Ugens fund: Er Ferrari 458 Italia den bedste sportsvogn nogensinde?
Den er veldesignet, kører eftersigende formidabelt og så lyder V8-motoren bare himmelsk. Nu kan den blive din.
Af: Johannes Hartkopf-Mikkelsen / d. 16. januar 2018
Med nye regler for leasing og registreringsafgifter på plads er det med få undtagelser blevet mere attraktivt at købe end at privatlease den nye bil.
Det betyder dog ikke, at det er slut med privatleasing, der ellers var ved at vinde indpas hos de danske bilister. Sådan lyder meldingen fra Thomas Møller Sørensen, der er direktør i bilforhandlernes brancheorganisation, DI Bilbranchen.
– Hvis vi kigger på landene omkring os, så er leasingandelen meget højere, end den er i Danmark. Det hænger sammen med, at leasing som ejerskabsform tiltaler flere og flere, siger han.
LÆS OGSÅ: Forstå de fire fælder ved flexleasing
Herhjemme har privatleasing ellers taget et ordentligt dyk. Det skete efter at regeringen og Dansk Folkeparti i efteråret blev enige om at ændre reglerne for registreringsafgift og leasing af biler.
Fra de nye afgiftsregler trådte i kraft den 3. oktober 2017 til og med udgangen af november faldt antallet af indregistrerede biler til privatleasing med 67 pct. i forhold til samme periode i 2016, viser tal fra DI Bilbranchen. Det svarer til 3.401 biler.
LÆS OGSÅ: Leasing: Nu kan du køre 200-hestes GTI for en slik
Faldet skal holdes op imod det samlede antal af nye indregistreringer, som faldt med 10 pct. i samme periode.
Det store fald hænger sammen med, at der i en lang periode var usikkerhed om, hvordan reglerne for leasing ville falde på plads.
I hvert fald, hvis det udelukkende handler om kroner og øre. En analyse foretaget af Bilbasen viser, at for 14 ud af 17 biler vil udgiften til at holde bil være mindre, hvis man køber bilen med en traditionel finansiering end ved privatleasing.
– Det trækker selvfølgelig ned, at det er blevet så meget billigere at købe bilen, siger Thomas Møller Sørensen.
Han vurderer, at niveauet for privatleasing kommer til at ligge på cirka samme niveau i 2018, som det gjorde i 2017, hvor tumulten i efteråret bragte niveauet ned i forhold til niveauet i 2016.
INSPIRATION: Søg efter leasing-biler på Bilbasen
For det kan trods alt stadig give rigtig god mening at privatlease en bil, hvis det er afgørende at have styr på økonomien og undgå uforudsete udgifter.
– Argumenterne for privatleasing er jo, at du ikke hæfter for restværdien, og at du har fuldt overblik over de totale omkostninger ved at eje bilen, siger Thomas Møller Sørensen og fortsætter:
– Den overordnede tendens er der jo stadigvæk. Den har bare lige fået en lille rystetur her med afgiftsomlægningen.
LÆS MERE: Se Bilbasens analyse af køb kontra privatleasing her
Den er veldesignet, kører eftersigende formidabelt og så lyder V8-motoren bare himmelsk. Nu kan den blive din.
Chery er den største eksportør af biler fra Kina, og i efteråret forventer man at introducere elbilen Omoda 5 EV i Danmark. Planerne er dog langt fra på plads.
Der er et helt nyt fjæs til Formentor og Leon. Cupra giver modellerne en smag af fremtidens designsprog, smider mere modernitet i kabinerne og opdaterer motorerne.
Den har rumsteret som en mytisk skabning af rustfrit stål på den anden side af Atlanten, men det er indtil nu! Tesla Cybertruck kan opleves i Danmark til sommer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.