Nu kan du købe Ayrton Sennas Honda NSX
Nu har du muligheden for at sidde bag rattet af samme bil som den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna! Du skal dog have det store checkhæfte klar.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Alle nye bilmodeller fra Honda til det europæiske marked vil fremover være elektrificeret – enten som hybrid eller elbil. Meeeeeen, det er ikke sjovt, hvis man ikke laver en enkelt undtagelse til den skrappe regel.
Den er helt ny, og den kommer på markedet allerede i starten af 2023, men den er udvalgt som en meget værdig undtagelse: Civic Type R.
LÆS OGSÅ | Første tur: Den nye Honda Civic håndterer hybrid på sin egen måde
Hondas efterhånden legendariske hot hatch, der er rå, lidt vulgær og en bølle i forhold til Volkswagens polerede Golf GTI, er i den nye generation udstyret med en revideret udgave af forgængerens 2-liters turbomotor. Ingen store el-eventyr, bare turbo, omdrejninger og vilde kræfter.
Hvis der bliver en ny Civic-model igen om 6-8 år, så bliver en eventuel Type R-version helt sikkert elektrificeret. Så tag den nye som den sidste “gammeldags” Type R uden elmotorer og ekstra batterier.
Til denne generation Civic Type R har Honda altså valgt den højtydende VTEC-motor fra forgængeren – og givet den nyt liv. Opgraderet turbolader med bedre luftgennemstrømning og højere effektivitet, nyt udstødningssystem. Flere kræfter, højere drejningsmoment.
LÆS OGSÅ | Nyt liv til Honda CR-V
Civic Type R forbliver tro mod konceptet med forhjulstræk og en opgraderet udgave af den fantastisk præcise 6-trins manuelle gearkasse fra forgængeren. Rev-match-systemet, som matcher omdrejninger mellem geartrin og gearskift for at undgå afbrydelser i kræfterne, er optimeret og med i den nye.
Hvor mange hestekræfter? Hvor hurtig fra 0-100 km/t? Topfart? Tre gange vi ved det ikke. Verdenspremieren er desværre af den bløde slags, hvor vigtige tal mangler. Civic Type R er stærkere end forgængerens 320 hk, har højere topfart og kan mere af det hele. Vi må så bare vente på at finde ud af, præcis hvor meget mere den kan.
De seneste to generationer Civic Type R har i den grad blæret sig med kræfterne. Store luftindtag og vilde skørter. Vulgært – som nok har tiltrukket fans, men fået andre til at vende øjne.
På basis af den nye og i forvejen mere elegante Civic står den nye Type R mere tilbageholdende. Mere i stil med Type R for tre generationer siden. Vi ved, bilen kan slå fra sig, så Honda behøver ikke overreklamere med det.
LÆS OGSÅ | ZR-V er det nye hybridskud fra Honda
Der er 19″ letvægtshjul i matsort, sorte sidespejle og antydningen af udluftning i motorhjelmen. Den er bredere, lavere end forgængeren, og på trods af at motoren skal have en masse luft gennem indtaget nederst i kofangeren, er Civic Type R endt med at være ret civil at se på. Selv udluftningen bag forhjulene er nu noget, man næsten ikke lægger mærke til.
Men så når man til afslutningen. Honda har givet Type R en massiv vinge-spoiler, som utvivlsomt giver masser af aerodynamiske fordele og holder bilen trykket mod vejen, når man kører med høj fart. Vingen er det element på den nye hot hatch, man enten elsker eller hader.
En stor opgradering har fundet sted i kabinen. Den nye Civics interiør er et stort løft, og det får Type R selvfølgelig også fuld glæde af. Digital instrumentering med vidt forskellige visninger – i rød, naturligvis – står overfor letvægtsskålsæder med rødt betræk i mikrofiber-stof, som skal ligne ruskind.
Man kan let skifte mellem køreindstillinger, der inkluderer Comfort, Sport og +R, men også en ny individuel indstilling, Individual Mode, hvor man kan justere de forskellige elementer – motor, motorlyd, styretøj, undervogn og ESC.
Forgængerens LogR-system, som gemmer data fra diverse sensorer, så man kan se rundetider på banen og meget andet, er nu udvidet med en app, så man kan få det hele direkte på sin telefon.
Når Honda lukker op for flere hårde facts, ting som motorydelsen, vender vi stærkt tilbage.
Nu har du muligheden for at sidde bag rattet af samme bil som den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna! Du skal dog have det store checkhæfte klar.
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.