Jeg er ikke helt tabt bag en vogn, og jeg er derfor udmærket klar over, at benzin, vedligehold, forsikring og vægtafgift er en helt anden økonomisk liga, når man snakker brugte luksusbiler. Det skriver jeg for at komme alle dem i møde, som har lyst til at skrive det til mig i versaler på Bilbasens Facebook.
Det er dyrere at holde denne Ugens fund kørende, når man sammenligner med en skrabet Toyota Yaris til 150.000 kr., men det er også federe. Meget federe. Det er otte glubende cylindre på sug og 347 hk versus tre forkølede cylindre med turbo og 72 hk.
Så hvis nu du gør pasta med ketchup til din hofret og får en ny bedste ven, der tilfældigvis er en mekaniker, så kan du gøre livet sødere med denne Ugens fund for bare 149.900 kr. Det er en Mercedes CLK55 AMG, der sælges af EZ-Biler.
Mercedes CLK55 AMG
Motor: V8, benzin 5.439 ccm Ydelse: 347 hk / 510 Nm 0-100 km/t: 5,4 sek. Tophastighed: 250 km/t Forbrug: 8,4 km/l Vægt: 1.520 kg Mål (L/B/H): 457/172/137 cm Bagagerumsvolumen: 420 liter Nypris i ’00: Ca. 1.700.000 kr.
Med denne Ugens fund er det bilen og prisen, der bærer historien. Det er Erik fra EZ-Biler, jeg får fat i, og han medgiver straks, at der ikke er nogen stor historie bag Bilbasens billigste AMG. Det er en importbil, der kom til Danmark i 2010, og som har kørt hos den samme, danske ejer lige siden.
‘Spar’ over 2 mio. kr.
Med lidt kreativ matematik kan man sige, at du sparer over 2 mio. kr. på denne Ugens fund. Så du har faktisk slet ikke råd til at lade være. I 2000 kostede Mercedes CLK55 AMG 1,7 mio. kr., hvilket med inflation svarer til 2,3 mio. kr. i dag. Helt nøjagtigt er den derfor 2.150.100 kr. billigere end fra ny. Det er godt, jeg ikke er revisor.
Mercedes CLK var en nichesatsning tilbage i år 1997, som på en mellemstørrelse platform lånt fra Mercedes C-Klasse skulle tappe ind i et voksende marked for 2-dørs coupéer og cabrioleter. Hverdagsanvendelige blærerøvsbiler, kan man sige. Konkurrenterne var BMW 3-Serie, Audi A4 Cabriolet samt den mere eksotiske Maserati Coupé.
Mercedes CLK kunne fås i mange afskygninger, fra den billigste CLK200 med 134 hk, der kostede omkring 600.000 kr. og selvfølgelig denne Ugens fund, der var toppen af poppen til over 1,7 mio. kr. Det var mange penge, dengang som i dag, men det købte også et overflødighedshorn på udstyr og teknik.
Foruden den håndbyggede V8-motor på 5,4 liter, fik CLK55 AMG den samme 5-trins gearkasse som den 12-cylindrede Mercedes S-Klasse. Alene for at kunne håndtere V8-momentet. Selvom platformen var lånt fra en folkelig C-Klasse, blev undervogn og bremser bygget op specifikt til CLK55 AMG for at sikre en sportslig køreoplevelse.
På udstyrsfronten er denne Ugens fund komplet med 2-zonet klimaanlæg, elektrisk førersæde med hukommelse, soltag, parkeringssensorer og meget mere. Den slags moderne glæder må du undvære, hvis du køber en ny Toyota Yaris til samme pris.
Sindssygt sjælden
Mercedes CLK er produceret i omkring 650.000 eksemplarer, hvoraf omkring 55.000 eksemplarer blev solgt i Europa i modelår 2000 som denne Ugens fund. Det præcise produktionstal for CLK55 AMG er svært at opstøve, men det rygtes, at der kun er produceret et par tusind. Det er ikke mange, men det er ikke nok til at kalde den sindssygt sjælden.
Bilen, jeg tænker på, når jeg skriver sindssygt sjælden, er den hårdtpumpede racervariant, som Mercedes CLK55 AMG dannede grobund for. Det er selvfølgelig Mercedes CLK GTR. En helt oprigtig GT1-racer, der blev omdannet til personbil i 25 eksemplarer for at sikre deltagelse i FIA GT Championship, der blev afholdt fra 1997 til 2009, samt Le Mans.
Kun tre år efter Mercedes havde bygget CLK GTR raceren til at deltage i FIA GT, blev GT1-klassen, som den deltog i, sløjfet. Mercedes skulle dog stadig opretholde aftalen om at bygge minimum 25 personbilsvarianter af raceren. Derfor blev der bygget præcist 25 styk på fabrikken i Affalterbach.
Det eneste, som denne Ugens fund har til fælles med den sjældne CLK GTR, er nogle enkelte design-inspirationer, som racerbilsdesignerne tog sig i udviklingsprocessen. Resten er rendyrket racer, hvilket den 12-cylindrede motor og aggressive aerodynamik vidner om.
I bagklogskabens lys er Mercedes sikkert glade for, at de opretholdte aftalen om en gadeversion af CLK GTR. Den stod nemlig ikke alene for en del medieomtale ved lanceringen i 1998, men er siden blevet én af bilverdenens helt store enhjørninger. En bil som alle taler om, men de færreste har set i levende live.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.
I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.