Stor model til meget lavere pris: Kia EV9 nu fra 449.999 kr.
Med lavere udstyrsniveau, mindre batteri og prissænkninger er der gode nyheder i hele EV9-modelprogrammet. Den veludstyrede basismodel med 443 kilometer rækkevidde koster 449.999 kr.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Bilbasen var inviteret til Tyskland af BMW
Der er Porsche Taycan Sport Turismo. Så er der Nio ET5 Touring, MG5, Opel Astra Electric Sports Tourer og dens tekniske kusine Peugeot E-308 SW. Elektriske stationcars i flere størrelser. Men alle elektriske stationcars, som kommer med meget store minuspunkter.
Taycan Sport Turismo har et sølle bagagerum og en hårrejsende pris fra omkring 1 mio. kr. ET5 Touring har sine gode sider, men ingen gider at købe en bil fra Nio, fordi det koster en bondegård at få den med batteri. MG5 er… MG5 er på alle måder discount og ikke engang prisbillig, og Opels og Peugeots elbiler har rækkevidde, der hører fortiden til.
Og nu kører jeg så den nye BMW i5 Touring. Den første elektriske stationcar fra BMW. Jeg finder ud af, at den, punkt efter punkt, får plusser i bogen, og at den er det tætteste, vi lige nu er på en perfekt elektrisk stationcar.
Jeg har undladt at nævne Volkswagens nye elektriske stationcar, ID.7 Tourer. Den er i samme klasse som i5 Touring, hvis jeg går direkte efter længden på karrosseriet. Men ID.7 Tourer er ikke på markedet endnu, og jeg ved ikke, hvordan den kører, så om den kan true i5 Touring? Det er for tidligt at sige.
Som du læser dette, hvis du altså læser det den 25. maj 2024, går sælgerne hos de danske BMW-forhandlere rundt og viser i5 Touring frem. Den introduceres nemlig hos forhandlerne i dag. Jeg er dog taget til München, hjemsted for BMW, for at teste den elektriske stationcar.
På de to ruter, som på fire timer tager mig og en kollega nordpå og ned igen, er der mange skilte til Ingolstadt. Hjemsted for konkurrenten Audi. Hos Audi er der endnu ingen elektrisk stationcar, men der er en i samme størrelse som i5 Touring på vej: A6 Avant E-Tron. Hvornår premieren er, ligger ikke helt klart, men klart står det, at BMW har overhalet Audi med i5 Touring.
Værre står det til 216 kilometer fra BMW-hovedkontoret i München. Hos Mercedes i Stuttgart ligger den store elektriske stationcar ikke lige for.
Danmark er, traditionelt set, et stationcarland, og jeg tror på, at elektrificeringen af stationcars i alle størrelser kan få mange ud af en SUV eller crossover og tilbage i en stationcar. En stationcar er lavere, mere aerodynamisk – og den får derfor flere kilometer ud af hver eneste kilowatt-time i batteriet.
Godt gået af BMW-designerne at lave en stationcar, der er smukkere og mere funktionel end den tilsvarende sedan. 5-serie stationcar, som, skal jeg lige bemærke, hvis det interesserer nogen, også fås som dieselbil eller som plug-in hybrid, har bedre proportioner og et design, der ikke er så tungt som sedanens.
En ting har forbedret aerodynamik kostet, og det er en funktion, som BMW har haft i årtier i sine stationcars. Bagruden, som kunne åbnes separat fra bagklappen, er nu limet fast til bagklappen og kan ikke åbnes. Ruden er nemlig gjort så lille, fordi det forbedrer aerodynamikken, og der er beklædninger i hver side omkring ruden, at den separate bagrude ikke længere lader sig gøre.
For at få plads til et stort batteri og en eller flere elmotorer er 5-serie Touring, som 5-serie sedan, vokset sig meget stor. Den er 506 cm lang, og den vil få en 3-serie Touring til at ligne en minibil. Heldigvis kommer alle de mange centimeter med gode pladsforhold.
BMW fortæller med stolthed, at alle versioner har den samme plads i kabinen og bagagerummet. Hverken i plug-in hybriden eller el-udgaven kan det mærkes, at der er et stort batteri og tilhørende elektronik ombord. Bagagerummet er helt plant og har plads til 570 til 1.700 liter.
Bagsædet prøvesidder jeg et par minutter, før jeg går om og sætter mig bag rattet. Siddepositionen er god, og benpladsen, loftshøjden og bredden er med overskud til personer, der er højere, end jeg selv er. Med lyst interiør, stort panoramaglastag, to klimazoner og varme i sædet tager jeg gerne en meget lang tur i i5 Tourings bagsæde.
Og hvor lang en tur kan jeg så komme på, før der er pause? Altså, alle versioner af i5 Touring – og der er to med en tredje på vej – har et batteri med en kapacitet på 81,2 kWh. Motorydelse og udstyr påvirker rækkevidden, så hvor basismodellen i5 Touring eDrive40 Sportline præsenterer 558 kilometer på en opladning, kommer den bedre udstyrede i5 Touring eDrive40 M Sport med samme motorydelse ned på 549 kilometer.
LÆS OGSÅ | BMW i5 vinder titlen som Årets Bil i Danmark
Der går yderligere 51 kilometer fra i topmodellen i5 Touring M60 xDrive. Det er ikke så underligt, for hvor basisudgaven har 340 hk og baghjulstræk, så skal batteriet forsøge at modstå afladning fra to elmotorer (firehjulstræk) og 601 hk.
Jeg starter med at køre i i5 Touring eDrive40 M Sport og skifter efter frokost til i5 Touring M60 xDrive, men oplevelsen får du i den anden rækkefølge. Ikke fordi den stærke model er den mest spændende. Fordi det er den anden vej rundt, og jeg vil kort skitsere, hvor vanvittig topmodellen egentlig er.
Det mest vanvittige er måske nok prisen. 1.102.000 kr. ville et eller andet sted være til at forklare og forsvare, hvis ikke basismodellen eksisterede. Den kører helt vanvittigt lækkert, sådan en i5 Touring M60 xDrive, og jeg behøver nok slet ikke sige, hvor hurtig den føles. Den styrer bedre end basismodellen, står det mere solidt på de vidunderlige landeveje.
Men den er kun få tusinde kroner fra at være 500.000 kr. dyrere end i5 Touring eDrive40 Sportline. En halv million kroner for en ekstra elmotor, nogle M-elementer og andre bremser? Ingen kan have så meget brug for alle de kræfter for at betale 500.000 kr. mere end for en model, der allerede har et godt overskud af kræfter.
Det er ikke en Sportline, men en M Sport, jeg kører. Prisforskellen er 35.000 kr. for en omgang pynt. Men som jeg var inde på, da jeg testede i5 sedan i 2023, så er M Sport-pynten en uundværlig del af hele designet. Sportline har ikke noget med sportsligt design at gøre. I mangel af bedre ord, så ligner i5 Touring Sportline en morfar-bil.
Den kører med 100 procent sikkerhed ikke som en morfar-bil, sådan en Sportline. Med M Sport-udstyr er der strammere undervogn, og i den tyske testbil er der adaptiv undervogn. I total luksus og stilhed æder testbilen motorveje, krogede landeveje og trange sving. Den har dog også aktivt medstyrende bagaksel, så standardvarianten vil have en lidt anden opførsel.
LÆS OGSÅ | Test: Køreglæden er stor, men kort i BMW i5
Den lydløse, kontant reagerende elmotor laver udstyr til undervognen selvfølgelig ikke om på. Man rejser standsmæssigt med de 340 hk i i5 Touring eDrive40, også selv om der er næsten 2,3 tons at slæbe på.
Den elektriske stationcar fra BMW virker meget tæt på min idé om en perfekt stationcar. Den er attraktiv og lækker, rummelig og velkørende. Produktet mere end modsvarer prisen, og selv om man køber den mest skrabede uden ekstraudstyr, er der som sådan ikke store mangler. Men rækkevidden virker på testturen ikke prangende og umiddelbart 150-200 kilometer fra de oplyste 549 kilometer.
Testbilen kan være præget af, at journalister før mig har kørt mere friskt, så i5 Touring slipper indtil videre med en bemærkning på det punkt. På alle andre punkter sidder den første elektriske stationcar fra BMW lige i skabet.
BMW i5 Touring eDrive40 M Sport
Motor: Elmotor (bag)
Ydelse: 340 hk/430 Nm
0-100 km/t: 6,1 sekunder
Tophastighed: 193 km/t
Forbrug: 16,9 kWh/100 km
Rækkevidde: 549 kilometer
Batteristørrelse: 81,2 kWh
Ladekapacitet: 205 kW
Mål: 506/190/155 cm
Køreklar vægt: 2.255 kilo
Trækvægt: 1.500 kilo
Bagagerumsvolumen: 570-1.700 liter
Pris: 640.000 kr. (i5 Touring fås fra 605.000 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 40.000/6.995 kr. (i5 Touring fås fra 40.000/6.495 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 565.000 kr. (i5 Touring fås fra 530.000 kr.)
Med lavere udstyrsniveau, mindre batteri og prissænkninger er der gode nyheder i hele EV9-modelprogrammet. Den veludstyrede basismodel med 443 kilometer rækkevidde koster 449.999 kr.
Hyundai Bayon kommer nu til forhandlerne med et facelift. Der er mere udstyr med i prisen – og selv om priserne er lidt højere, er Bayon stadig en bil til lavpris.
Aston Martin Valkyrie AMR Pro kommer så tæt på Formel 1 som muligt med et prisskilt i forruden, der får selv millionærer til at blinke en ekstra gang. Vi kigger nærmere på Skandinaviens dyreste bil.
Det er ikke til at se udenpå, men XPeng G9 er blevet opdateret og har endelig fået efterspurgt udstyr. Læs med og find ud af, om det virker.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.