Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Tekst & foto: Esben Skrumsager
Sted: Marrakesh, Marokko / Publiceret: d. 10. december 2018
Det kan godt være, Marrakesh i Marokko for tiden mest er kendt for at lægge jord til et omdiskuteret topmøde, hvor statsministeren har skrevet under på FN’s immigrationspagt.
Men den nordafrikanske millionby er også vært for noget helt andet – og næsten lige så vigtigt: Den internationale præsentation af Citroën C5 Aircross. Hvorfor er sådan endnu en højbenet bil så interessant, spørger du måske? Det får du svaret på lige her.
Det er ikke for sjov, når Citroën proklamerer, at ”Comfort is the New Cool”. Om det er rigtigt eller ej kan selvfølgelig diskuteres, men franskmændene mener det seriøst. Det er en usædvanligt komfortabel bil!
Det nyudviklede affjedringssystem gør underværker på ujævnt underlagt, hvilket formodentlig er årsagen til, at de har valgt Marrakesh som destination for testkørslen.
Progressive Hydraulic Cushion hedder systemet, og uden at trætte nogen med en dybere teknisk gennemgang kan jeg fra første færd konkludere, at systemet absorberer ujævnheder på uhørt fornem vis.
SE OGSÅ: Video: Tag med på smadretur i en Citroën C4 Cactus
Det er godt nok svært at forestille sig en dansk provinsby, der har så elendig en asfalt, at den afrikanske oplevelse ligefrem er repræsentativ, men det er altså sådan, Citroën har valgt.
Undervejs på turen omkring Marrakesh har jeg fornøjelsen af at køre sammen med Henrik Dreboldt, der ligeledes er motorjournalist, og som blandt andet laver en podcast, der hedder Kuffert & kørehandsker.
Undervejs på turen nævner Henrik, at man på sin vis kunne mistænke Citroën for at indtage et ledigt standpunkt i markedet. For mens alle andre jagter dynamik, respons og skarpe køreegenskaber, er der meget få, der går efter rendyrket komfort.
SE OGSÅ: Kia Stonic og Citroën C3 Aircross krydser klinger
Men det er altså ikke noget, der er grebet ud af den blå luft. For Citroën har en lang historie med komfortable biler! Jeg har selv været ejer af en Citroën C5, som absolut også hører til i den mest bløde ende af skalaen, så på en måde går Citroën med C5 Aircross tilbage til noget af det, der har fungeret godt tidligere, og de gør det entydigt med succes.
Også lillebror C3 Aircross er for den sags skyld vokset på mig. Det er ikke fordi, jeg synes den er køn eller lækker, men den har noget charme, komfort og nogle praktiske egenskaber, som er uvurderlige for en almindelig forstadsfamilie.
SE OGSÅ: Esben og Anders er onde ved en Citroën C3 Aircross
Og hvor en VW Golf designmæssigt skal gøre flest mulige tilfredse, er det helt tydeligt ikke missionen hos Citroën, hvor designet uden tvivl skiller vandene. Og det har tilsyneladende givet pote. For de har godt nok haft nogle svære år, men nu er væksten hos franskmændene altså til at tage at føle på.
Hele modelprogrammet er nyt. Kun C1 kører uændret videre. Og her er Citroën C5 Aircross kronen på værket. Det er nemlig slut med både C5 og MPV’en C4 Picasso, så nu skal C5 Aircross sammen med C4 Cactus overtage stafetten og dække hullerne i modelprogrammet.
Jeg har som udgangspunkt masser af ros til overs for den nye affjedring. Men har ungerne tendens til køresyge, kan du roligt tømme hylderne for plastikposer i dit lokale supermarked, for Citroën C5 Aircross er med sine uhyre bløde bevægelser næppe en bil, der kommer til at kurere den køresyge.
Og så er der infotainmentsystemet. Der er meget få fysiske knapper. Det bidrager til et moderne udtryk, men de mange funktioner i den centrale skærm fungerer ikke så smidigt, som man kunne ønske sig.
Responsen er sløv som bare pokker, og opløsningen minder om et Garmin-navigationssystem fra slutningen af 90’erne. Det kan synes harmløst, men når du er vant til en brugergrænseflade fra din telefon og tablet, som både leverer hastighed og opløsning i stadig bedre kvalitet, så kommer infotainmentsystemet godt nok til at virke forældet.
LÆS OGSÅ: Miljøborgmester: Bilisterne kommer for hurtigt igennem morgentrafikken
Det er desværre ikke kun hos Citroën, det er et problem. Kvaliteten på tværs af bilproducenter er ikke så imponerende, og det er altså uforståeligt, når det efterhånden er mere end en håndfuld år siden, at Tesla lancerede Model S med en kæmpe skærm i lækker opløsning med navigation baseret på Google Maps og mulighed for at have flere funktioner i spil på skærmen på én gang. Her er der altså stadig plads til forbedring.
Plads og praktik. Citroën C5 Aircross byder på 580 liter i bagagerummet. Ja, men hvor meget er det? Meget. Særligt i den her klasse. Ja, faktisk er det en håndbagage-kuffert mere end den rummelige C4 Picasso, hvilket gør bagagerummet i C5 Aircross til det største i klasen.
Og bagsædet er ikke ét bagsæde. Det er bagsæder, for det udgøres af tre enkeltstole, som kan justeres i dybde og vinkel. Så har du ikke brug for den store benplads, kan du skyde sæderne frem, og så frigør du 200 liter mere i bagagerummet, end når sæderne er kørt tilbage.
Citroën har altså lavet en bil, som er fransk i sit udtryk, meget komfortabel og særdeles praktisk.
De helt nøjagtige priser kender vi ikke endnu, men da udgangspunktet som regel er, at Citroën-modellerne skal være en anelse billigere end søsterbilerne hos Peugeot, er det ikke utænkeligt, at bilen lanceres med en pris omkring 270.000 kroner, og at kampagne-priserne på bilen dermed kommer til at lægge sig i underkanten af det prisleje, vi i forvejen kender på Peugeot 3008.
Basismodellen er udstyret med en 1,2-liters benzinmotor med 130 hestekræfter eller en 1,5-liters dieselmotor med samme antal heste.
Benzin:
– 130hk med 6-trins manuel gearkasse
– 180hk med 8-trins automatgear
Diesel:
– 130hk med 6-trins manuel gearkasse
– 130hk med 8-trins automatgear
– 180hk med 8-trins automatgear
Bilen lanceres i løbet af foråret 2019, men i slutningen af 2019 bliver den nye C5 Aircross også den første Citroën, der kommer med en plug-in hybrid (PHEV) drivlinje med en rækkevidde på 60 km i ZEV mode.
Alle bilerne har forhjulstræk. I det relativt rå terræn i de marrokanske bjergveje kunne man sagtens ønske sig firehjulstræk, for den imponerende affjedring frister føreren til at bevæge sig langt væk fra alfarvej. Men det er svært at klandre franskmændene for kun at lave bilen med træk på to hjul, for i praksis er det rigeligt til at begå sig både inden- og udenfor asfaltens hvide striber.
Grip Control fås for omkring 6.000 kroner ekstra. Her justeres bilens ESP-system, så du kan komme gennem de fleste udfordringer, du møder i hverdagen. Det har vi tidligere prøvet i C3 Aircross, hvor det virkelig blev sat på prøve. Der oplevedes det som meget velfungerende. Du kan se en video af testen her.
På turen i Marokko kørte jeg sammen med Henrik Dreboldt, som nogle af jer måske kender fra spalterne i Berlingske. Her havde jeg fornøjelsen af at medvirke i et afsnit af Henriks podcast-serie ”Kuffert og kørehandsker”, hvor vi blandt andet vender oplevelsen af Citroën C5 Aircross. Du kan høre den 45 minutter lange podcast lige her:
Listen to “Fransk SUV-komfortbombe til skarp pris – Citroën C5 Aircross med Esben Skrumsager fra Bilbasen” on Spreaker.1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.