Første tur: BMW i5 Touring er den første elektriske stationcar, der – næsten – kan det hele
Den første elektriske stationcar fra BMW er lækker, har sublime køreegenskaber og masser af plads. BMW i5 Touring er tæt på at være en perfekt stationcar.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Skiftet fra baghjulstræk til forhjulstræk var hårdt nok for alle som elskede den gamle BMW 1-serie for balancen i dynamikken. At den stærkeste 1-serie, den sekscylindrede M140i med den melodiske og karismatiske 3-liters motor, med den nye 1-serie blev til M135i xDrive med fire cylindre og firehjulstræk var kompliceret at forklare inkarnerede fans.
En firecylindret bil kan være vild og velkørende, men M135i xDrive er intet andet end en anonym og effektiv hatchback, som helst ikke giver feedback.
LÆS OGSÅ | Ny BMW 7-serie er helt elektrisk
For virkelig at udstille den 306 hk stærke 1’er lancerede BMW forrige år den forhjulstrukne 128ti med 265 hk. Færre kræfter, men en lettere og mere legesyg bil.
BMW har indset, at den stærkeste 1-serie skal være sjovere og bedre. Sammen med den skriggule Sao Paulo-lakering og Frozen Orange, som sikkert er mindst lige så opsigtsvækkende, kører M135i xDrive fremover med tekniske ændringer. Det skulle løfte niveauet og gøre, at den stærke hatchback ikke længere står som en forfejlet chance.
Man kan undskylde M135i xDrive med, at 9 ud af 10 firecylindrede motorer slet ikke lyder godt, men vi forventer, at en BMW lyder bedre end en Opel. Der er skruet op for både den naturlige og den kunstige lyd i den kompakte M-model.
Udstødningen ånder mere frit, og lyden følger mere naturligt omdrejningstallet og tryk på speederen. Der sendes også mere lyd direkte til kabinen; det sker gennem bilens højttalere. En dramatisk akustisk oplevelse lover BMW. Store ord.
Mere interesserede er vi alligevel i de tricks ingeniørerne har fundet frem for at give dynamik og feedback et spark.
2-liters benzinmotoren yder de samme 306 hk som før, men ophængene er ændret, så balancen i bilen er bedre ved hård kørsel. Resultatet skulle være bedre, mere præcist vejgreb.
Forhjulenes hældningsgrad er justeret, og baghjulsophængene har bl.a. nye bøsninger.
LÆS OGSÅ | Duel: Drengedrømmen lever i BMW 128ti og VW Golf GTI Clubsport
For at fjerne noget af neutraliteten i kurver, hvor ønsket har været mere sjov og feedback, har M135i xDrive fået revideret både støddæmpere og fjedre. 1-serie-topmodellen kan kun været blevet bedre – og vi håber, den er lige så meget bedre, som BMW lægger op til.
Den første elektriske stationcar fra BMW er lækker, har sublime køreegenskaber og masser af plads. BMW i5 Touring er tæt på at være en perfekt stationcar.
En rigtig Jeep har firehjulstræk, og nu har den lille Avenger endelig fået træk på alle fire. Med benzinmotor og to elmotorer kan den lidt af hvert i terrænet, lover Jeep.
Ny Suzuki Swift er mere økonomisk og mere komfortabel, men den er også dyrere end forgængeren. Basismodellen Upgrade har fuld sikkerhedspakke, men mangler et par andre ting for at være helt skarp.
Kia EV3 er elektrisk, kompakt, har lang rækkevidde – og et design, der skiller sig ud fra mængden. EV3 lanceres med to batteristørrelser, 204 hk og rækkevidde op til 600 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.