Skoda har store ting på vej – og små. En lille elektrisk bil i 2025, men inden da den kompakte elektriske SUV Elroq og nye udgaver af Kodiaq og Superb.
Vi behøver ikke engang spå eller kigge i krystalkuglen for at se, at Skoda har mange nyheder på vej i de kommende år. Tjekkerne har nemlig offentliggjort en køreplan for de kommende år med en række helt nye og opdaterede modeller.
Der er, selvfølgelig, fokus på 100 procent elektriske biler, som Skoda introducerer en stribe af frem til 2026, men der er også helt nye biler med forbrændingsmotorer og facelift af eksisterende modeller.
Skoda har meget at nå alene i 2023, hvor to modeller får et facelift og to modeller kommer i nye udgaver.
Det er Skoda, der laver den næste Passat for VW
2023 står i forbrændingsmotorernes tegn hos Skoda. Inden 2024 ser vi faceliftede versioner af både den lille crossover Kamiq og hatchbacken Scala.
Det giver god mening, da bilerne blandt andet deler interiør, hvorfor opdateringen lige så godt kan bredes ud på samme tid. Der kommer ingen nye motorer i Kamiq og Scala, så det er design og udstyr, der fornys.
De to Skoda-modeller, som kommer i nye udgaver er de største biler hos mærket: Kodiaq og Superb. Superb vil igen komme som både hatchback og stationcar (Combi), og den nye Kodiaq vil også komme som plug-in hybrid. En vigtig variant som har manglet i Kodiaq-porteføljen.
Skoda introducerer egentlig tre nye biler i år. Ikke kun Superb og Kodiaq, men også den nye VW Passat Variant. Skoda har hjulpet med udviklingen, og det er Skoda, som fremover producerer Passat Variant – VW har selv brug for produktionskapacitet til flere elbiler.
Kompakt elektrisk SUV kommer i 2024
I 2024 blander Skoda kortene. Næste år kommer til at rumme en opdatering til Octavia og Octavia Combi, men for mange Skoda-kunder vil en ny elbil i 2024 fra Skoda være vigtigere.
Den første nye elbil fra Skoda efter Enyaq og Enyaq Coupé bliver en kompakt SUV, som allerede er navngivet: Elroq. Kompakt kan betyde mange ting, men da Skoda typisk strækker sine modeller lidt længere end de fleste bilmærker, vil kompakt sandsynligvis betyde samme størrelse som Karoq, der måler cirka 438 cm i længden – dog med mere strømlinet, måske lavere karrosseri.
Med Elroq når Skoda at komme på markedet med en kompakt elektrisk SUV før Cupra og Volkswagen. Det virker rimeligt, når de to mærker begge har en kompakt elektrisk hatchback, som Skoda ikke har.
Facelift til Enyaq i 2025 – og en elektrisk mini samme år
I 2025 er den store elektriske nyhed fra Skoda en lille nyhed. Altså, en lille bil, som kan få stor betydning. Indtil videre går bilen under arbejdstitlen “Small”, altså lille, men billedet af den “støbte” model (bilen i gylden farve) viser allerede en lille crossover, så med tiden skal “Small” sikkert afløse både Fabia og Kamiq. Den lille Skoda bliver tæt forbundet med den kommende VW ID.2 og får dermed forhjulstræk.
I 2025 fylder den elektriske Enyaq 5 år, og det vil være på høje tid med et facelift. Det bliver, ifølge køreplanen, en designopfriskning, men man kan roligt regne med også en teknisk opgradering. Enyaq skal blandt andet have den nye elmotor med 286 hk fra den nye VW ID.7. Faceliftet gælder også Enyaq Coupé, som blev introduceret i 2022.
Det sidste år Skoda har med i køreplanen, er 2026. Det er et år, som Skoda-glade danskere kan glæde sig til, hvis de elsker store pladsforhold. 2026 kommer til at byde på ikke bare en elektrisk stationcar, men også en mellemstor til stor crossover med plads til syv personer – som vil har ligheder med konceptbilen Vision 7S, som Skoda præsenterede sidste år i august.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Er du på udkig efter en elbil med syv sæder? Så er dine muligheder stærkt begrænsede! Der er heldigvis Mercedes EQB, der med et 2024-facelift er et rigtig fint valg.
Mercedes’ mindste elbil – EQA – er frisket op med små stjerner i grillen, længere rækkevidde og mere udstyr, men det får den ikke op i toppen af klassen.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.