Salget af kinesiske elbiler brager frem i Danmark
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Det kan godt være, at prisen på batterierne til elbiler gennem en årrække, i hvert fald før corona, er faldet støt i pris. Men det er ikke noget, den almindelige forbruger mærker noget til. Elbiler er, helt generelt, dyrere end benzinbiler, fordi batterierne er meget dyre.
Renault mener at have en fordel i udviklingen af elbiler til en lavere pris. Franskmændene har produceret elbiler i længere tid end hovedparten af konkurrenterne – siden Zoe kom på markedet første gang i 2012. Elmotor og batteri er løbende effektiviseret, og med flere end 420.000 Zoe produceret til dato, er produktionen strømlinet og effektiv.
LÆS OGSÅ | Denne Espace er ingen rigtig Espace
Men Renault vil strømline og effektivisere i endnu højere grad. I 2024 er der premiere på en ny og helt elektrisk Renault 5 – vist som konceptbil i 2021 – og den nye model vil være 30 procent billigere at producere end den nuværende Zoe.
At skære 30 procent i produktionsomkostningerne fra en bilmodel til en anden er ikke noget, mange bilproducenter kan prale af. Renault gør det ved mindre materialebrug og ved at udvikle videre på eksisterende teknologi og en eksisterende platform.
Den nye Renault 5 får den gennemprøvede elmotor, som bruges i både Zoe og Megane E-Tech, men med ny indbygget lader og ny strømomformer. Det er en synkron-motor, hvor der ikke er brug for de meget omdiskuterede metaller fra såkaldte sjældne jordarter.
LÆS OGSÅ | Euro NCAP smadrer Renault Megane E-Tech Electric til topkarakter
Meget mere vil 5’eren næppe dele med Zoe, for Renault vil gøre den lille elbil til en af de sjoveste små elbiler. Platformen er en elektrificeret version af CMF-B-platformen fra Clio, Captur og Nissan Micra og Juke, hvorfor 70 procent af komponenterne vi være identiske.
I forhold til de bilmodeller vil Renault bruge en løsning til at gøre 5’eren sjovere at køre, som er sjælden i små og mindre elbiler: Multilink-bagaksel med præcis styring af baghjulene.
Grundkonstruktionen i den nye Renault 5 skal være i orden, for også ingeniørerne fra sportsvognsproducenten Alpine (en del af Renault) kommer til at lave en udgave af den lille elbil. Det giver sig selv, den vil få langt flere hestekræfter en standardversionerne.
Når det kommer til ikke bare hestekræfter, men også batteristørrelse og rækkevidde, giver Renault ikke ved dørene. Der er ingen oplysninger, men det er selvfølgelig helt gratis at spekulere i, at elmotoren i Megane E-Tech yder enten 130 eller 220 hk.
LÆS OGSÅ | Duel: MG4 og Renault Megane E-Tech er ikke så tætte som ventet
En ting vi ved, er at Renault 5 får forhjulstræk i kraft af elmotorens placering ved forhjulene, og at batteripakken er integreret lavt i bilen. I forhold til elmotoren i Zoe bliver elmotoren her cirka 20 kilo lettere og noget mindre, fordi flere elementer end før samlet i en fælles “kasse”.
Opbygningen af batteriet er også ny, og i Renault 5 vil batteripakken rumme fire store moduler i stedet for de 12, pakken er opdelt i i Zoe. Det sparer plads, og det sparer cirka 15 kilo.
LÆS OGSÅ | Renault Scénic er død – længe leve Scénic!
Den danske importør forventer, at den nye Renault 5 vil være hos forhandlerne i første kvartal 2025. Den vil i 2026 få selskab af en elektrisk nyfortolkning af Renault 4, som bliver mere familieegnet end den lille 5’er.
Inden vi ser både Renault 5 og Renault 4, vil der være premiere på den nye fuldelektriske Scénic. Den vises i sidste del af 2023 og kommer til Danmark i første kvartal 2024.
Brugte elbiler fra Renault til salg på Bilbasen
Se flere brugte elbiler fra Renault til salg på Bilbasen
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.