Mercedes-AMG GLC kører med fire cylindre, 680 hk og overvægt
To AMG GLC-modeller med fire cylindre har premiere på samme tid. GLC 43 er forholdvis beskeden med 421 hk. GLC 63 S E Performance er et tungt, elektrificeret monster.
Den første forfærdelse er ved at have lagt sig, men den underlige smag i munden bliver ved at være der. Det er Mercedes-AMG og fire cylindre i C 63-modellen, vi snakker om her. En 2-liters motor med kun fire cylindre har erstattet en 4-liters V8, og AMG-ingeniørerne kan kun have overgivet sig til idéen, fordi de fik en pistol for panden.
Færre cylindre, elektrificering. Sådan kan kraftige benzinbiler overleve nogle år endnu, og det er jo heller ikke sådan, at 2-liters motoren står for alle kræfterne i C 63 S E Performance og den nye GLC 63 S E Performance, som den her nyhed egentlig drejer sig om. Det er verdens stærkeste 2-liters med fire cylindre i serieproduktion med 476 hk, men den totale og totalt vilde ydelse på 680 hk kommer med hjælp fra en elmotor med 204 hk og et PHEV-system. Mercedes-AMG lægger benzinmotorens ydelse sammen med elmotoren i håb om, at de yder deres optimale på samme tid, så det må vi jo tro på.
Den nye GLC 63 S E Performance har, som C-Klassen, den elektriske motor monteret på bagakslen, og dens øjeblikkelige kraftudvikling skal komme både dynamik og køreegenskaber til gode. Langsom er den nye hybrid-super-SUV i hvert fald ikke, da 100 km/t ankommer efter 3,5 sekunder. Topfarten? Elektronisk begrænset til 275 km/t.
Nå ja, der er også en med 421 hk
GLC 63 S E Performance er ikke bare udstyret med flere hestekræfter end al sund fornuft tillader – den er også tung som få biler på den størrelse. 2.310 kilo får alle alarmklokker til at ringe, og hvis de fire cylindre og elmotoren – plus batteri og andet godt – skulle være en håndsrækning til miljøet, skulle AMG måske have givet GLC 63 S E Performance mindre at spise.
Af samme årsag er det nødvendigt at udstyre GLC med firehjulsstyring, aktive krængningsstabilisatorer, otte køreprogrammer, elektronisk undervogn og meget andet for at sørge for, den ikke virker for tung på vejen. Måske det virker, måske ikke.
Det lyder besnærrende og fedt at have 680 hk, adgang til 1.020 Nm og acceleration som i en hurtig elbil. Men der er også mulighed for at tage en GLC med lidt mindre, som ser mere lovende ud: AMG GLC 43 med 421 hk.
Sådan smider du 335 kilo
Buh. 421 hk. Et maksimalt drejningsmoment under halvt så maksimeret som i GLC 63 S E Performance. GLC 43 lyder som lillebroren, der aldrig bliver til noget. Eller lillebroren, der er den smartere og klogere. For det første er 4,8 sekunder også ret pænt fra 0-100 km/t, og fordi GLC 63 S E Performance alligevel ikke har en chance mod en Kia EV6 GT eller en Tesla Model 3 Performance, så kan de 1,3 sekunder være komplet ligegyldige. Lyden er alligevel heller ikke fed, når den kommer fra en firecylindret motor.
For det andet er GLC 43 intet mindre end let ved siden af GLC 63 S E Performance, selv om også den har firehjulstræk, adaptiv undervogn og en (lille) elmotor, der giver ekstra 14 hk/150 Nm. 1.975 kilo i GLC 43 er 335 kilo færre end i GLC 63 S E Performance.
Der er lige spørgsmålet om design, udtryk og status. Hvis du vil prale mest muligt, er der en større spoiler på hækken af 63-versionen, men set forfra har de to AMG-versioner samme grill og samme udtryk. Så husk endelig IKKE at afbestille 63 S-logoet på bagsmækken, så folk kan se, du kører i den federe AMG (ja, den der vejer mest).
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.