Test: Fornyelse til Mercedes EQA, men perfektionen udebliver
Mercedes’ mindste elbil – EQA – er frisket op med små stjerner i grillen, længere rækkevidde og mere udstyr, men det får den ikke op i toppen af klassen.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Der findes en udgave af Audi A1, som er løftet højere over vejen og har sort plast på skærmkanterne og langs siden. Det er A1 Allstreet, tidligere kendt som A1 Citycarver, som Audi aldrig har importeret til Danmark.
Derfor kommer den nye A3 Allstreet ikke helt ud af det blå. Med det netop præsenterede facelift af A3-familien introduceres en crossover-lignende version af A3, fordi A1 Allstreet i en eller anden grad er blevet en succes.
Den fjerde og seneste generation A3 fylder i år fire år, og faceliftet er derfor ventet. Det flugter også perfekt med, at de beslægtede modeller fra Skoda og VW, altså Octavia og Golf, tidligere i år har fået et faceliftet. Dermed mangler kun en opgradering til Seat/Cupra Leon, men det er så sikkert som skyet vejr i Danmark, at der ikke går lang tid, før det sker.
Allstreet-behandlingen af A3 giver en snert af det, man får med en af Q-modellerne hos Audi. Den forhøjede hatchback står sammenlagt tre centimeter højere end en almindelig A3, og det er en kombination af 1,5 cm hævet affjedring og større hjul, der får den højere op. Der er ulakeret sort plast hele vejen rundt (Manhattan Grey ved skærmene), så skærmkanter, vanger og kofangere er dækket af.
LÆS OGSÅ | Test: Før der går el i Audi A6 Avant
For at matche køreegenskaber med det ændrede tyngdepunkt har A3 Allstreet en ændret affjedring, hvor støddæmpere og fjedre er kalibreret anderledes. Det samme kan man sige om bilens grill: den er større end på den almindelige A3 – den går længere op mod motorhjelmen.
For at løfte A3 Allstreet en smule mere, og for at sætte kryds ved alle crossover-elementer, har den løftede A3 tagræling som standard.
Den danske Audi-importør har valgt, at A3 Allstreet ikke skal sælges i Danmark.
Standardudgaver af A3 hatchback og A3 sedan har fået et nyt udtryk med en ny grill, der er bredere og ikke nær så høj som før. Mellem grillens top og motorhjelmen er afstanden større, og det ses tydeligt på det fornyede Audi-emblem, der sidder mellem det øverste panel og grillen.
Forlygterne er en historie for sig. På A3 er designet på LED-kørelyset, der er integreret i forlygterne, nemlig ikke fast. I infotainmentsystemet kan man vælge mellem fire “lyssignaturer”, som går ud på, at de 24 LED-pixels øverst i forlygterne kan skifte mønster, da ikke alle behøver være tændt på samme tid.
LÆS OGSÅ | Ny Audi RS6 GT er vildere og federe
Man skal kigge godt efter for at se ændringer i interiøret på A3, men der er en del af dem, fortæller Audi. To forskellige stofindlæg på instrumentpanelet, nyt design af luftdyser og gearvælger, og så er stemningsbelysningen lavet mere festlig. Den er, sammen med armlæn foran, gjort til standardudstyr.
Ved introduktionen senere i foråret kommer A3-familien med to motorer: 35 TFSI er benzinudgaven med 1,5-liters motor med 150 hk, og 35 TDI er en diesel på 2 liter med 150 hk. Flere motorer, blandt andet en plug-in hybrid, kommer i løbet af 2024, og der er også facelift på vej til topmodellerne S3 og RS3. Især S3 får en væsentlig opgradering, der skal gøre den mere dynamisk, men den skal desværre ikke sælges på det danske marked.
Mercedes’ mindste elbil – EQA – er frisket op med små stjerner i grillen, længere rækkevidde og mere udstyr, men det får den ikke op i toppen af klassen.
Mere end halvdelen af nye biler, som indregistreres i Danmark, har forbrændingsmotor. En af de vigtigste af de biler er Peugeot 208, som vi tester i faceliftet form.
Næste elektriske skridt fra Kia er den kompakte EV3. Forud for premieren den 23. maj giver Kia en forsmag på den kantede elektriske crossover.
Kan du huske, hvad du savlede over på parkeringspladsen i 1980’erne? Måske det var en af disse tre gæve GTI’er, der i dag hører til blandt de glemte.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.