Det perfekte storm er ved at bygge sig op over salget af nye biler i Danmark. Som om det ikke var nok, at bilforhandlere og kunder i længere tid har kæmpet med leveringstider, som aldrig tidligere er set så endeløse, så er bilerne over få måneder blevet meget dyrere.
Men der er et nyt element, som forstærker den perfekte storm: Forbrugerusikkerhed. Hvis der er noget, der kan bremse lysten til at købe noget stort og dyrt – en bil er det bedste eksempel – så er det usikkerhed om fremtiden. Jobbet, økonomien, boligen.
Det er ikke længere nok at skyde skylden for svigtende bilsalg på manglende printplader og tusind andre vanskeligheder i produktionen af nye biler.
I de kommende måneder kan pessimistiske forbrugere give nye vanskeligheder i bilbranchen. Nervøse forbrugere vil ikke stå klar til pludselig at betale 50.-70.000 kr. mere for en ny bil end før.
Når jeg kigger på indregistreringen af nye personbiler i august måned, er det stadig tal som primært er påvirket af leveringsvanskeligheder. I forhold til august 2021 faldt nyregistreringerne med 19,5 procent.
I august 2021 fik 15.837 nye personbiler nummerplader på – i dette års august kunne forhandlerne klare i alt 12.756 biler.
Forbedret levering. Måske om et år
Det pibler frem i bilbranchen med nyheder om, at der er lysere tider på vej – når det kommer til levering. Der kommer styr på manglende komponenter, så vi igen kan få biler i en lind strøm.
De Danske Bilimportører (DBI), brancheorganisationen, har stirret intenst i kaffegrums for at spå om fremtiden. Direktør Mads Rørvig udtaler, at “Vi er (dog) optimistiske i forhold til at have set de længste leveringstider, og vi håber, at det resulterer i forbedringer i leveringstiderne for forbrugerne i løbet af de næste 12 måneder.”
Det er svært at udtale sig mere uklart og mere overordnet, men DBI har selvfølgelig ikke lyst til at stikke næsen for meget frem og love noget, som medlemmerne – de forskellige bilimportører – så skal holde overfor kunderne.
Vi køber elbiler. Men vi køber også plug-in hybrider
Mange af de biler som leveres nu, som indregistreres og kommer ud til kunder, som har ventet i evigheder, er solgt for måneder tilbage, før priserne på de fleste nye biler gik helt amok.
Jeg er sikker på, Opel gerne ville have introduceret deres nye Astra Plug-in Hybrid til en pris, der var meget lavere end de 340.000 kr., den skrabede af dem er endt med at koste.
Af de 12.756 nye personbiler, som fik funklende nye plader skruet på i august, er 18 procent plug-in hybrider – selv om mange af de del-elektriske biler har fået et voldsomt prisløft. Men når alle slags biler har fået et mærkbart prisløft, så er plug-in hybriderne stadig forholdsmæssigt billigere end benzin- og dieselbiler.
Elbilerne står i august for 19,2 procent af de nye biler. Hver femte ny bil er altså en elbil. Mest populær er lige nu Skoda Enyaq, som i august blev sendt ud i 277 eksemplarer.
Mest populære bil i august? Den evigt populære Peugeot 208. 531 styk nye 208’ere blev indregistreret. Ikke så underligt, for Peugeot falbyder minibilen på 12 måneders privatleasing til samlet cirka 30.000 kr. Det er en pris og et tidsrum, som er til at forholde sig til for bekymrede forbrugere.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.