Ugens fund: Er Ferrari 458 Italia den bedste sportsvogn nogensinde?
Den er veldesignet, kører eftersigende formidabelt og så lyder V8-motoren bare himmelsk. Nu kan den blive din.
Kia Niro PHEV var den første bil, som gjorde plug-in hybriden tilgængelig for rigtig mange danskere. Den rummelige, komfortable og økonomiske crossover gav også noget mindst lige så vigtigt: Masser af værdi for ikke så mange penge.
I dag fås Niro PHEV med 141 hk og en elektrisk rækkevidde på 49 kilometer stadig til rigtig fornuftige priser. Den starter på 264.900 kr. Man skal hverken undvære alufælge, varme i sæderne, adaptiv fartpilot eller 8″ touchscreen til den pris.
LÆS OGSÅ | Stortest: Kan Kia Sportage PHEV og Hyundai Tucson PHEV give favoritten Ford Kuga PHEV problemer?
Men råstyrke har aldrig været en grund til at vælge Niro’en. Med en 1,6-liters benzinmotor med 105 hk, som må klare det meste af slæbet, når strømmen er “gået”, er store bakker ikke for sjov.
Den nye Niro PHEV, som introduceres senere i 2022 (forventes lige før sommerferien), er en komplet nyudvikling, og der bliver denne gang langt større muskler at spille med.
Kia holder nogle informationer om den nye Niro PHEV tilbage. Vi ved, at det igen er en 1,6-liters motor – en ny og vægtmæssigt lettere version – uden turbo og en elektrisk motor, som giver kræfter til forhjulene. Vi ved ikke, hvor mange hestekræfter benzinmotoren sætter ind med. Eller hvor stort batteriet er.
Den elektriske motor får en højere ydelse – 84 hk mod 60,5 hk i den gamle Niro – og rækkevidden på strøm stiger fra 49 til mere tidssvarende 65 kilometer. Den samlede systemydelse, når benzin og diesel går op i en højere enhed, er 183 hk. Et markant løft fra den første models 141 hk. – Niro PHEV må også i den nye generation køre med 1.300 kilo på trækkrogen.
Der er også blevet plads til en nyskabelse i Niro PHEV fra Kias side. Mærkets første højvoltsopvarmer (Positive Temperature Coefficient – PTC) med selvregulerende keramiske varmeelementer opvarmer effektivt kabinen. Rækkevidden i koldt vejr bliver på den måde forlænget.
Kia introducerer også intelligent styring af, hvornår bilen kører på strøm, som bl.a. Audi og BMW allerede har. Green Zone-køreindstilling styrer automatisk brugen af strøm med indspark fra bl.a. navigationssystem og kørselsmønstre. I byen og bebyggede områder slår Niro PHEV over på el-kørsel, når den har strøm til det.
LÆS OGSÅ | Kia EV6 er Årets Bil i Europa 2022
Mens den ikke-opladelige hybridversion af den nye Niro, som stadig yder 141 hk, ikke kommer til Danmark, får vi selvfølgelig den nye fuldelektriske udgave. Niro EV yder 204 hk og har en rækkevidde på op til 463 kilometer. Den forventes til Danmark i september.
Den er veldesignet, kører eftersigende formidabelt og så lyder V8-motoren bare himmelsk. Nu kan den blive din.
Chery er den største eksportør af biler fra Kina, og i efteråret forventer man at introducere elbilen Omoda 5 EV i Danmark. Planerne er dog langt fra på plads.
Der er et helt nyt fjæs til Formentor og Leon. Cupra giver modellerne en smag af fremtidens designsprog, smider mere modernitet i kabinerne og opdaterer motorerne.
Den har rumsteret som en mytisk skabning af rustfrit stål på den anden side af Atlanten, men det er indtil nu! Tesla Cybertruck kan opleves i Danmark til sommer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.