Test: Opdateret Mercedes-Benz GLB med plads til både børn og betjente
Mercedes-Benz GLB er nu diskret opdateret til at tackle fremtidens pladsbehov med enten børn eller forbrydere på bagsædet. Vi kører Mercedes-Benz GLB 220 d.
Af: Esben Skrumsager / d. 2. august 2018
VW California er et vaskeægte ikon. Siden 1950’ernes VW Type 2 – i Danmark kaldet folkevognsrugbrød – har den kompakte bus fra tyskerne været synonym med en fantastisk frihedsfølelse.
Og selvom den seneste generation er smartere og mere komfortabel end nogensinde før, behøver du ikke pantsætte ungerne og deres legetøj – hvor fristende det end kunne lyde – for at få råd til at udleve drømmen. Der er nemlig ikke er afgift på al indmaden i den kompakte camper, og det holder prisen i bund.
I hverdagen er den først og fremmest helt ideel, når børneflokken skal transporteres rundt til de evindelige aktiviteter. Skrot Christiania-cyklen og kom tørsket frem. Hver gang.
TIL SALG: Søg efter California-modeller på Bilbasen
Med oceaner af bagageplads og behagelige sæder er det selvfølgelig også den perfekte bil til kør-selv-ferien. Så kan I undgå timevis i propfyldte lufthavne med forsinkede fly og et utal af mellemlandinger. I kan køre, når det passer jer, og I kan ikke mindst stoppe både hvor og hvornår det passer jer. Dét er altså frihed.
VW California er også særligt god, når de obligatoriske familiebesøg skal overstås. Parkér den i indkørslen og vis, hvor smart den er.
Så kan du – når svigermekanikken for tredje gang begynder at fortælle anekdoter fra den seneste tur til Mallorca, eller når den politiske situation lige skal kommenteres med en svada af småracistiske gloser – ”desværre” lige blive nødt til at gå ud i bilen for at arbejde. Vigtige mails, du ved.
LÆS OGSÅ: Ugens fund: Sprød autocamper med alt til dit næste offroad-eventyr
Og hvem ved… med et “soveværelse” så separeret fra resten af huset kan der måske endda blive tid til en intim hyggestund bag de nedrullede gardiner? Det er med garanti mange år siden, sådan noget er sket under et besøg hos svigerfamilien…
Nå, men lad os komme til den egentlig test.
GENNEMTÆNKT. Selvom bilen ikke er stor af en autocamper at være, så er pladsen udnyttet helt genialt.
Der er et lille køkken med gasblus og håndvask. Der er et spisebord, som let kan foldes ned, så det intet fylder. Der er fire reelle sovepladser med god komfort. Der er fyr, som sørger for den rette temperatur både dag og nat – også selvom bilen er slukket. Der er skabsplads. Og der er gardiner, som kan trækkes for alle vinduerne i sovekabinen og forruden.
Er der børn i spil, vil de elske bilens rummelige indre og den eksotiske oplevelse af at overnatte udendørs. Pludselig er køreturen på kør-selv-ferien ikke bare noget, der skal overstås.
De forreste sæder kan vendes om, så familien kan sidde samlet omkring bordet og spise eller spille spil, og hvis de øverste sengepladser ikke er i brug, kan sengen hæves, så det er muligt at stå fuldt oprejst inde i bilen.
LÆS OGSÅ: 3 x autocamper: Bliv klar til roadtrip med vennerne
Og det bedste af det hele er: Du betaler ikke afgift af indretningen. Og det leder videre til næste spørgsmål…
OGSÅ I DEN GRAD. Når man står og kigger på en bil, der kan agere familiebus i hverdagen, gøre weekendens familiebesøg udholdeligt og kør-selv-ferien til en afslappet fornøjelse, så er det ikke svært at forestille sig, at den slags må koste mange penge. Der kan jo nærmest ikke sættes pris på den slags frihed. Men du skal ikke have flere millioner op af lommen.
TIL SALG: Søg efter autocampere på Bilbasen
Standardprisen på en VW California (altså uden afgift) er på 144.291 kroner. Og da du kun betaler 85% registreringsafgift på de første 185.100 kroner af en bils værdi, ender den vejledende pris inkl. levering på 275.978. Så har du bilen.
Så skal du have camper-udstyret til din bil. Her kan du vælge mellem forskellige pakker, men den billigste koster 130.500. Og her er fordelen altså, at der IKKE er registreringsafgift på campingindretningen. Så den samlede pris for en VW California er 401.398 kroner.
Du vil dog gerne have den med en lidt større dieselmotor og DSG-gear, ligesom den mere veludstyrede Ocean-udgave naturligvis er mere interessant end den billige Coast. Men selv for en fuldt udstyret VW California Ocean – som den vi tester – er prisen blot 605.381 kroner. Det er det samme som en veludstyret VW Passat, men den rummelige bus løser som nævnt langt flere af dine problemer.
…Så hvad venter du på? Måske en kort vurdering af, hvordan den kører. Den får du selvfølgelig også lige.
IKKE IMPONERENDE. En VW California er grundlæggende en komfortabel bil at køre i. Det skal den have. Men den har – ikke overraskende – lige så lidt køredynamisk charme, som den varevogn, der danner grundlag for bilen.
Det bløde karosseri gør den faktisk en smule ubehagelig at køre i byen med, hvis asfalten blot er lidt mere end gennemsnitligt ujævn. På motorvejen ligger bilen nogenlunde stabilt, men i sidevind bliver det en let sejlende oplevelse.
Til gengæld er det et kæmpe plus, at testbilen er udstyret med adaptiv fartpilot, som selv sørger for at holde afstanden til forankørende. Særligt i tæt trafik og på lange motorvejsstræk er det nærmest uundværligt. Det er dog noget, du må hoste op med knap 20.000 kroner for at få installeret.
Forbruget er – trods bilens meget lidt aerodynamiske form – helt acceptabelt. På længere stræk er det med afslappet kørsel ikke umuligt at holde den over 12 km/l.
Hvis du vil begå dig udenfor asfaltens hvide striber, kommer bilen dog let til kort. På trods af firehjulstræk er den ikke ligefrem terrængående. Det er til gengæld dette bæst af en Mercedes-autocamper, der er håndbygget og gjort klar til heftige offroad-eventyr. Se den på Bilbasen.
Prisen er uhyre skarp. Indretningen er imponerende gennemtænkt. Og komforten er høj. Det er køreglæden til gengæld ikke, men det er til at leve med.
Glem alt om den klassiske familiebil og udlev drømmen om frihed på fire hjul. Her får du meget mere for pengene!
Hvis drømmebilen ikke behøver være ny, kan du søger efter et brugt eksemplar på Bilbasen. Lige nu er der eksempelvis 30 California-modeller til salg. Se dem her.
Mercedes-Benz GLB er nu diskret opdateret til at tackle fremtidens pladsbehov med enten børn eller forbrydere på bagsædet. Vi kører Mercedes-Benz GLB 220 d.
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.