Ny Renault Symbioz er en kompakt og rummelig hybridbil
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Af: Esben Skrumsager / d. 5. marts 2019
Det er sjældent, at en hilsen fra Motorstyrelsen bliver modtaget med glæde hos de danske bilejere. Men én gang skal jo som bekendt være den første. Og nu kan en række danske bilejere faktisk se frem til at få penge tilbage.
I den kommende tid vil Motorstyrelsen nemlig tage hul på arbejdet med at tilbagebetale penge, der er opkrævet som for høj registreringsafgift. Det skriver Bilbranchen i en nyhed til organisationens medlemmer.
SE OGSÅ | Video: Her er Danmarks dårligste dyt
Tilbagebetalingen sker, fordi man på europæisk plan har besluttet at skifte den hidtidige NEDC-norm ud med en ny måde at opgøre bilernes brændstofforbrug på. Den nye norm hedder WLTP, og da WLTP-testen er strengere end den gamle NEDC-test, betyder det, at brændstofforbruget ser dårligere ud, selvom det er de samme biler.
Dermed er afgifterne på de nye biler højere end en ældre model, der kører lige så langt på literen. Fra politisk side har man dog besluttet at neutralisere forskellen, så prisen er den samme, men i en mellemperiode har nogle bilejere betalt for meget, og det er dem, der nu bliver kompenseret.
Omfanget af tilbagebetalingerne er ikke offentliggjort, men det kan ifølge Bilbranchen gælde bilejere, der har købt en fabriksny bil efter den 1. september 2017.
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du skal have noget af din registreringsafgift retur, kan du taste dit registreringsnummer eller stelnummer ind herunder og tjekke bilen:
Søgefunktionen oplyser alene, hvorvidt et køretøj med et indtastet registreringsnummer eller stelnummer er på den liste med køretøjer, som Danske Bilimportører har videregivet til Motorstyrelsen over køretøjer, som ifølge beregningerne på indregistreringstidspunktet har betalt for meget afgift.
Størrelsen af den afgift, der eventuelt skal tilbagebetales, oplyses ikke, da den beregnes af Motorstyrelsen forud for tilbagebetalingen.
Tilbagebetaling sker til den, der har foretaget afgiftsberigtigelsen af køretøjet – det vil oftest være bilforhandleren eller leasingselskabet.
Bilforhandleren viderebetaler herefter til den køber, der i forbindelse med afgiftsberigtigelsen blev registreret som ejer af køretøjet. I nogle tilfælde kan bilforhandleren ved leveringen have kompenseret køberen, så køber har betalt den korrekte afgift, mens forhandleren har afholdt det for meget opkrævede afgiftsbeløb over for Motorstyrelsen. I så fald tilfalder det tilbagebetalte beløb bilforhandleren.
LÆS OGSÅ | Overblik: Så meget skal du betale i vægtafgift 2019
Er køretøjet leaset, tilfalder afgiftsbeløbet – med mindre andet er aftalt – leasingselskabet, der blev registreret som ejer af køretøjet i forbindelse med afgiftsberigtigelsen.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den er veldesignet, kører eftersigende formidabelt og så lyder V8-motoren bare himmelsk. Nu kan den blive din.
Chery er den største eksportør af biler fra Kina, og i efteråret forventer man at introducere elbilen Omoda 5 EV i Danmark. Planerne er dog langt fra på plads.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.