne for 20,8 procent – 30.830 biler.
De små biler har stadig fart på. Peugeot 208 blev nummer 1 i 2022 med 3.918 eksemplarer, skarpt forfulgt af Ford Kuga med 3.761 eksemplarer. Plads nummer 3 går til Citroën C3, og på 4. og 5. står Toyota med henholdsvis Aygo X og Yaris. Bemærkelsesværdig er listens nummer 8: Mercedes-Benz C-Klasse med 2.460 eksemplarer. En firmabil med et rigtig godt år.
LÆS OGSÅ | VW ID. Buzz er Årets Bil i Danmark 2023
2023 er uforudsigeligt. Ukraine-krigen står som en krise, der bare fortsætter, og økonomien i Danmark og Europa er under pres. Der skal meget til at vende skuden, så 2023-indregistreringen og salget af nye biler kan blive endnu værre end 2022-tallene.
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.