Ny Mini Aceman går efter Volvo EX30
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
TEKST Morten B. Bek FOTO Simon Hallenslev
Hvor mange personbiler er der på vejene i Danmark? Svaret er 2,8 millioner. I år 2000, for 22 år siden, var der næsten 1 million personbiler færre i Danmark – 1,85 millioner. Flere har fået bil, men der er også flere, som har fået to biler.
2.800.000 personbiler, for at holde tallet nemt og rundt, som i de fleste tilfælde bliver holdt i gang af enten benzin eller diesel. Der er også en portion elbiler inkluderet i tallet, og den portion bliver meget hurtigt meget større.
LÆS OGSÅ | 2022 gav laveste salg af nye biler siden 2009
I 2021 var der 66.600 elbiler på vejene i Danmark. I 2022 eksploderede tallet og blev til 112.700 styk. På et år er bestanden blevet 46.100 elbiler større, som giver en stigning på 69 procent, viser tal fra Danmarks Statistik. Det er en forøgelse, der kan ses og mærkes. Elbiler er ikke længere de atypiske biler, men helt normale biler.
112.700 biler ud af 2,8 millioner biler er en dråbe, i havet. En stor dråbe, måske, men stadig kun 4 procent af bestanden består på den måde af fuldelektriske biler. Det kommer til at gå hurtigt med flere og flere elbilsmodeller på markedet, flere og flere danskere med på elektrificeringen og bedre ladeforhold.
LÆS OGSÅ | Campingvogn forlænger elbilers rækkevidde
Men vi skrotter nok ikke 2,7 millioner biler med forbrændingsmotor i løbet af de kommende 10 år, så de fleste af vores samlede bestand af biler bliver ved med at køre på benzin og diesel lang tid fremover.
Noget som kan gøre en forskel, er import og eksport af brugte biler. Brugte biler som går ind og ud af landet. Jo flere vil af med deres brugte bil med forbrændingsmotor til fordel for en elbil, jo flere sælges til lande, hvor det går langsomt med elbilerne.
LÆS OGSÅ | Hongqi E-HS9 på vej til Danmark
Det går allerede stærkt i modsatte retning. Vi får brugte elbiler i stor stil fra udlandet, især Tyskland, og af de 46.100 elbiler, bestanden steg med i 2022, er kun 30.800 styk elbiler, som er solgt som nye i Danmark. 18.400 af de 46.100 elbiler er brugte biler fra udlandet – og mange af dem er af mærket Tesla. De er i gennemsnit kun 1,1 år gamle, så virkelig brugte biler er der ikke tale om.
I år kommer det til at gå langsommere med tilstrømningen af nyere brugte elbiler fra udlandet. Både i Tyskland og Sverige har man ændret på støtteordninger, som gør det attraktivt at videresælge nyere brugte biler.
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Nyt fra bilmessen Auto China i Beijing: Kinesiske Hongqi lancerer to helt nye elbiler, SUV’en E-HS7 og sedanen E-H7, der har opladning med helt op til 365 kW!
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.