Test: Lille batteri giver god mening i lækker Nissan Ariya
Den nye elbil fra Nissan fås med to batteristørrelser – 63 eller 87 kWh. Vi tester Ariya med det lille batteri, og både pris og rækkevidde giver god mening.
Konkurrencen i klassen for elektrificerede crossovers omkring 400.000 kr. er lige nu større end i nogen anden bilklasse. På en eller anden måde, og jeg ved ikke hvordan, er det lykkedes for rigtig mange bilproducenter, bevidst eller ubevidst, at sætte stærkt ind i netop den klasse.
Og det er slet ikke så underligt. Der er god plads til batteri og en eller flere elmotorer, og en mellemstor crossover er i forvejen et varmt emne hos uendeligt mange bilkøbere verden over. De bruger gerne penge på en bil i den klasse – og som man tydeligt kan se på danskernes vaner for at købe nye biler, køber de også meget gerne elektrificerede versioner.
Der er for mange biler i klassen til, at det giver mening at remse dem op. Men der er nogle af de “ældre” modeller med bare et par år på markedet – Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E og VW ID.4 – og så er der de helt nye i klassen, Toyota BZ4X og Nissan Ariya.
Nissan viste Ariya frem for mere end 2 år siden, men først nu kommer den på markedet. Er den japanske elbil allerede forældet, eller har Nissan brugt tiden og mange års erfaring med Leaf til at holde den frisk? Jeg finder ud af det, når jeg her tester Ariya med basisbatteriet på 63 kWh og frontmonteret elmotor med 214 hk.
Prisen taler for batteriet på 63 kWh…
Med de seneste stigninger indeholdt i prisen starter Ariya nu ved 402.000 kr. Det er en pris, som ligger på niveau med stort set alle konkurrenter, og i Ariya giver det en batteripakke på 63 kWh og en rækkevidde på op til 403 kilometer.
Det er meget fristende at kigge længere ned af prislisten, til man kommer til den store batteripakke. Med 87 kWh og 238 hk kommer man ikke bare et par gange mere til supermarkedet, men op til 120 kilometer længere. 533 kilometer på en opladning giver flere muligheder på langturen. Mere ro i sindet.
Men det er også mindst 45.000 kr., der skal lægges for den øgede rækkevidde. Mindst, fordi merprisen kun gælder basisudgaven Advance. Vil man have den virkelig veludstyrede Evolve-variant, koster det store batteri pludselig en merpris på næsten 62.000 kr.
Skal man have den helt store Ariya-fest, fås den med firehjulstræk og 301 hk til cirka 480.000 kr. I forhold til konkurrenter som Hyundai Ioniq 5 AWD med 325 hk og Skoda Enyaq Coupé RS med 299 hk er det en fuldt konkurrencedygtig pris.
Uden at vide, om 19″ fælge giver en bedre affjedring, er det svært at sige, at man ikke skal tilkøbe testbilens 20″ til 12.800 kr. Men det er forsøget værd
… og det gør rækkevidden også
Konkurrenter som ID.4 og BZ4X på samme prisniveau som den billigste Ariya giver en rækkevidde på 513-531 kilometer. Ved siden at det, mangler Ariya mere end 25 procent rækkevidde.
Der er bare lige nogle detaljer, man ikke må glemme i det regnestykke; hvor Toyota kun har en batterimulighed på 71,4 kWh i BZ4X, som i basismodellen klarer op til 513 kilometer, så falder rækkevidden drastisk og ned til 416 kilometer, jo mere udstyr og jo større hjul, BZ4X får. I Ariya kan man trods alt kompensere og vælge et større batteri.
Min klare oplevelse i forhold til en konkurrent som VW ID.4 er også, at Ariya 63 kWh bruger mindre energi. Bilen er altså mere effektiv og får lidt mere ud af sin batterikapacitet. Det er svært at nå 400 kilometer på en opladning i ID.4, men det vil ikke være svært at komme over 300 kilometer på en opladning i Ariya 63 kWh. Jeg har typisk set forbrug i ID.4 og ID.5 omkring 20-21 kWh for hver 100 kilometer. I den testede Ariya ligger det på 17-19 kWh.
Det er en bonus, at Ariya som standard har en indbygget lader på 22 kW, hvor normen er 11 kW. Det er ikke sikkert, man lige nu kan udnytte det med sin hjemmelader, men det kan give en forskel andre steder.
Nissan slår flere af konkurrenterne på materialekvalitet og funktionalitet. Kabinen er meget rummelig, mens det kamerabaserede bakspejl kræver tilvænning (det kan slås fra og bruges som almindeligt bakspejl)
Indretning og udstyr imponerer til prisen
Jeg har allerede snakket udstyrsniveauer, men der er en rigtig god grund til, jeg nu kommer forbi emnet igen. Her i testen kører jeg en basisudgave, Ariya 63 kWh Advance, som er krydret med en Tech-pakke med Bose-lydanlæg, head-up display direkte i forruden og kamerabaseret bakspejl. Det bliver til 402.000 kr. plus 24.000 kr. For Tech-pakken og 12.800 kr. for 20” fælge som erstatning for 19”. Samlet pris 438.800 kr.
Head-up displayet er en vægtig grund til at tage Tech-pakken, og for mig er Bose-anlægget virkelig en bonus. Der er bare god grund til ikke at vælge basispakken Advance og Tech-pakken, og det er Evolve-versionen.
Med basisbatteriet koster Ariya Evolve kun 34.000 kr. mere end Ariya Advance, og Evolve er et overflødighedshorn. Ikke bare med Bose, head-up display og kamerabaseret bakspejl, men også panoramasoltag, adaptive forlygter, el-sidespejle med hukommelse, nøglefri betjening med hukommelse for flere førere, el-justerbart rat, varme i bagsæderne, el-betjent midterkonsol og ventilation i de 8-vejs el-justerbare forsæder er bare et udpluk.
Ariya er bygget på samme platform som Renault Megane E-Tech Electric, men de har forskellige batteristørrelser og motorydelser
Et grundlæggende lækkert interiør
Selv den testede basisversion har meget standardudstyr, så man ikke må leve uden nøglefri betjening, varme i rattet, navigation, store skærme, el-betjent bagklap og læssevis af sikkerhedsudstyr. Den viser også, hvor lækkert et interiør Nissan nu er i stand til at lave.
Smagfulde farver og toner, træpaneler med laserudskæringer til touch-knapper, læder i blødeste kvalitet på rattet og tilsyneladende meget høj samlekvalitet. I forhold til den kun lidt dyrere Evolve mangler jeg flere justeringsmuligheder af forsæderne, soltaget og udvidet stemningsbelysning (der er lys, men det primære kommer ud af et gitter under midterkonsollen, som ligner en lille kamin).
Infotainmentsystemets store touchscreen har en lidt tåget eller grynet opløsning, og adgangen til sædevarme og ratvarme går gennem skærmen på meget, meget lille punkt på skærmen – eller via den separate klimamenu. Det er ikke optimalt, men som materialekvaliteten og designet er Ariya langt bedre end ID.4.
Bagagerummet er langt, men ikke så dybt, men bunden gemmer på ekstra rum, og fordi bunden er delt, kan man vælge at bruge den ene halvdel som en “mur”, der sættes op, så ting ikke flytter sig rundt. Under motorhjelmen får man ikke noget ud af at kigge: Ariya har forhjulstræk og elmotoren foran, så ingen mulighed for opbevaring ude foran.
Pladsen i kabinen er intet mindre end fremragende. Intet unikt for klassen med god plads, men ikke alle konkurrenter har så luftige kabiner med så godt lysindfald.
Et af kritikpunkterne i indretningen er det store armlæn i midten. I Advance kan det ikke rykkes, mens det i Evolve-versionen kan rykkes elektrisk frem og tilbage. Uanset, så sidder det meget højere end armlænene i dørene
Drop de store fælge
Med elmotorens effekt på 214 hk og 300 Nm på forhjulene kan Ariya 63 kWh både rykke lidt i rattet og lave hjulspind, når jeg lukker op for den fulde effekt. Det er i begge tilfælde i mild grad, men det skaber en lille ubalance, som ikke findes i baghjulstrækkere som Kia EV6 og Skoda Enyaq.
Ariya med 214 hk er til gengæld både stærkere og lettere end ID.4 med 204 hk og batteri på 77 kWh, så den flytter sig også hurtigere. 0-100 km/t gør den på 7,5 sekunder mod ID.4’erens 8,5 sekunder. Lige det tal er uden betydning, men det kan oversættes til lidt mere overskud også i mellemaccelerationer på landevejen.
Ariya er en virkelig støjsvag bil, og på motorvejen ligger den i fin balance. Lavt støjniveau og ustressede køreegenskaber er gode salgsargumenter i min bog. Styretøjet er mere direkte end i ID.4, og Ariya føles generelt endnu lettere, end forskellen på cirka 80 kilo lægger op til.
På et punkt, som for mig er vigtigt, taber Ariya point. Afstemning og balance i undervognen. Det hele spiller fint, når motorvejen og landevejen er uden små ujævnheder, samlinger og forskydninger. På mindre landeveje, hvor der både er ujævnheder, små bump i asfalten og andet godt, er Ariya ikke god nok. De fire hjul arbejder ikke godt nok sammen, og underlaget forplanter sig og laver vertikale, skarpe bevægelser, som er virkelig trættende.
Jeg sætter min lid til, at det hjælper bare lidt, måske en del, hvis man holder sig fra at give Ariya de 20” hjul, som testbilen har. Spar 12.800 kr. og bevar størrelse 19”.
Affjedringen kræver altså mere arbejde, men det meste andet i Ariya overbeviser og gør, at den nye elbil fra Nissan er anbefalelsesværdig. Ariya kommer sent, men den er alt andet end forældet.
SPECIFIKATIONER
Nissan Ariya 63 kWh Advance (med Tech Pack)
Motor: Elmotor (foran) Ydelse: 214 hk/300 Nm 0-100 km/t: 7,5 sekunder Tophastighed: 160 km/t Forbrug: 17,6 kWh/100 kilometer Batterikapacitet: 66 kWh (63 kWh anvendelig) Rækkevidde: 403 kilometer Ladekapacitet: 130 kW Mål (L/B/H): 460/185/166 cm Køreklar vægt: 1.980 kilo Bagagerumsvolumen: 455 liter
Pris: 402.000 kr. + 24.000 kr. (Ariya fås fra 402.000 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Under opdatering Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.