Test: Opdateret VW ID.3 tilbyder flere hestekræfter på abonnement
En teknisk opdatering af ID.3 giver både hurtigere opladning men også mulighed for ekstra hestekræfter på månedsbasis.
TEKST: Jacob Dalby / FOTO: Simon Hallenslev
I slutningen af juli vedtog den tyske regering en ændring af det såkaldte BAFA-tilskud til lavemissionsbiler. Hidtil har købere af elbiler, afhængig af nyprisen, fået op til 9.300 Euro, svarende til 69.500 kroner, i tilskud, mens tilskuddet for plug-in hybriderne har været op til 6.750 Euro eller godt 50.000 kroner. Tilskuddet er givet i samarbejde mellem den tyske stat og bilproducenten.
SE OGSÅ | Mercedes EQE: Elektrisk E-Klasse med mislyde
Fra nytår falder tilskuddet bort for plug-in hybriderne, mens elbilerne maksimalt kan få 6.750 Euro. Ændringerne sker på baggrund af debat om, hvorvidt bilerne reelt bliver i Tyskland efter tilskuddet er udbetalt eller om de eksporteres.
I Danmark har BAFA-ordningen medført en massiv import af lavemissionsbiler, fordi bilerne, efter de har fået udbetalt tilskuddet, er solgt til danske forhandlere. Sidste år blev der importeret over 20.000 lavemissionsbiler til Danmark hvoraf langt hovedparten stammer fra Tyskland.
SE OGSÅ | Hvilke ladestandere findes der?
”Omstilling til kørsel i lavemissionsbiler i Danmark har virkelig fået nytte af den tyske BAFA-ordning og den efterfølgende import af nærmest nye elbiler og plug-in hybrider. Derfor vil priserne på brugte, nyere lavemissionsbiler stige efter nytår som en direkte konsekvens af ændringerne. Det er dog vigtigt at understrege, at Tyskland fastholder betragtelige tilskud på op til 50.000 kroner på elbilerne, og derved vil der fortsat være et incitament til at tage bilerne til Danmark,” siger Jan Lang, markedsanalytiker hos Bilbasen og Bilinfo.
Jan Lang har beregnet konsekvenserne for basisudvarainterne af de mest populære elbiler på det tyske marked. En VW ID.3 får reduceret tilskuddet med 20.000 kroner, en Tesla Model 3 får reduceret tilskuddet med 26.000 kroner, mens en Kia EV6 får 29.000 kroner mindre i tilskud. Bilkøberne kan forvente, at priserne på de brugte elbiler vil stige stort set lige så meget som tilskuddet falder.
Salget af brugte Tesla 3 modeller er et eksempel på, hvor meget brugtbilmarkedet har bidraget til omstillingen til elbiler i Danmark. Alene i årets første syv måneder er der importeret over 3.700 brugte Tesla 3 modeller, mens der er solgt lige over 350 nye. Salget af brugte Tesla 3 modeller er altså ti gange større end nybilsalget af modellen.
SE OGSÅ | Elbilerne presser plug-in hybriderne ud
”Der er ingen tvivl om, at forhandlerne får travlt med at finde så mange relevante elbiler inden BAFA-ordningen ændres, men der er lignende tilskudsordninger i en lang række lande, og forhandlerne er allerede begyndt at importere biler fra lande som Sverige, Frankrig og Italien,” fortæller Jan Lang.
I forbindelse med ændringerne oplyser den tyske regering, at den tyske stat ophører med at yde tilskud ved udgangen af 2024, og der i de kommende to år er afsat 3,4 milliarder Euro eller godt 25 milliarder kroner til BAFA-ordningen.
En teknisk opdatering af ID.3 giver både hurtigere opladning men også mulighed for ekstra hestekræfter på månedsbasis.
Med saksedøre, 12-cylindre og et avanceret firehjulstræk satte Murciélago standarden for Lamborghinis fremtid, og du kan købe din del af historien lige her.
Med mere modernitet og rene linjer skal den nye X3 holde skansen, indtil BMW er klar med store elektriske satsninger. Vi kører første tur i den nye BMW X3.
MG Cyberster er den første elektriske roadster i nyere tid, og den kommer med enten 340 eller 510 hestekræfter. Priserne starter på 499.999 kroner.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.