Ugens fund: Er Ferrari 458 Italia den bedste sportsvogn nogensinde?
Den er veldesignet, kører eftersigende formidabelt og så lyder V8-motoren bare himmelsk. Nu kan den blive din.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Det er 2 år siden, Tesla gav Model S og Model X et facelift med friskere eksteriørdesign og nyt interiør, men først nu begynder levering til danske kunder. Her i Danmark kan man vælge mellem Model S Dual Motor med firehjulstræk og en rækkevidde på op til 634 kilometer og den vilde topmodel Model S Plaid med 1.020 hestekræfter (rækkevidde 600 kilometer).
Der kan være fordele ved at være forsinket. De faceliftede Tesla-modeller kom på markedet i USA i 2021 med en ny type rat: Yoke. På dansk betyder det fly-ror, og rattet er da også designet sådan. Ikke rundt og uden den traditionelle øverste del af ratkransen.
SE OGSÅ | Tesla Model S Plaid på vej til Danmark
Der er utallige eksempler fra amerikanske kunder, og journalister som har testet lejebiler eller privatejede biler, på, at rattet slides heftigt på kort tid, så det gribevenlige og beskyttende lag ryger af. Der er er heller ikke udelt begejstring for, hvordan rattet kan gøre det besværligt at manøvrere bilen.
Yoke-rattet er desuden pakket til bristepunktet med funktioner. Der er nemlig indbygget knapper i rattet til både vinduesviskere, fjernlys og blinklys.
Tesla indrømmer, uden dog at sige så meget, at yoke-rattet ikke er perfekt. Løsningen hos den amerikanske producent er at tilbyde Model S og Model X med valget mellem yoke-rattet og et traditionelt rat.
SE OGSÅ | Tysk Tesla Model S har kørt 1.609.344 km
Der er frit valg mellem de to typer rat, når man bestiller sin nye Model X eller Model S. Prisen er den samme – og hvis man efter nogen tid føler, man har valgt forkert, kan man få eftermonteret et andet rat.
Har man allerede bestilt en ny Model S eller Model X med yoke-rattet, og man får den leveret med det specielle rat, kan et traditionelt rat eftermonteres for 6.690 kr.
SE OGSÅ | I dag åbner Tesla-ladere i Danmark for alle
Det nye “gammeldags” rat introduceres sammen med en række mindre ændringer. Fremover kommer Model S og Model X med Tesla-navnet på bagsmækken i stedet for logoet – det afrundede T.
Model S fås fra 1.305.776 kr. som Dual Motor og fra 1.488.176 kr. som Plaid. Priserne for de tilsvarende Model X-varianter er 1.355.696 kr. og 1.499.696 kr.
Den er veldesignet, kører eftersigende formidabelt og så lyder V8-motoren bare himmelsk. Nu kan den blive din.
Chery er den største eksportør af biler fra Kina, og i efteråret forventer man at introducere elbilen Omoda 5 EV i Danmark. Planerne er dog langt fra på plads.
Der er et helt nyt fjæs til Formentor og Leon. Cupra giver modellerne en smag af fremtidens designsprog, smider mere modernitet i kabinerne og opdaterer motorerne.
Den har rumsteret som en mytisk skabning af rustfrit stål på den anden side af Atlanten, men det er indtil nu! Tesla Cybertruck kan opleves i Danmark til sommer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.