Test: Mercedes-Benz E 220 d beviser dieselmotorens berettigelse
Der findes dem, der taler dieselbilens sag til den bitre ende, og det er let at forstå, når man kommer bag rattet af Mercedes-Benz E 220 d.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Det føles som om, den nyeste Hyundai Tucson næsten lige er kommet på markedet. Men det er næsten 3 år siden, den ret så kontroversielle nye Tucson kom til Danmark, og da Hyundai arbejder med modelgenerationer med kortere levetid end mange andre mærker, markerer 3 år tidspunktet for et facelift.
Vi synes ikke selv, det var helt nemt at spotte ændringerne, så for at gøre det nemmere har vi sat billeder ind af både den udgående Tucson og den faceliftede version. Den nyeste er den med mat lakering, og den nemmeste måde at kende den på er grillen og de integrerede LED-kørelys; på den gamle var der fire LED-trekanter ved grillens midte og en over hovedlygten. På den nye er der kun tre – i ny form – og selve forlygten, der sidder i “kassen” i hjørnerne, har også fået ny form.
Grillens felter er der færre af, og der er mere kant på felterne. Det passer godt til det, der i forvejen er SUV med mange forskellige kanter. Men helt så stor en omvæltning som interiøret er det ikke. Hyundai har nemlig skiftet ALT omkring førerpladsen.
Af et facelift at være er det nye interiør en usædvanligt stor ændring. Ikke bare nogle nye knapper i rattet eller en større skærm, men en grundlæggende ændring af design og betjening. Det gamle interiør var elegant og unikt for Tucson, men kom med betjeningsmæssige udfordringer – især touchknapperne til klimaanlæg og infotainment var små og kunne frustrere.
Interiøret er nu nemmere at gå til, og det er meget synligt på billederne. Meget af opsætningen kommer fra den nye Kona, og det betyder, at der er gode og nemme knapper til klimaanlæg, sædevarme og meget andet. Gearskiftevælgeren, som i plug-in hybriden har bestået af spredte knapper, er nu installeret som i Ioniq-modellerne og i Kona – til højre bag rattet.
På billederne er det tydeligt, at der er en helt ny digital instrumentering og nyt infotainmentsystem. De to ting er samlet i et fælles panel, som giver er mere moderne indtryk. Det nye infotainmentsystem, også kendt fra Kona, er mere logisk bygget op og reagerer generelt hurtigere. Luftdyserne sidder meget lavere end før, hvor de sad højt i instrumentpanelet.
Sammen med de første fire billeder af den faceliftede Tucson er der meget lidt information, og det bliver et kvalificeret gæt fra vores side, at de tekniske og mekaniske ændringer bliver beskedne, hvorfor der stadig vil være et udvalg af motorer – blandt andet den populære Plug-in Hybrid med 265 hk og firehjulstræk.
Der findes dem, der taler dieselbilens sag til den bitre ende, og det er let at forstå, når man kommer bag rattet af Mercedes-Benz E 220 d.
Den første elektriske stationcar fra BMW er lækker, har sublime køreegenskaber og masser af plads. BMW i5 Touring er tæt på at være en perfekt stationcar.
En rigtig Jeep har firehjulstræk, og nu har den lille Avenger endelig fået træk på alle fire. Med benzinmotor og to elmotorer kan den lidt af hvert i terrænet, lover Jeep.
Ny Suzuki Swift er mere økonomisk og mere komfortabel, men den er også dyrere end forgængeren. Basismodellen Upgrade har fuld sikkerhedspakke, men mangler et par andre ting for at være helt skarp.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.