Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
Hybridbiler. Den ofte udskældte kombination af vrælende benzinmotor og summende elmotor. Mange hadefulde ord er sagt om hybriderne, men de mange mennesker som rent faktisk kører i hybriderne til daglig, og har gjort det i mange år, ved, at de har fat i den lange ende.
Mens plug-in hybriderne er intet andet end en skattebetalt genvej til stærke biler, som slæber rundt på unødig teknologi og – for det meste – forunderligt ringe elektrisk rækkevidde, og elbilerne stadig kæmper med rækkevidden og lademulighederne, er hybriderne til at stole på.
LÆS OGSÅ | Første tur: Praktik og økonomi er nøgleord i Toyota Corolla Cross
I det lukkede kredsløb, som man som chauffør ikke kan pille ved, arbejder hybridsystemet akkurat og nøjsomt. Det giver et lavt forbrug. Det er hybridkøreglæde for rigtig mange danskere. Primært de mange tusinde kunder, som har købt en hybridbil hos Toyota.
Nu kan de mange kunder så overveje, om de skal skifte til en ny hybridbil med det nyeste hybridsystem fra Toyota. Den nye Corolla Cross Hybrid kommer med 5. generation af Hybrid Synergy Drive-hybridsystemet, Dynamic Force Hybrid, og den har både flere kræfter og lavere forbrug.
Så sandt, så sandt. Corolla Cross-logoet finder man ikke på bagsmækken, men højt oppe og næsten skjult i toppen af den store D-stolpe. Corolla Cross skal først og fremmest være en Corolla, som millioner og atter millioner af biler før den, men på en ny måde.
LÆS OGSÅ | Test: Toyota BZ4X falder til jorden med et brag
Egentlig undrer det mig, at Toyota først nu finder ud af, at Corolla-navnet kan bruges til mere end en klassisk hatchback eller stationcar. Det er et navn, alle kender, og fordi sådan en hatchback eller stationcar åbenbart er kommet til at virke gammeldags, giver det mening at døbe en ny crossover noget med Corolla.
Det er det samme som at have indbygget driftsgaranti og fornuft fra første kilometer. Og det er der rigtig, rigtig mange mennesker, der instinktivt (og i kraft af snusfornuft) sætter stor pris på.
Hvis man kender sin vej gennem Toyota-modelprogrammet, vil man vide, at Corolla Cross er omgivet af crossovere. Den lille Yaris Cross, den kompakte C-HR og den mellemstore RAV4. Hvordan skal der være plads til endnu en?
På en meget simpel baggrund. Yaris Cross er ganske lille og ikke rummelig, og den lyder lige så anstrengende, som alle hybrid-hadere går og forestiller sig, at hybrider lyder. C-HR, derimod, er en rigtig fin, speciel og stilig bil, men den kan virke lidt for speciel – og ingen forælder, som bare holder lidt af sit barn, vil sætte det på bagsædet af C-HR; det er nemlig umuligt for børn at se ud fra “hulen”, der er bagsædet.
LÆS OGSÅ | Stærke priser på Toyota Corolla Cross Hybrid med 197 hk
Og så er der RAV4. Populær og robust. Men også stor. Og også rigtig dyr. Som hybrid med 218 hk eller plug-in hybrid, som er det eneste, danskerne vil have (alternativet er en 2-liters benzinmotor med 175 hk), kan den billigste RAV4 ikke tvinges under 513.000 kr. Corolla Cross Hybrid med 197 hk, som jo nærmest er 218 hk, kan Toyota sælge for 365.000 kr.
Det giver samlet set plads til endnu en hybrid-crossover fra Toyota. Mindre radikalt design end C-HR, mere rummelig og meget stærkere end Yaris Cross – og så lige 150.000 kr. billigere end RAV4.
Med Corolla Cross har Toyota en crossover, som ligger meget, meget tæt på Nissan Qashqai størrelse. Få centimeter skiller de to i længden, og i bredde og højde er det nærmere millimeter. Hverken den ene eller den anden japanske bil har rigtig meget plads på bagsædet eller i bagagerummet, men hovedsagen er, at der kan være to voksne eller to autostole på bagsædet, uden at det giver anledning til problemer.
I forhold til C-HR er udsynet i Corolla Cross i en helt anden liga, så også børn vil kunne kigge ud af vinduerne i bilen. Men en spændende indretning med et design, hvor der er kælet for detaljerne, er C-HR den eneste af de to biler fra Toyota, der har.
LÆS OGSÅ | Ny Toyota C-HR kommer som plug-in hybrid
Corolla Cross er en verdensbil med stort V. Den produceres i hele otte lande (danske biler kommer fra Japan), blandt andet Sydafrika, Malaysia og USA, men helt ny er den kun for europæiske kunder. Corolla Cross havde premiere i Thailand i 2020, og både fordi der er gået to et halvt år siden, og fordi bilen skal falde i så vidt forskellige landes smag, er interiøret sterilt og uinteressant. Men funktionelt, det er det.
Der er store, gammeldags trykknapper til og sædevarmen, og tankdækslet åbnes ved at hive i et lille mekanisk greb i bunden ved fordøren. Klimaanlægget kunne ikke være nemmere at betjene, og selv den fulddigitale instrumentering, som er ny hos Toyota, er lige til at gå til. Selv den nye generation infotainment, som kommer i Corolla med faceliftet, er klasser bedre, end det Toyota har leveret før.
LÆS OGSÅ | Toyota Prius som du aldrig har set den før
Kabinen og designet kan jeg på ingen måde kalde lækkert. Funktionalitet og robusthed har fået al opmærksomheden, og som forventet uden mislyde og skæve paneler. Det er der også en luksus i, for det giver et indtryk af, at alt vil holde i flere årtier.
At køre Corolla Cross Hybrid er som at mødes med en gammel ven. Jeg ved, at det hele bare går nemt og smidigt, og det er som om, jeg på forhånd ved, at det bliver rart og behageligt.
Jeg vil ikke kalde køreegenskaberne et højdepunkt for bilen, men så alligevel. Affjedringen er så god som den, man finder i den nyeste Nissan Qashqai, og det skal opfattes som stor ros. Den er smidig, uden trælse bevægelser og stabil. Styretøjet det samme. Det er neutralt, og det arbejder roligt i alle situationer. Er det noget særligt? Slet ikke. Det er let og kan føles lidt diffust, men det passer til Corolla Cross.
LÆS OGSÅ | Toyota BZ3 går op mod Tesla Model 3
Det nye hybridsystem kommer med lidt flere kræfter end det hidtidige, som C-HR kører rundt med. Forvent på ingen måde at blive skudt tilbage i sædet, fordi Corolla Cross har 13 hk mere end C-HR med tilsvarende hybridsystem. Det handler mere om øget effektivitet.
Et nyt og kraftigere batteri skal give endnu mere strøm til systemet, og med 152 hk alene fra benzinmotoren, er der så godt som aldrig grund til at tæske motoren. Den trinløse CVT-gearkasse kan stadig hyle motoren ud af det, men det sker meget kortvarigt, hvis man kører helt normalt.
LÆS OGSÅ | Toyota holder hånden under dit billån
På den længste tur, jeg tager i Corolla Cross, på en masse forskellige veje fra Aarhus til Vejle og retur, hvor temperaturen svinger mellem minus 6 og minus 9 grader, samler batteriet kræfter nok til rigtig meget elektrisk kørsel. Forbruget med primært by- og landevejskørsel ligger omkring 17 km/l.
Corolla Cross 2,0 Hybrid kan man, som jeg allerede nævnte tidligere i artiklen, få til 364.990 kr. Det er Active-versionen, som kommer med så meget udstyr, at mere næsten ikke behøves: LED-lygter, 18” alufælge, digital instrumentering, 10,5” touchscreen, navigation, bakkamera, varme i rat og forsæder og adaptiv fartpilot.
Men det er da fristende at betale 20.000 kr. mere for Corolla Cross Style, så nøglefri betjening, tagræling, 18” alufælge, trådløs smartphoneopladning og et par småting sniger sig ind. Style-udstyret kan udvides med en Comfort-pakke, som testbilen er udstyret med, til yderligere 20.000 kr. El-betjent bagklap, automatisk nødbremse ved bakning og blind vinkel-system udgør pakken, som efter min mening virker mindre attraktiv.
LÆS OGSÅ | Test: Fortidsminder i Toyota 4Runner
Hvis man er villig til at betale RAV4-penge for Corolla Cross, skal man vælge Elegant-versionen, tilkøbe Luxury-pakken og så krydse firehjulstræk af, når man køber. Så står der 495.000 kr. på slutsedlen, og man har JBL-lydanlæg, læder på sæderne, panoramasoltag og meget andet i sin Corolla Cross. Men bilen vil være den samme, og kabinen vil stadig være mere funktionel end funklende.
Hvis 364.990 kr. og 197 hk virker i overkanten, har Toyota snart løsningen. Inden sommerferien kommer Corolla Cross 1,8 Hybrid med 140 hk. Det er muligt, den vil starte med et mere simpelt udstyrsniveau en 2,0 Hybrid, så den billigste Corolla Cross kan potentielt blive markant billigere, end den er nu.
Den første grund til at købe Corolla Cross Hybrid er effektiviteten. Forbruget er lavt, og det er det, uden at man kører rundt i en bil, der føles anstrengt. Grund nummer to er udstyr for pengene. Der giver bilen rigtig meget. Grund nummer tre er affjedringskomforten, som er lige i øjet.
LÆS OGSÅ | Lidt nyt er godt nyt i Toyota RAV4
En god grund til ikke at købe den nye Corolla Cross er, at bagsædet mangler lidt, når det kommer til rummelighed. Der er fin højde, men der mangler plads til lange ben. I kabinen finder jeg grund nummer to: Indretning og design har et gammeldags udtryk, hvor funktionalitet har taget magten. I en Qashqai er materialerne i en anden liga, og der er kælet for mere end holdbarheden.
Sidst, men ikke mindst, så skal man holde sig fra Corolla Cross Hybrid, hvis man elsker hurtige biler med skarpe køreegenskaber. En hybrid handler om noget helt, helt andet.
SPECIFIKATIONER
Toyota Corolla Cross 2,0 Hybrid Style Comfort
Motor: R4, 1.987 cm3 + el
Ydelse: 197 hk/190 + 206 Nm
0-100 km/t: 7,6 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 18,9-19,6 km/l
CO2-udledning: 114-121 gram/km
Mål (L/B/H): 446/183/162 cm
Køreklar vægt: 1.435 kilo
Trækvægt: 750 kilo
Bagagerumsvolumen: 436-1.359 liter
Pris: 404.990 kr. (Corolla Cross fås fra 364.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 4.995/14.995 kr. (Corolla Cross fås fra 4.695/14.995 kr.)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
*Privatleasingprisen gælder Style-versionen. Comfort-pakke med bl.a. el-betjent bagklap og blind vinkel-system koster ekstra
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.