februar 14, 2023

Ford fyrer i Europa: Elbiler er mere simple at lave

Ford i Europa fyrer over de kommende år 3.800 medarbejdere, og de fleste er ingeniører og udviklere. Ford skal være mere slank, og samtidig er elbiler mere simple at lave.

TEKST Morten Bek FOTO PR

“Vi er i gang med en komplet genopfindelse af Ford som brand i Europa. Stolt over det amerikanske med enestående design og netbaserede services, som vil få Ford til at skille sig ud og kunderne til at blive henrykte.”

Ordene tilhører Martin Sander, overordnet chef for Fords nye elbilsorienterede enhed i Europa, Model E. De kommer samtidig med en udmelding, som kun talknuserne hos Ford kan være henrykte over: Frem mod 2025 vil den europæiske sektion af den store amerikanske virksomhed fyre 3.800 medarbejde.

LÆS OGSÅ | Fords første elbil på VW-platform er tæt på premiere

De fleste af Ford-folkene, som vil miste deres arbejde, er ingeniører, udviklere og andre i produktudvikling, som i dag arbejder i England og Tyskland. En mindre gruppe i administration, distribution og marketing, cirka 100 medarbejdere, følger de 2.800 fra produktudviklingsafdelingerne ud af døren.

Ford har i Europa cirka 34.000 ansatte, som inkluderer blandt andet produktion, og fyringerne svarer til cirka 11 procent færre medarbejdere. Ford i Danmark oplyser, at der ingen indikationer er for, at medarbejdere i Danmark fyres.

Om få uger ser vi den nye elbil fra Ford, der skal produceres i Europa. Den er baseret på Volkswagens MEB-platform

Et farvel til næsten halvdelen af produktudviklerne

Først når man sammenholder fyringerne af Ford-medarbejdere i produktudviklingen med det samlede antal medarbejdere i netop den del af Ford Europa, kan man se, hvor galt det i virkeligheden går.

Et farvel til 2.800 ingeniører, teknikere og mange andre i produktudviklingen er ensbetydende med en voldsom nedgang i medarbejderstaben. Ford går fra i dag 6.200 medarbejdere til 3.400 medarbejdere senest i 2025.

LÆS OGSÅ | Ford skrotter Fiesta – farvel til minibilen efter 47 år

45 procent af medarbejderne i produktudviklingen mister jobbet. Ford kan pakke det ind som en genskabelse af mærket og noget, der skal føre til spændende produkter, men det svarer til at fjerne hjulene på bilen og sige, den sagtens kan køre uden.

Ford har allerede luget voldsomt ud i sit modelprogram verden over. Det er gået værst ud over Europa, hvor Mondeo og C-Max for længst er udgået. Det er også slut med S-Max og Galaxy, og til sommer kommer turen til Fiesta

Elbiler kræver færre medarbejdere

Hvis Ford Europa var en velsmurt virksomhed med spændende produkter, stort modeludvalg og, måske vigtigst af alt, et solidt salg, ville nedskæringerne kun være delvist nødvendige. Men Ford har lige nu kun få relevante personbiler hos forhandlerne – Puma, Kuga og Mustang Mach-E – og det er på varebilerne, Ford står absolut stærkest.

En vigtig årsag til fyringerne, afslører Ford-chefen Martin Sander, er at finde i mindre komplekse biler. Elbiler er biler med færre komponenter og mindre kompleksitet. Når bilerne er mindre komplekse, skal der færre medarbejdere til at udvikle dem.

LÆS OGSÅ | Duel: Sport på to måder med ID.5 GTX og Mustang Mach-E GT

For at Ford igen skal kunne tjene penge i Europa, skal der altså skæres ned, før der kan bygges op. Det gælder også i de allerede tynde modelprogram. Fiesta udgår om få måneder, og Focus kører maksimalt to år mere. Ford kan indtil videre kun tilbyde den store og dyre Mustang Mach-E, når det kommer til elbiler, og den hentes hjem fra USA. Det er en barriere i sig selv.

Puma er den eneste eksisterende Ford, der konverteres til en elbil. Den går i produktion i 2024

Færre modeller til kunderne i Europa

Den første elbil, der skal produceres af Ford i Europa, har premiere om bare et par uger. En mellemstor crossover, som skal være meget amerikansk i design og udtryk, men så samtidig meget europæisk.

LÆS OGSÅ | Bjerggeden Ford Bronco kommer til Danmark

Ford kører allerede nye veje med den nye elbil. Platformen kommer fra Volkswagen, den fra ID.3 og ID Buzz kendte MEB-platform, så Ford er sluppet for rigtig meget (fordyrende) udviklingarbejde. Den næste elbil i Fords plan er Puma, som bliver en konverteret udgave af den bestående bil med forbrændingsmotor.

MEB-platformen er kun en midlertidig løsning, for Ford er i gang med at udvikle en ny platform til elbiler. MEB-platformen kan være en løsning, vi kun ser brugt i en eller to nye modeller.

Det nye Ford i Europa bliver et Ford med mere smag af Amerika, som en kontrast til kinesiske elbilsmærker, men helt overordnet set også færre modeller. Om den strategi kommer til at bære frugt, ser vi i de kommende år.


Brugte biler fra Ford til salg på Bilbasen

Se brugte Ford Mustang Mach-E til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS