oktober 22, 2022

Test: Man skulle være minister

Om man sidder bag rattet eller i bagsædet i den faceliftede udgave af Audi A8 L 60 TFSI E, bliver man fragtet i fineste stil. Den er en minister værdig.

TEKST OG FOTO Morten B. Bek

Christiansborg. Fredag kl. 14.50. Den københavnske trafik er gået ned i sneglefart, og ministeren skal hurtigst muligt hjem til huset nordpå efter ugens sidste udvalgsmøde. Det er mit job, som garvet ministerchauffør, at sørge for komfort og sikkerhed – for det, der skal føles som den perfekte køreoplevelse på bagsædet.

Det er få uger siden, den nye ministerbil kom. Ministeren var klar og helt tydelig, da der blev spurgt til ønsker for bilen. Det måtte ikke være den nye S-Klasse. Det store skærmcirkus og stemningsbelysning som på et diskotek diskvalificerede den store Mercedes.

LÆS OGSÅ: Audi siger tschüss til den mægtige V10’er

Ministeren er ude efter design og stil, som passer den europæiske stil. Ikke opulent, men elegant og så ustresset som muligt. Den nye BMW 7-serie har ikke været forbi til vurdering som ministerbil endnu, og ærligt talt: BMW er gået for langt med det design. Ministeren behøver ikke se den i virkeligheden, endsige prøve den, for at give den en afvisning.

Vi glider langsomt, men uden den mindste lyd indefra eller udefra, gennem København ud til de store færdselsårer. Valget af ny ministerbil faldt på Audi A8. Den lange version med plads til at arbejde, plads til at strække benene og lade sædet glide bagud. Jeg behøver næppe sige det, men den Firmament-blå A8 L er selvfølgelig den seneste plug-in hybrid.

Mere batteri til folket

Det var faceliftet, der gjorde udfaldet. En ministerbil skal byde på den mest skånsomme teknologi, og en elbil er udelukket. For nu. Til hastemøder i Nordjylland? Elbilen er i mål, men det er lademulighederne ikke, så plug-in hybriden er næstbedste løsning. Og med faceliftet i slutningen af 2021 hævede Audi batterikapaciteten i A8 L 60 TFSI E med 27 procent.

Det har gjort den store limo til en “lav-emissionsbil” med CO2-udledning på 42 gram, og det har gjort den store bil meget billigere for den “almindelige” dansker. 1 million kroner for en A8. Det er ikke set, siden Poul Nyrup Rasmussen blev statsminister.

LÆS OGSÅ: Test: Designet er den store styrke for Audi A7 Sportback 55 TFSI E

Den store Audi er i stand til at fragte ministeren helt lydløst på strøm op til omkring 58 kilometer. Men fordi ministerbiler er veludstyrede – med el-styrede bagsæder og omfattende sikkerhedsudstyr – ryger der nogle få kilometer på den konto.

Elmotoren er i udgangspunktet stærk nok til at drive de mere end 2.400 kilo Audi, der pryder de københavnske veje. Med 82 hk, eller 136 hk under pressede forhold, går opstarten sløv. A8’eren glider langsomt på strøm i starten, men når motorvejen nås, klarer den sig meget bedre.

LÆS OGSÅ: Audi tryller en smuk elektrisk stationcar frem

Med den lavt mumlende, fantastiske V6-motor på 3 liter er der, strøm eller ingen strøm, så mange kræfter, at vi kan køre fra PET, hvis ministeren har en af sine sjove dage. 462 hk, 700 Nm, træk på alle fire hjul. Det, der driver A8 L 60 TFSI E, det er lutter gode sager.

Mere krom i tandsættet

Ministerens første bemærkning, da jeg første gang rullede op til residensen i Nordsjælland, var tvetydig. “Er det hajtænder, den har i hele fronten?”, spurgte hun. Jeg ved det ikke. Måske den kan bide fra sig?

Grillen er i hvert fald stor, men det skal den være på en bil i den tunge liga. Den er en tand mere prangende og forkromet end før, og måske det er grillen, der gør, at danskerne sender lange blikke efter den. Måske det er de mørklagte ruder og solskærme, som skjuler ministeren.

LÆS OGSÅ: Test: Prisen ødelægger turen i Audi A3 Sportback

Måske det er størrelsen på A8 L. Der er ingen måde, hvormed man kan skjule 532 cm limousine, selv om A8 L er så elegant med sine nye OLED-baglygter og den slanke profil. Uden L strækker A8 sig stadig over 519 cm, men hvilken minister ville finde sig i at arbejde i den korte udgave?

Krom er vendt tilbage med styrke, og A8 har fået langt mere af det med faceliftet

Jeg sætter pris på, at alt virker med ypperste præcision og akkuratesse. Komforten for chaufføren er næsten så høj som ved bagsædet, og jeg ikke komme på store kritikpunkter. De relativt små skærme er store nok, og menuerne er nemme og klare.

Der er ikke bare tænkt på stort, men også småt. Luftdyserne i instrumentbordet dækkes af træpaneler, når bilen slukkes. Med et lille touchpanel ved hver luftdyse kan man regulere mængden af luft. Og så er der materialerne. En S-Klasse har enkelte materialer, som er mere prangende og, ved første blik, finere. Men den har også mange skuffende materialer – tynde og hule. A8 er konsistent, konservativ og rig på fornemme materialer.

Som plug-in hybrid har A8 fået et større batteri, så den nu skal kunne køre 63 kilometer på strøm på en opladning

Affjedringen får topkarakter

Med dimensioner som langt overstiger den almindelige danske bils, kommer A8 til rette i byen. Men jo større veje, jo bedre. Motorvejen er hvor jeg rigtig lærer A8 at kende, og som ministeren sætter jeg pris på, at støj er noget, man får fra vælgerne. Sammen lytter vi efter susen, steder med vindstøj og rumlen. Intet.

Den helt store forskel på at køre næsten enhver anden bil, jeg har prøvet, er affjedringen. S-Klasse har i årtier haft ry for at være den, der har den bedste affjedringskomfort. Efter en sammenligning, før ministeren sendte bilen med stjerne og kæmpe skærme ud i kulden, kan jeg konstatere, at A8 nu klarer det bedre end S-Klassen. A8 forbløffer med sin silkebløde luftaffjedring, som aldrig træder ved siden af. Ikke i huller, ikke over kanter.

LÆS OGSÅ: Duel: Kampen er tæt mellem Audi Q4 e-tron og Volvo XC40 Recharge

Turen via Helsingørmotorvej bliver på den måde ustresset, som sad vi i en verden, hvor der ikke er andre biler. Ro i en stressende verden.

Jeg sætter pris på den selvsikre adaptive fartpilot, som ved en fejl har kostet ekstra i ministerbilen. Nå, det er ikke en fejl. Den koster ekstra. I en bil til 1 million kroner (altså, prisen for andre danskere end en minister, for der er ingen registreringsafgift). Jeg siger det ikke til ministeren.

(Historien – fakta om bilen og oplevelse af bilen undtaget – er opdigtet, og ethvert sammenfald med virkelige hændelser er en tilfældighed)


SPECIFIKATIONER

Audi A8 L 60 TFSI E  

Motor: V6, 2.995 cm3 + elmotor
Ydelse: 462 hk/700 Nm
0-100 km/t: 4,9 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 52,6 km/l
Batterikapacitet: 14,4 kWh (brugbar kapacitet)
Elektrisk rækkevidde: Op til 63 kilometer
Mål (L/B/H): 532/195/149 cm
Køreklar vægt: 2.415 kilo
Bagagerumsvolumen: 390 liter

Pris: 1.058.990 kr. (A8 fås fra 1.026.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst



Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS