Første tur: Kia EV6 er – stadig – blandt de bedste
Kia EV6 er efter tre års tid på markedet klar med en grundig opdatering med længere rækkevidde. Vi kører den opdaterede elbil, og den er – stadig – imponerende.
Af: Morten Bek / d. 30. januar 2021
Audi Q7 fra 1.075.000 kr., BMW X5 fra 1.080.000 kr., Range Rover Sport fra 1.420.000 kr., Volvo XC90 fra 1.070.000 kr., Volkswagen Touareg fra 995.000 kr. Kun en af de store luksus-SUV’er sniger sig – lige akkurat (og kun uden metallak) – under et syvcifret beløb. Så med mindre du kan køre den over firmaet (for du er vel chefen?), så tales vi bare ved om 2-4 år, når en af de store biler kommer til en mere appetitlig pris. Altså når den er brugt.
Eller du kan gå til Mercedes-Benz og købe den store GLE, som i funklende ny stand og uden en eneste kørt kilometer koster flere hundrede tusinde kroner mindre end konkurrenterne. Den er god nok. Den store SUV med prestige, power og pragt starter nemlig langt, langt under konkurrenterne – langt under millionen.
SE OGSÅ | Kan Berner lære at elske Mercedes-AMG GLE 53?
Den helt præcise pris er 792.097 kr. Jeg har tjekket og dobbelttjekket prisen, og den kommer hverken med forbehold for trykfejl eller forkerte beregninger. GLE 350 de med 320 hk, 0-100 km/t på 6,8 sekunder, 19” hjul og et infotainmentsystem med to kæmpe skærme, hver på 12,3”, kan blive din for under 800.000 kr.
Motor: R4, 1.950 cm, diesel + el
Ydelse: 320 hk
0-100 km/t: 6,8 sek.
Tophastighed: 210 km/t
Forbrug: 142,9 km/l
Rækkevidde på el: 98 km
Startpris: 792.097 kr.
Motor: R6, 2.925 cm, diesel
Ydelse: 330 hk
0-100 km/t: 5,7 sek.
Tophastighed: 245 km/t
Forbrug: 13,7 km/l
Startpris: 1.201.398 kr.
(GLE starter ved 792.097 kr.)
Hvem skulle have troet det? Mercedes-Benz med en prisbasker. Hemmeligheden, som egentlig ikke er en hemmelighed, er, at GLE 350 de er en plug-in hybrid med dieselmotor, usædvanlig lang rækkevidde på en opladning og, ikke mindst, en CO2-udledning, som på papiret er 18 gram for hver 100 km. Ikke 180 gram, men 18 gram. Det tal må give julelys i øjnene på politikerne, som har arbejdet sig frem til de seneste ændringer i registreringsafgifterne. For os andre giver det en meget stor bil til ikke så mange penge.
LÆS OGSÅ | Land Rover Defender – mere Discovery end Defender
Jeg tester GLE 350 de, og for sammenligningens skyld tester jeg også den 10 hk kraftigere GLE 400 d. Den har 330 hk, men så skal du også af med 1.200.000 kr.; den har nemlig ingen indgang til ladekabel.
Det er ikke kun en besparelse på mere end 400.000 kr., hvis valget falder på GLE som plug-in hybrid, for på alt ekstraudstyr er der også store besparelser at hente. Ekstraudstyret er også på den lave afgift, så mens du betaler 20.500 kr. for metallak til GLE 400 d, så kan du nøjes med 13.700 kr. til GLE 350 de. Nappalæder koster 34.000 kr. i stedet for 51.000 kr., og AMG-behandlingen af eksteriør og interiør koster 44.000 kr. i stedet for 65.000 kr.
SE OGSÅ | Fuldfed Ford med 457 hk koster over 1 million kroner
Standardudstyr har de to GLE-varianter i pæne mængder, og der er stort set ingen forskel. Intet er pillet ud for at GLE 350 de kan ramme en pris på under 800.000 kr. Navigation, indtræk i det ekstremt holdbare Artico-kunstlæder, LED-forlygter, el-betjent bagklap og så meget, meget andet koster ikke ekstra.
Det lyder rigtig godt, når en plug-in hybrid har en rækkevidde på 60-75 km på el på en opladning. For at det skal være usædvanligt, skal vi længere op, og GLE 350 de har en rækkevidde som snuser til de magiske 100 km. Efter WLTP-normen er tallet 90-99 km, og det får mig til at rynke brynene og spørge, hvordan Volvo med XC90 T8 Recharge stadig kan være bekendt at levere 46-49 km på en opladning…
LÆS OGSÅ | TEST: BMW X3 30e er en fed PHEV, men pris og forbrug trækker ned
Batteriet i GLE 350 de er så stort, at det i kWh er meget tæt på batteriet i fuldelektriske biler som Honda E og VW e-Up. 31,2 kWh rummer cellerne, så rækkevidden skal også være derefter. En enkelt bemærkning til rækkevidden: Vælger du at pynte bilen med AMG-trim, som blandt andet kommer med andre dæk, så falder rækkevidden (på papiret) helt automatisk til cirka 80 km. Og sådan er testbilen desværre skruet sammen, så uden AMG kan bilen sandsynligvis tilbagelægge flere elektriske kilometer end de 60-70 stykker, jeg kan opnå med AMG-trim.
Indtil nu har jeg været stille omkring GLE 400 d. Hvorfor da også tale om samme model med bare 10 hk mere, som koster svimlende 400.000 kr. mere?
LÆS OGSÅ | TÜV-rapport 2021: Her er de brugte biler, der har færrest fejl til syn
Fordi den har en 6-cylindret dieselmotor på 3 liter med cylindrene stående på række, som ikke skal bruge hjælp fra elektrificering for at skyde hele 700 Nm til de fire trækkende hjul. De seks cylindre skaber en klar og lækker, tung og rar lyd, og skal jeg hive 0-100-tiden frem, så er den 5,7 sekunder. En magtfuld og stort set fuldendt dieselmotor, hvor forbruget aldrig løber løbsk. Kun i tilfælde af for mange tåbelige forsøg på at nå 0-100 km/t på 5,7 sekunder, selvfølgelig.
Plug-in-hybriden GLE 350 de har ikke en chance mod 400 d når det gælder motorens karakter, lyd og overskud. Men den har sit elektriske våben i skuffen. En elmotor med 136 hk, som sammen med den 4-cylindrede 2-liters dieselmotor med 194 hk kan samle de samme 700 Nm sammen som 3-liters motoren i 400 d.
LÆS OGSÅ | TEST: GLS er den største SUV fra Mercedes-Benz
Når batteriet er så stort, så er muligheden for elektrisk kørsel meget større, meget oftere, end hvis valget falder på for eksempel Volvo XC90 som plug-in hybrid. Og så har drivlinjen i GLE rigelige kræfter. 320 hk og 700 Nm er alligevel højere, end hvad jeg ville gætte på uden at kende noget til fakta. Men til 800.000 kr., så vælger jeg helt at lade være med at brokke mig.
Mercedes-Benz bygger GLE i USA og har altid gjort det. Designet er hele vejen igennem, ude og inde, storladent og voldsomt, så GLE ikke skal komme til at se for lille ud med en Peterbilt-lastbil til den ene side på motorvejen og en Lincoln Navigator på den anden side. Jeg synes, der har været mere elegante generationer af GLE, men for at være helt ærlig, så bugner denne klasse af store SUV’er ikke af skønheder.
LÆS OGSÅ | Den elektriske SUV VW ID.4 er snart i Danmark
Interiøret er som en balsal, med plads til alle (syv sæder er en mulighed i GLE 400 d til 55.000 kr., men ikke i GLE 350 de pga. PHEV-drivlinjen). Med de to store skærme til infotainmentsystem, instrumentering og meget andet er det som at kigge direkte ind i en mur, hvis man ikke rager meget op i forsæderne. MBUX-infotainment/-styresystemet er omfattende og har uendeligt mange indgange og genveje. Mindre kunne være mere, men der er også mange, mange funktioner som må have gjort det svært at gøre det mindre kompliceret.
GLE er en stor bil, for de fleste en voldsom bil, og i køreegenskaberne skjuler den intet af sin fylde. Den fås med en avanceret luftaffjedring, E-Active Body Control (150.000 kr. til GLE 400 d, men ikke til GLE 350 de), så GLE blandt andet krænger aktivt – den lægger sig, som en motorcykel, ned i den ene side i sving. Jeg har prøvet det ved præsentationen, og mens det har en tydelig effekt, så vil GLE altid være en massiv og tung bil, som fylder meget og føles stor i svingene.
SE OGSÅ | Den hævede Mercedes-Benz E-Klasse er som et flyvende tæppe
Med standardundervogn og AMG-trim med store hjul er komforten i GLE 350 de desværre slet ikke så god, som jeg forventer af en luksus-SUV. Slet ikke en fra Mercedes-Benz. Så fingrene væk fra AMG-pakker og hjul på 20-22” på GLE med standardundervogn. 19” hjul ser måske ikke ud af meget, men når GLE alligevel har stilfærdige og neutrale køreegenskaber, ser jeg ingen grund til, at man skal udfordre komforten.
Af de to GLE-modeller vælger jeg med hjertet GLE 400 d. En klart mere magtfuld motor, mere luksuriøs oplevelse og altid 700 Nm til rådighed – helt uden at lade op. Men GLE 350 de er også kraftig, og så kan den lades op til ret mange kilometer på strøm og koster så relativt lidt, at der slet ikke er tvivl om, at det er den af de to GLE-varianter, man skal vælge.
Kia EV6 er efter tre års tid på markedet klar med en grundig opdatering med længere rækkevidde. Vi kører den opdaterede elbil, og den er – stadig – imponerende.
Priserne på den kompakte elektriske Alfa Romeo Junior er endelig på plads. Den kommer med 156 hestekræfter, rækkevidde op til 410 kilometer og priser fra 249.990 kr.
Den danske Renault-importør skærer op til 50.000 kr. af sin nye elbil, så den nu fås fra 269.990 kr. Megane E-Tech Electric nedsættes med 30.000 kr.
Med lavere udstyrsniveau, mindre batteri og prissænkninger er der gode nyheder i hele EV9-modelprogrammet. Den veludstyrede basismodel med 443 kilometer rækkevidde koster 449.999 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.