Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder
Mini Cooper har altid lagt vægt på, at deres små og kvikke biler giver en fornemmelse af at køre en gokart. Det ses blandt andet i de nye generationer, der viser en gokart, når man sætter bilen i Sport.
Denne Ugens fund giver om nogen en fornemmelse af at køre en gokart. Vægten siger 1.090 kg og bagsæderne er fjernet, så man ikke skal tænke for meget på køresyge passagerer.
Det er 218 sjove heste i en lille bil, der skal prøve at komme afsted med forhjulstræk. Fra ny koster den 650.000 kr. og på verdensplan er der kun lavet 2.000 eksemplarer. Den tenderer til samlerobjekt, og nu kan man snuppe den for under halvdelen af nyprisen.
Motor: R4, 1.598 cm3, benzin
Ydelse: 218 hk
0-100 km/t: 6,5 sekunder
Tophastighed: 240 km/t
Forbrug: 11,6 km/l
Mål (L/B/H): 366/169/142 cm
Køreklar vægt: 1.090 kilo
Bagagerumsvolumen: 160 liter
Nypris: Ca. 650.000 kr.
‘John Cooper Works’ og ‘GP’ finder man skrevet bag på denne Ugens fund. GP står for Grand Prix og er mest af alt en hentydning til bilens inspiration i motorsporten. Navnet John Cooper har til gengæld en lidt større betydning for bilen.
John Cooper var en britisk bilbygger, der i sin karriere revolutionerede alt fra Formel 1 til Indianapolis 500 med sit chassisdesign. Han havde smidt motoren bagpå og ikke foran som normalt i den tid.
Det skabte nye kunder, der ville have del af dette nye revolutionerende design. Det var kunder som Stirling Moss, Bruce Mclaren og Jack Brabham, der købte ind i Coopers idé. Sidstnævnte, Jack Brabham, ledte Cooper Car Company til to mesterskabstitler ved Formel 1 i årene 1959 og 1960.
Året efter den store triumf for Cooper Car Company med John Cooper i spidsen, kastede den geniale brite sin kærlighed og noget knap så hurtigt og teknisk.
John Coopers store kærlighed for Morris Mini startede nemlig i 1961, da den britiske racerbilsbygger så et stort potentiale i den lille bil. Han tiggede og bad ‘British Motor Corporation’, sammenslutningen af Morris og Austin, om at få lov til at bygge en racerversion af den lille Morris.
Den tekniske direktør i BMC, Alec Issigonis, gik med til projektet og sådan blev Mini Cooperen til. Ja, John fik simpelthen sit efternavn presset ind i modelnavnet. Et efternavn, der siden har dannet ramme for flere generationer og som nu ligger ved BMW, der købte licensen til navnet af John Coopers søn, Michael Cooper.
Det er ingen hemmelighed, at en Mini Cooper efterhånden ikke er så mini, som den har været, men fornemmelsen af at køre gokart er fortsat den samme.
Denne ugens fund har en 1.6-liters benzinmotor med kompressor. Den sender den lille raket afsted mod 100 km/t på 6,5 sekunder. En standard Mini Cooper S Works har en turbo frem for en kompressor. Denne Ugens fund er dog langt fra standard.
Denne Ugens fund er nemlig ikke bygget i Oxfordshire, hvor Mini Cooper S normalt bliver til. Den har i stedet været i kyndige hænder ved Bertone i Italien, hvor de italienske folk har specialbygget de i alt 2.000 eksemplarer.
Selvom der er gjort meget ved bilen, så betegner Mini Cooper det blot som et kit, man har givet bilen. Ikke en omfattende makeover, som italienerne fra Bertone nok vil kalde det.
Den har fået en ny kompressor, en ny effektiv luftkøler, hævet omdrejningsbegrænseren og et nyt sportsudstødningssystem, så den for alvor siger noget.
Det bør efterhånden stå klart, at denne Ugens fund ikke er en helt standard Mini Cooper. Den er nummer 867 i rækken ud af de i alt 2.000 stk., der blev produceret.
Bilen kostede 650.000 kr. for ny og det virker svimlende for en Mini Cooper. I 2019 præsenterede Mini Cooper så en ny særudgave under navnet GP. Hold på hat og briller. Prisen lød på 750.000 kr., så virker 279.900 kr. for denne Ugens fund pludseligt meget attraktivt.
Jaja, den har et par år på bagen og den har kørt lidt, men gokartfornemmelsen er nær identisk og smilet bag rattet bliver næppe større. Det er et rullende samleobjekt, der enten kan nydes på vejen eller profiteres på ved stilstand.
Det er Car-Room A/S, som har den til salg. Den har kørt 102.000 km og har derfor en masse sjov tilbage i sig. Prisen er som nævnt 279.900 kr. og for det får man ikke bare en yderst særlig og sjælden Mini Cooper, man får også en sjov køremaskine til dagligdagen med spark i.
Lyder det som noget for dig, så kan du opleve den kvikke Mini Cooper lige her.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.