Elbiler mig her og elbiler mig der. De er efterhånden alle vegne. Alligevel er det som om, der kun bliver snakket om de nyeste, dyreste og hurtigste elbiler. Derfor finder vi 3 elbiler, der er billige brugtkøb til bare 150.000 kr.
Elbilerne har for alvor bidt sig fast — men det er også først for nyligt, de har fået lov til dét. Blandt bilproducenterne er derfor et højaktuelt våbenkapløb i gang, hvor alle vil revolutionere med den hurtigste acceleration, den længste rækkevidde, den hurtigste opladning eller samtligt på én gang.
I skyggen af de hårdtslående, overskriftskabende elbiler findes dog efterhånden en god portion fornuftige og solide elbiler på brugtmarkedet. Det er elbiler, der kan dække de fleste danskeres kørselsbehov til en beskeden sum. Det er sådanne 3 biler, jeg udvælger til dig i denne artikel.
Her er 3 elbiler, der alle er tre år gamle, har kørt under 100.000 km og kan blive dine for under 150.000 kr. De er muligvis ikke markedsledende på hverken rækkevidde eller opladning — men som billig bil nummer to har de adskillige gode år i sig endnu.
Efter at den nye, kantede Hyundai Ioniq 5 er kommet til, har alle glemt alt om forgængeren. Bevares. Jeg synes også, den nye Ioniq 5 er sjaskhamrende fed, og du kan læse hvorfor her. Det er bare ikke alle, der har nord for 350.000 kr. til en elbil, hvor forgængeren Hyundai Ioniq Electric står som et fremragende brugtkøb til 200.000 kr. mindre.
Jeg tillader mig at kalde Hyundai Ioniq Electric for et godt brugtkøb, fordi den, som den står her med tre år på bagen, stadig er omfattet af Hyundais fabriksgaranti i to år. Herudover scorede Hyundai Ioniq Electric topkarakter i tyske ADACs effektivitetstest af elbiler.
Hyundai Ioniq
Motor: Elektrisk
Batterikapacitet: 28 kWh
Ydelse: 120 hk / 295 Nm
0-100 km/t: 9,9 sek.
Tophastighed: 165 km/t
Rækkevidde (NEDC): 280 km
I ADAC-testen brugte Ioniq Electric færrest kWh pr. 100 km. foran dyrere konkurrenter som Tesla Model 3 og Porsche Taycan. Du kan se resultaterne fra ADAC testen lige her. Med en opgivet rækkevidde på 311 km efter WLTP-standard, skal du nok regne med en rækkevidde på omkring 180 km hvis du kører pænt.
Bilbasens Anders Berner har selv ejet en Nissan Leaf. Faktisk har han ejet mere end én. Om du tager det dét som en anbefaling eller ej, må være op til dig. Men han var glad for dem. Derudover er det helt uanfægteligt, at Nissan Leaf var en af de første elbiler til at slå igennem på det europæiske marked — hvis ikke den første.
Den Nissan Leaf du ser på billederne er anden generation, der er noget mere voksen og moderne at se på end første generation. Den er fra 2018 og er gavmildt udstyret med moderne, tekniske glæder, som man gerne vil have med. Her er 360 graders kamera, adaptiv fartpilot og klimaanlæg.
Nissan Leaf
Motor: Elektrisk
Batterikapacitet: 37 kWh
Ydelse: 150 hk / 320 Nm
0-100 km/t: 8,6 sek.
Tophastighed: 144 km/t
Rækkevidde (WLTP): 270 km
Med 270 km i rækkevidde fra ny er vi nok i omegnen af 150-180 km i realistisk rækkevidde i dag. Det bliver mindre i minusgrader og på motorvej. Her er det en generel anbefaling, at bilen prøvekøres med fuldt batteri, hvor man undervejs holder skarpt øje med, hvor meget rækkevidden falder. Det er en god indikation for batteriets sundhed.
På pålidelighed scorer Nissan Leaf som brugtkøb topkarakter hos det britiske medie WhatCar?. Så hvis du kan leve med den kortere rækkevidde og en maksimal opladningshastighed på 3,6 kW AC og 46 kW DC, er her et veludstyret, elektrisk brugtkøb til 149.900 kr. Se bilen her. Hvis den er solgt, kan du lede efter andre brugte Nissan Leaf på Bilbasen.
Hvis ikke det var Nissan Leaf, der kom først til det europæiske marked som bredt anvendelig elbil, så var det Renault Zoe. Den lille, pastil-lignende bil er til at få øje i gadebilledet. Bor man i København eller Århus har man utvivlsomt set dem som del af delebilsordningen GreenMobility, mens mange kommuner også har købt Renault Zoe ind som arbejdshest til blandt andre hjemmehjælpere.
Man kan spørge sig selv, om bilen ville være en foretrukken arbejdshest for både delebilsordninger og kommuner, hvis ikke den holdt kadencen? Næppe. Og hvis ikke det er pålideligheden, den vælges for, må det være rækkevidden. Renault Zoe er nemlig den af disse 3 udvalgte biler, der har længst rækkevidde.
Renault Zoe
Motor: Elektrisk
Batterikapacitet: 41 kWh
Ydelse: 92 hk / 220 Nm
0-100 km/t: 13,5 sek.
Tophastighed: 135 km/t
Rækkevidde (WLTP): 317 km
Fra ny er Renault Zoe med 41 kWh batteri opgivet til 317 km efter WLTP. Dermed bør man med pæn kørsel kunne snige sig op over 200 km, hvilket er mere end rigeligt, hvis bilen købes som husstandens bil nummer to.
Bilen på billederne er desuden den mindst brugte af de 3 udvalgte biler med en kilometerstand på 18.000 km, hvorfor batteriet bør være i tip-top stand. Den står til salg for 134.900 kr. og du kan se den her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden. Du kan også kigge efter andre Renault Zoe på Bilbasen her.
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Polestar 2 kan nu bestilles i nye farver og med ændrede udstyrspakker, og rækkevidden stiger lidt i udgaver med baghjulstræk. Priserne holder niveauet og starter på 390.000 kr.
Den opdaterede RS Q8 i Performance-udgaven er med den stærkeste serieproducerede bil med forbrændingsmotor nogensinde fra Audi. Den har også taget titlen som hurtigste SUV på Nürburgring Nordschleife.
Kia skal have hjælp til at rydde lageret med Niro EV-modeller. Der er op til cirka 111.000 kr. i besparelser, men det handler udelukkende om fuldt udstyrede varianter og ikke basisudgaver.
Næste gang vi får Porsche Cayman at se, er det som elbil. Lyden af seks cylindre på sug fra denne Porsche Cayman GTS bliver således til en sørgelig svanesang.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.
I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.