Nyudklækkede trafikanter har kørelærerens ord i dugfrisk erindring, mens de erfarne kører lidt mere på gefühl og selvlært teknik. Derfor er de erfarne bilister typisk også dem, der har flest dårlige vaner bag et rat.
Selvom de erfarne bilister måske besidder et bedre overblik samt en anden ro bag et rat, kan nogle af de selvlærte vaner være rigtig dårlige for bilens mekanik.
Vi giver dig her fem vaner, som du skal lægge fra dig, hvis du kører i en bil med manuel gearkasse. Måske du slider mere på din kobling og gearkasse, end du gik og troede? Læs med og find ud af det.
1: Hvil ikke hånden på gearstangen
Når du trykker koblingen ned og skifter gear, presser du en skiftemekanisme – også kaldet skiftegaflen – mod en roterende skiftemuffe. Muffen skubber en synkroniserings-ring (syncromesh) mod et gearhjul og låser muffe, gearhjul og aksel sammen.
Når du hviler hånden på gearstangen under kørsel, presser du skiftegaflen mod den roterende muffe. Dette betyder naturligvis, at skiftegaflen og muffen slides unødigt.
Hvis du kun rører gearstangen, når der faktisk skal skiftes gear, skubbes skiftegaflen kun mod tandhjulet til gearet er valgt og koblingen slippes. Dermed minimeres slid. Faktisk står det i mange manualer og instruktionsbøger, at du bør undgå at hvile hånden på gearstangen.
Et andet rationelt argument er selvfølgelig, at du bør holde begge hænder på rattet under kørsel.
2: Lad ikke bilen stå i gear ved lydskryds
Mange har den dårlige vane at lade bilen stå i gear med koblingen nede, når man holder for rødt ved et lyskryds. Dette bør klart undgås.
Den tekniske forklaring er ganske kort, at du med koblingen nede trykker udtrykkerlejet ind mod fingrene på trykfoden, der dermed løftes væk fra selve koblingspladen. Dette frigør koblingen, og dermed gearkassens aksel fra motoren.
Når du holder for rødt med bilen i gear uden at være i bevægelse, trykker du altså udtrykkerlejet mod trykfodens fingre, hvilket slider på lejet. Hvis du kun har koblingen nede ved gearskift giver det god mening, at lejet udsættes for mindst mulig slid.
Smid derfor bilen i frigear, når du holder for rødt. Det er også eneste måde, at start/stop-systemet fungerer.
Faktisk er der på nogle motorer også set nedbrud af et leje længere inde i motoren, hvis ejeren holder koblingen nede ved hvert lyskryds. Og det koster dyrt.
3: Brug ikke koblingen til at holde bilen på en bakke
Dette giver egentlig god mening at undlade. Alligevel har folk for vane at bruge koblingspunktet til at afholde bilen fra at rulle baglæns, når man holder på en bakke.
Hvis du gør det, brænder du friktionsmaterialet af på din koblingsplade. Dette sker, fordi din koblingsplade står stille, mens svinghjul og trykfod roterer på begge sider af koblingspladen. Desuden belaster du også udrykkerlejet.
Du bør derfor holde bilen i frigear og foden på bremsen. Når du skal op ad bakken, kan du smide bilen i gear og lette lidt på koblingen til den bider, og i en kvik bevægelse gå fra bremse til speeder, hvilket ikke bør få bilen til at rulle meget tilbage.
Mange nyere biler i dag har ”hill assist”, som holder bilen stille, uden du skal have foden på bremsen. Dermed skal du ikke lave det hurtige skift fra bremse til speeder, og du kan i stedet fokusere på at finde koblingspunktet når du skal fremad.
Hvis ikke du har hill assist og holder på en stejl bakke, kan du også vælge at tage håndbremsen i brug. På den måde kan du langsomt finde koblingspunktet med koblingspedalen og let speederfod. Når koblingen bider, kan du langsomt frigøre håndbremsen, og bilen vil være i bevægelse uden at trille baglæns.
4: Undgå for meget gas ved lave omdrejninger
Når du for eksempel cruiser i sjette gear ved hastigheder omkring 60-70 km/t, kan det være fristende, at smide speederen i bund, når du skal accelerere. Men lad være med det.
Dette gælder især, hvis du har en momentstærk motor. Når du kører med lave omdrejninger, og giver meget gas skal der overføres meget moment gennem koblingen. Hvis det moment er lidt for højt, vil koblingen skride en lille smule.
Hvis du gearer ned, er omdrejningerne højere, og det mindsker sliddet på koblingen, når du accelererer.
5: Hvil ikke foden på koblingspedalen
Den sidste ting, du ikke bør gøre i en bil med manuelt gear, er ret indlysende, men alligevel en dårlig vane for mange bilister; at hvile foden på koblingspedalen.
Ligesom ved punkt to skubber du udtrykkerlejet mod trykfodens fingre. Og selvom det måske kun er lidt, når du hviler foden, er det alligevel nok til at føre til unødigt slid af lejet.
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.
I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.