Auto China i Beijing er vild og forvirrende
Biludstillingen Auto China, som i år foregår i Beijing, er voldsom i størrelse og folkemængde – og fyldt med bilmærker, man aldrig har hørt om.
Video: Anders Berner | Dato: 27. april 2019
Nissan Leaf, Kia E-Niro, Kia E-Soul, VW E-Golf, BMW i3 og Hyundai Kona er allesammen biler, som koster det samme eller lidt mere end hvad du normalt betaler for en ny bil.
Herunder har du en oversigt over de forskellige modeller, hvad de koster og hvor langt de kan køre på en opladning.
TIL SALG | Over 300 elbiler til salg på Bilbasen netop nu
Kias nye E-Niro er den elektriske udgave af den Niro, som har været på markedet i nogle år. Den koster fra 280.000 kr. med det “lille” batteri på 39,2 kWh og fra 335.000 kr. med et 64 kWh batteri. E-Niro er en ret voksen elbil med en længde på 438 cm. Den har et ret stort bagagerum og god plads i alle pladser.
LÆS OGSÅ | Her skal du passe på farten
E-Golf, som du ikke kan finde i filmen, er den måske mest diskrete elbil, du kan købe p.t. Den ser måske lidt småkedelig ud, men det er jo meningen med en Golf – og dermed også E-Golf, som på designet adskiller sig fra en normal Golf med lidt staffage. E-Golf har fået et opgraderet batteri på knap 36 kWh. En fair størrelse batteri, som rækker til det meste i hverdagen.
E-Golf har i modsætning til de øvrige biler sit batteri liggende dér, hvor der normalt ville være en benzintank – altså under bagagerummet – og det er dens største ulempe. Det koster på pladsen i bagagerummet. E-Golf koster fra 335.000 kr.
BMW i3 er den stilistiske modsætning til E-Golf, og skiller sig med sit specielle design ud fra resten af af elbilerne på markedet. BMW i3 er mildest talt ikke særlig praktisk med sine “selvmordsdøre” og lille bagagerum, men den kører til gengæld underholdende, og er virkelig gennemtænkt i sin konstruktion.
Den er bygget i kulfiber, aluminium, plastik, harpiks, hør og andre naturmaterialer. Det lyder tarveligt, men det føles bestemt ikke sådan, når du sidder i kabinen som giver en ret eksklusiv fornemmelse bag rattet selv i basismodellen til 329.000 kr. Den er oprindelig fra 2014, og det oplever du i manglen på assistentsystemer – som for eksempel aktiv styring.
BMW’en har for tredje gang fået et større batteri – denne gang på 42 kwh – så du i praksis kan trille omkring 280-300 km. Men BMW’en er ikke en langtursbil. Den er ekstremt levende, og kan være trættende på motorvej. Alligevel er den en af mine klare favoritter …
Kia E-Soul er en sjov, lille bil, som er på størrelse med BMW i3 og er lidt mindre end Kia E-Niro. Den kan i det store hele det samme som Kia E-Niro – dvs. fremfor alt køre utrolig langt på en opladning. Den har desuden alt i infotainment og sikkerhed.
Jeg er især imponeret over dens køreegenskaber og assistentsystemer, som fungerer langt bedre end i mange europæiske og japanske biler. En imponerede bil, som dog skæmmes lidt af et højt støjniveau.
Kia E-Soul er ikke prissat endnu, men jeg gætter på, at den ender omkring 300.000 kr. for modellen med det store 64 kWh batteri.
Hyundai Kona EV deler også teknik med Kia E-Niro og Kia E-Soul, og det er godt, for det er efter vores mening den bedste batteri/motor-konstruktion på markedet. Den er meget energieffektiv, og vi har tilbagelagt omkring 450 km på en enkelt opladning.
Hyundai Kona EV kører fint, du mærker at bilen er tung, men tyngdepunktet er lavt og hovedparten af vægten ligger i midten af bilen, og det gør at Hyundai Niro EV kører ret godt. Kona EVs største udfordringer er dens støjniveau og ringe plads i bagsædet.
Kona EV koster fra 280.000 kr med det lille batteri på 39 kWh og 310.000 med det store 64 kWh batteri.
Nissan Leaf er stor, rummelig og billig i indkøb og dertil utrolig støjsvag og komfortabel. Det er dens absolutte største styrker. Men du mærker flere steder, at den er en stor opdatering af den forrige udgave af Leaf, som allerede kom i 2011.
Vi har kritiseret Nissan Leaf for en dårlig forsædekomfort og en ret langsommelig opladning, når du er på farten. Men det er dog blevet bedre fra sommeren 2018, siger Nissan.
Nissan Leaf koster fra 260.000 kr. Den er også billig i drift – det gælder helt generelt for elbiler – men Nissan Leaf er i særklasse, når du spørger brugerne.
Og batteriet holder lang tid. De første Leaf-modeller fra 2012 har næsten al den oprindelige kapaciteten tilbage. Og det er et kvalitetstegn!
Derfor giver det god mening at købe en brugt Nissan Leaf, som fås fra omkring 80.000 kr. på Bilbasen.dk
Biludstillingen Auto China, som i år foregår i Beijing, er voldsom i størrelse og folkemængde – og fyldt med bilmærker, man aldrig har hørt om.
Nu har du muligheden for at sidde bag rattet af samme bil som den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna! Du skal dog have det store checkhæfte klar.
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.