april 21, 2024

Test: Volvo EC40 skal vælges med stort batteri og én elmotor

Hvis du har kig på Volvo EC40, er varianten kaldet Single Motor Extended Range den eneste rigtige, og du kan læse hvorfor lige her.

TEKST & FOTO Simon Hallenslev

Det er ikke længe siden, jeg var lidt hård i min anmeldelse Volvo C40 Twin Engine. Faktisk dømte jeg den helt ude. Ikke fordi det er en dårlig bil, men fordi den med et teknisk trylleslag blev overhalet indenom af sin egen slags, Single Motor Extended Range, da Volvo opdaterede modellen.

Træk på bagakslen, flere kræfter og lang rækkevidde gjorde Single Motor-varianten så meget mere attraktiv, at Twin Engine mistede sin mening – herunder særligt prismæssigt. Derfor er det selvfølgelig en Volvo C40 Single Motor Extended Range, der står til test denne gang. Jeg forklarer, hvorfor det er varianten, der er værd at vælge, samt hvorfor du måske er forvirret over navnet.

Er det C40 eller EC40, vi snakker om?

Bilen, jeg har testet, er en Volvo C40, men hvis du vil købe den i dag, hedder den EC40. Volvo har søgt at strømline deres modelnavne efter tilkomsten af elektriske modeller, så vi slipper for at kalde alt for ‘Recharge’, og kan nøjes med EC40 eller EX40.

Teknisk betyder det ingenting. En Volvo EC40 har ikke noget, som den testede C40 ikke har og vice versa Eller, det passer så alligevel heller ikke helt. Volvo EC40 har nemlig et nyt prisskilt i forruden. I forbindelse med navneskiftet blev der pillet lidt ved prisen. Så hvor Volvo C40 Single Motor Extended Range Plus før kostede 428.391 kr., så kan en tilsvarende Volvo EC40 nu købes for 406.000 kr.

Med det nye navn kom også en variant med mindre batteri samt lavere udstyrsniveau, der kaldes Single Motor Core, og som starter i 372.000 kr. Det er dog stadig den testede Single Motor Extended Range, der er værd at vælge. For at holde forvirringen på et minimum bruges det nye modelnavn, EC40, fra nu.

Den rigtige variant

Når der står over 400 hk på specifikationsarket, er det naturligt at forvente et minimum af sportslighed. En forventning, som EC40 Twin Engine ikke indfrier. EC40 er grundlæggende sat op til at være rolig og letkørt, hvilket ikke stemmer overens med en acceleration fra 0 til 100 km/t på 4,7 sekunder.

I Volvo C40 Single Motor Extended Range får man mere humane 252 hk og en acceleration fra 0 til 100 km/t på 7,3 sekunder. Det passer bedre til undervognen, der balancerer det komfortable med det kontante, og som fremstår ganske neutral.

I byen ved lave hastigheder opleves den til tider urolig, da små og skarpe ujævnheder ikke maskeres fuldstændigt. Det er prisen for et niveau af kontanthed, der betaler sig på landevejen, hvor EC40 viser gode takter med greb og beherskelse over bløde ujævnheder.

Styretøjet er lidt følelsesforladt og undervognen krænger, når svingene tages i frisk facon. Pointen her er, at det ikke er anderledes for de to motorvarianter, hvorfor man lige så godt kan vælge en EC40 med én elmotor.

Twin Engine-varianten kræver et højere udstyrsniveau, kaldet Ultra, og bliver derfor næsten 80.000 kr. dyrere end den testede Single Motor Extended Range. Det er mange penge for 2,6 sekunder i accelerationen. Særligt fordi fraværet af en elmotor på forakslen også betyder, at der er 30 km mere i rækkevidde sammenlignet med Twin Engine.

Hvad med den billige?

Der findes også en EC40 Single Motor – uden Extended Range. Den har et batteri på 70 kWh i stedet for 82 kWh, hvilket på papiret kun giver 100 km kortere rækkevidde. Her kan man fristes til at tro, at det er en fin handel med en besparelse på 34.000 kr. sammenlignet med Extended Range.

Den billige EC40 kan dog kun vælges med Core-udstyr, der har sine mangler. Foruden el-justerbare forsæder mangler EC40 Single Motor Core også assistentsystemer som adaptiv fartpilot og blind vinkel-assistent. Det gør Extended Range merprisen værd sammen med den længere rækkevidde.

Med et forbrug på 16,3 kWh pr. 100 km får man en rækkevidde på i alt 581 km i Volvo C40 Single Motor Extended Range. På kolde og blæsende dage, der præger mine testdage med bilen, skal man regne med 100-150 km mindre.

Volvo EC40 er til gengæld en af de få elbiler med selvindsigt, som udregner den faktiske rækkevidde efter forholdene. Derfor kan man regne med det kilometertal, der står i displayet, og det er et stort plus i min bog.

Større skærm, tak!

En ting, som hverken et nyt navn eller den rigtige variant kan redde, er skærmen i Volvo EC40. En skærm, der blev introduceret med XC90 i 2015, og som derfor naturligt er hægtet af de mere moderne skærme, der er på markedet i dag.

Styresystemet er udviklet af Google, hvilket betyder løbende opdateringer og mulighed for at hente alle sine yndlings-apps direkte til bilen. Skærmens opløsning er til gengæld præget af tidens tand, mens små ikoner og rodede undermenuer præger resten af oplevelsen. Det føles alt i alt noget bedaget.

Det er ærgerligt, fordi resten af kabinen har moderne skandinavisk kant. Sæderne er gode og materialevalget er bæredygtigt, alternativt og stadigvæk eksklusivt. Der er både gjort plads til lidt design og kolde aluminiumsdetaljer, uden at gå på kompromis med praktikaliteten, som Volvo er garant for med opbevaringsrum, holdere og kroge.

Volvo versus de andre

Det er efterhånden slået fast, at det er Volvo EC40 Single Motor Extended Range, man skal gå efter, hvis man vil have en EC40. Den opdaterede pris på 406.000 kr. placerer den tilmed en anelse billigere end BMW iX1 eDrive20 med 462 km i rækkevidde Audi Q4 E-Tron 45 med 530 km i rækkevidde, der begge starter i 420.000 kr.

Problemet med disse to konkurrenter er, at de begge er skarpere på system og modernitet. De føles begge tidssvarende i kabinen, hvor skærmen i EC40 ganske enkelt bliver en torn i øjet. Det gælder faktisk også instrumenteringsskærmen, der følger samme uddaterede form i EC40.

Er den slags moderniteter er sekundære bilkøbet, så kan Volvo EC40 ikke afskrives. Hvis det er tilfældet, betyder det også, at Tesla Model Y sikkert bliver for moderne, og det skal svenskeren her være glad for. Den nye Long Range RWD-variant har nemlig 600 km i rækkevidde, fås til 385.000 kr. og tværer EC40 ud på plads, standardudstyr og teknologi.


SPECIFIKATIONER

Volvo EC40 Single Motor Extended Range Plus

Motor: Elmotor (bagtil)
Ydelse: 252 hk/420 Nm
0-100 km/t: 7,3 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 16,3 kWh/100 kilometer
Batteristørrelse: 82 kWh
Ladekapacitet: 200 kW
Rækkevidde: 581 kilometer
Mål (L/B/H): 440/187/159 cm
Køreklar vægt: 2.095 kilo
Trækvægt: 1.500 kilo
Bagagerumsvolumen: 404 liter + 31 liter frunk

Pris: 406.000 kr. (EC40 fås fra 372.000 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 14.995/4.995 kr. (EC40 fås fra 4.795 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler

Del artikel:

Find brugte Volvo C40 til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS