Undersøgelse slår fast: Disse biler taber mindst værdi af alle
Det tyske bilmagasin Autobild har sammen med analyse-virksomheden Schwacke lavet en stor undersøgelse af bilers værditab. Og her løber en britisk luksus-øse med titlen som den bil, der bedst holder sin pris over tid.
Det er alment kendt, at tyskere er notorisk grundige i deres arbejde. Så når tyskere siger, at de vil lave en altomfattende markedsundersøgelse af bilers værditab, så er det det, de gør – og de gør det grundigt!
Analysevirksomheden Schwacke har analyseret brugtbilspriser på omkring 50.000 forskellige bilmodeller i Tyskland på grundlag af mere end 1,7 millioner månedlige markedsobservationer. Derudover er der også inddraget statistiske data om nye registreringer, ejeroverførsler, lagernumre og liggetid.
Undersøgelsen Wertmeister 2019 – som på dansk betyder “værdimester” – er af Autobild kogt ned til 13 forskellige bilklasser fra mikrobilssegmentet til luksus- og SUV-segmentet.
Vinderen af Wertmeister 2019 skal noget overraskende findes i kompakt SUV-segmentet. Det er nemlig en højbenet brite, der i dag er den bil, der af alle biler holder prisen bedst. En titel der stjæles ud af hænderne på Porsche 911, der ellers har siddet tungt på magten som samlet vinder de sidste tre år.
Briten er bare bedre
Vinderen af dette års undersøgelse er Range Rover Evoque, som efter fire års ejerskab har tabt blot 34 procent af sin værdi. Bilen har med andre ord 66 procent af sin værdi i behold – og det er faktisk ganske imponerende.
For Evoque, der er segmenteret som en kompakt SUV, kan også kategoriseres som en premiumbil. De nærmeste premium-konkurrenter i undersøgelsen – Audi A6 og Porsche Panamera – taber godt halvdelen af deres værdi i løbet af de samme fire år.
Men forklaringen på dette skal findes i kompakt SUV-segmentet, snarere end det skal findes blandt premiummærkerne. På Bilbasen er tendensen nemlig, at de kompakte SUV’er står i generelt høj kurs som brugte. Det bekræfter Bilbasens markedsanalytiker Jan Lang.
– Billedet i Danmark er det samme, som vi ser i Tyskland. Biler i kompakt SUV-segmentet har en afskrivning på omkring 40 procent over fire år. Det gælder overraskende nok også for premiummærkerne – og hermed altså også Range Rover Evoque. Det interessante er, at den store efterspørgsel holder priserne oppe, selv om der netop er introduceret en helt ny Range Rover Evoque, siger Jan Lang, der har gennemgået 200 brugte Range Rover Evoque på Bilbasen fra 2015-2017.
Særdeles stærk Sandero
Måler man værditabet i kroner og ører i stedet for procent, har undersøgelsen endnu en overraskelse i ærmet. Her er den bil, som taber mindst værdi af alle nemlig en rumæner.
Den famøse Dacia Sandero taber på fire år kun 2.440 euro, hvilket svarer til lige over 18.000 danske kroner. At den rumænske priskriger ikke vinder i procent, har naturligvis noget at gøre med nyprisen, der i første omgang er ganske lav.
De øvrige højdespringere på listen, som du finder lige herunder, skal findes i klasserne “lille bil” og “mellem bil”. Her følger Audi A1 og Mazda 3 tæt efter Evoque, som begge fastholder 63 procent af deres værdi efter fire års ejerskab.
Er du med på den elektriske bølge, skal du rette øjnene mod Audis seneste skud på den CO2-neutrale stamme. Audi e-Tron holder nemlig 58 procent af dens værdi, når du i fire år har cruiset lydløst rundt på de danske landeveje.
Og her tænker du sikkert: ”Jamen e-Tron er jo ikke fire år gammel”. Det har du helt ret i! Med e-Tron er værditabet udregnet som en prognose, hvor faktorer som listepriser, udstyrsniveauer, driftsomkostninger, kvalitet og produktionsvolumen inddrages. Det er derfor en nøje udregnet forventning, at e-Tron kommer til at tabe mindst værdi over fire år af alle elbiler.
VW California rykker fra varevogn over til personbil, og omstillingen til den nye generation giver mulighed for PHEV-drivlinje med firehjulstræk. California er også større end før og kommer i fem varianter.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.
I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.