Test: Opdateret VW ID.3 tilbyder flere hestekræfter på abonnement
En teknisk opdatering af ID.3 giver både hurtigere opladning men også mulighed for ekstra hestekræfter på månedsbasis.
Tekst: Simon Hallenslev | Foto: Colourbox
Du kan være helt rolig. Færdselsreglerne i Kroatien minder til forveksling om dem, som du også finder i resten af Europa. Overraskende, når man tænker på, at det forhenværende kommunistiske østblokland først fik sin uafhængighed i 1991.
Infrastrukturen på hovedvejene er ny-moderniseret og ikke anderledes fra, hvad du kan opleve på mere traditionelle kør-selv-ferier i Italien og Frankrig. Asfalten er jævn, og trafikken flyder ganske civiliseret.
LÆS OGSÅ | Kør-selv-ferie Kroatien: Destinationer
Kommer du ad hovedvejene – eventuelt i din søgen efter urørte ferieperler og badesteder – skal du dog være opmærksom på, at vejene her kan være meget ”lokale” i deres udtryk.
Småvejene er smalle, hullede og typisk også snoede, hvis du kører i bjergområder. Vi giver dig i denne artikel et par gode råd med på vejen, før du drager afsted på kør-selv-ferie i Kroatien.
Når det kommer til at færdes i trafikken, er det kroatiske folkefærd ikke mest kendt for deres tålmodighed, tolerance og rummelighed. Den sydlandske flamboyance, som du også finder på kør-selv-ferie i Italien, er i høj grad til stede i Kroatien.
Kroaterne er ikke bange af sig, og de tager gerne en overhaling inden om, en tur i rabatten eller en overhaling i et blindt sving, hvis de føler, du sænker dem i deres travle hverdag.
Denne kørestil ses særligt i Dalmantia-området men gør sig gældende på tværs af ferielandet. På små landeveje – som de lokale kender som deres egen baglomme – er du bare endnu en dum turist.
LÆS OGSÅ | Kør-selv-ferie Kroatien: Ruter
Hvis blot du holder din kurs og din hastighed uden at lade dig påvirke, skal de ivrige lokale kroatere nok finde en vej udenom. Så er det op til dem, om de vil sætte egne liv og lemmer på spil, mens du tager det i dit eget rolige tempo.
Vær derimod opmærksom på turister som dig selv. De er ofte faret vild, roder med GPS eller har travlt med at kigge på sceneriet, og er derfor mere tilbøjelige til at være uopmærksomme og utilregnelige i trafikken.
På med selen, hold mobilen i lommen og smæk en selvlysende vest på, hvis du begiver dig ud af bilen for at skifte dæk. Det er intet nyt. Også promillegrænsen er den samme som i Danmark.
LÆS OGSÅ | Kør-selv-ferie Tyskland: Gode råd
Anderledes er til gengæld asfaltbelægningen på større hoved- og motorveje. Det betyder, at når det regner, skal du være mere opmærksom og have begge hænder på rattet. Vejene er nemlig notorisk kendt for at blive meget glatte, når de er våde.
Noget tyder på, at de kroatiske myndigheder godt ved, at deres indbyggere har et friskt og lemfældigt forhold til færdselsregler. De har i hvert fald tæppebombet ferielandet med fartkameraer – både i form af stærekasser og fysiske kontroller.
Hold dig derfor til de 130 km/t på motorveje, 90 km/t på landeveje og 50 km/t i byzoner – med mindre andet er skiltet selvfølgelig.
LÆS OGSÅ | Kør-selv-ferie Italien: Gode råd
Er du under 25 år gammel, når du skal på kør-selv-ferie i Kroatien, skal du vide, at der gælder særlige regler for dig. På motorveje må du maksimalt køre 120 km/t, mens du på landeveje må holde dig på 80 km/t. Du må også lade din Karlovacko-pils gå videre til passageren, da promillegrænsen er 0,0 for uerfarne bilister.
Skulle du bryde noget af det ovennævnte, kan det kroatiske politi opkræve bøder på stedet. I de fleste tilfælde kan du betale med kontanter med det samme. Har du ikke pungen med, kan politiet konfiskere dit pas som sikkerhed, indtil bøden er betalt på politistation eller posthus.
En teknisk opdatering af ID.3 giver både hurtigere opladning men også mulighed for ekstra hestekræfter på månedsbasis.
Med saksedøre, 12-cylindre og et avanceret firehjulstræk satte Murciélago standarden for Lamborghinis fremtid, og du kan købe din del af historien lige her.
Med mere modernitet og rene linjer skal den nye X3 holde skansen, indtil BMW er klar med store elektriske satsninger. Vi kører første tur i den nye BMW X3.
MG Cyberster er den første elektriske roadster i nyere tid, og den kommer med enten 340 eller 510 hestekræfter. Priserne starter på 499.999 kroner.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.