Mercedes har en solid elbils-portefølje. EQB, EQC, EQE, EQS og EQV. Men ingen af de modeller har fristet det ultimative mærke under stjernen – Maybach. Mercedes-Maybach, som den guldbelagte afdeling hedder i hele sin pragt, har valgt at vente på en stor elektrisk SUV fra moderfirmaet, før de slog til. Det gør de nu med deres opgraderede udgave af EQS SUV.
Den første elbil fra Mercedes-Maybach er opulent, en SUV med luksus og hestekræfter i overflod: EQS SUV 680 er en af de første elektriske SUV-modeller til de rigeste i samfundet.
Med Maybach-navnet følger mere af det hele. Mere udstyr, mere præcision, flere hestekræfter og mere rigelighed. Mercedes-Maybach EQS SUV 680 har grundformen fra den almindelige EQS SUV, men meget er justeret og perfektioneret i den elektriske SUV. De rigeste forventer det bedste.
Før verdenspremieren har Bilbasen kigget nærmere på den nye Mercedes-Maybach ved et event i Portugal.
Stjernen er rykket op på den klassiske plads
En Mercedes-Maybach adskiller sig mere i designdetaljen end i de store træk. Hvor en almindelig EQS SUV har en stor stjerne midt i “grillen”, har Maybach-udgaven en stor indsats med vertikale ribber, som fortsætter ned i luftindtaget længere nede. Alle sensorer og radarsystemer er perfekt integreret, helt usynligt, bag fronten.
I indsatsen under forlygten sidder små Maybach-emblemer, og over “grillen” sidder noget, der for en SUV fra Mercedes-stalden er helt usædvanligt: Stjernen. Ingen anden SUV før EQS SUV 680 har haft stjernen siddende der.
Før jeg hopper ind på bagsædet, kører jeg hånden blidt henover lakeringen, hvor de to farver mødes. Det er ikke en folie, men en lakering lavet med to separate farver, som har fået mange lag klar lak for at gøre resultatet perfekt.
Bilen i det bevogtede rum, hvor jeg er blevet lukket ind sammen med to ansatte i Mercedes-Maybach, er udstyret med First-Class Rear. Midterkonsollen fortsætter mellem forsæderne og flyder op gennem bagsæderne. Træet på konsollen er mere yacht end bil, og overfladen er silkeblød. Det er ikke kun, hvad jeg kan se, der er vild luksus (champagneglas, læder så blødt som silke, massage), men også hvad jeg kan høre – og ikke høre.
Dolby Atmos-lydsystemet prøver jeg med en tilpasset film med lydbilleder fra regnskov og bjerge. Jeg har aldrig oplevet et lydanlæg, der virkelig lyder som det bedste, der findes i biograferne. Mange har lovet det, men det her er som at blive pakket ind i ren, gennemtrængende lyd.
Det man ikke kan høre, når man sidder på bagsædet, er ingeniørernes arbejde med at støjisolere yderligere i forhold til Mercedes EQS SUV. Der er puttet ekstra støjdæmpning ind, men også en detalje som hattehylden, der lukker komplet af for lyd fra bagagerummet, er ny.
658 hestekræfter – og 600 kilometer – må række
Mercedes laver den originale EQS SUV med 360, 449 og 544 hestekræfter. Det skulle, i alle tilfælde, være en tilstrækkelig ydelse, selv om SUV’en er 513 cm lang og vægten er over 2,6 tons.
Mercedes-Maybach EQS SUV 680 byder på mere, og man skal ikke til at vælge mellem forskellige drivlinjer. Der er en variant, og den har masser af det hele. 658 hk, 950 Nm, firehjulstræk. 0-100 km/t på udmærkede 4,4 sekunder, og topfarten, er typisk for en elbil, ikke voldsom: 210 km/t.
Luftaffjedring og aktivt styrende baghjul, enten 4,5 eller 10 grader, øger selvfølgelig komfort og manøvredygtighed, men Mercedes-Maybach har også givet EQS SUV 680 et særligt køreprogram – Maybach – som skal give optimal komfort for bagsædepassagererne.
Ladepauser skulle blive forholdsvis sjældne, for EQS SUV 680 har en rækkevidde på cirka 600 kilometer. Skulle der være brug for et længere ophold i strømmens navn, er de fantastiske omgivelser – og den fantastiske lyd – i den elektriske Mercedes-Maybach et af de bedre steder at slå tiden ihjel.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
I 2021 blev denne Mclaren F1 solgt for lige over 142 millioner danske kroner. Nu er den til salg igen, men kilometertælleren er kun steget med 21 kilometer siden sidst.
Mercedes-Benz GLB er nu diskret opdateret til at tackle fremtidens pladsbehov med enten børn eller forbrydere på bagsædet. Vi kører Mercedes-Benz GLB 220 d.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.